Huvudmeny

I Stockholms innerstad

Startat av Mikael T Nilsson, 07 februari 2010, 10:07:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Ted S skrivet 09 februari 2010, 14:57:26 PM
OmniCity kommer också med (bio)gasmotor om jag inte uppfattat alldeles galet.

/Ted

Intressant!

AO

Någon som tagit några interiörbilder på Solarisvagnarna? Skulle vara trevligt att se  :)

Ersa

Citat från: AO skrivet 09 februari 2010, 23:59:18 PM
Någon som tagit några interiörbilder på Solarisvagnarna? Skulle vara trevligt att se  :)

AO

Fina bilder! Ser ju väldigt nice ut invändigt också de där bussarna. Lite grått kanske men stilrent. Visst är inte rutorna lika mörka på dessa vagnar som de är på tidigare Solarisvagnar i Sverige?

yngrot

Grått verkar vara standard färg numera.   Förarplatsbilder på dessa finns det ?? Vore kul att se..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 10 februari 2010, 07:33:54 AM
Grått verkar vara standard färg numera.   Förarplatsbilder på dessa finns det ?? Vore kul att se..

Några sådana tog inte jag, så det får jag överlåta till Stockholmarna själva.

Svoca

Citat från: Andreas skrivet 08 februari 2010, 19:00:02 PM
Apropå MaxCi och 43:ans linje... Tyckte mig se 5035 ute i trafik idag ??? :o Jag trodde att den var ersatt för längesedan, men då kanske jag har helt fel. Jag tog en halvdålig bild på den idag. Kan kolla ifall det var den, men jag är ganska så säker. Jag kanske har missat nån info om den, skall den fortsätta användas?
Lugn, 5035 är snart slopad tillsammans med övriga MaxCi ungefär upp till 5085/5087. De 48 nya bussarna
(28 Solaris och 20 MAN 2-axliga - alla biogas) är ju inte klart levererade och satta i trafik ännu. Det är i
dagsläget c:a 16 nya bussar som ännu ej kommit ut i trafik.

Mikael T Nilsson

Citat från: Svoca skrivet 10 februari 2010, 18:53:26 PM
Lugn, 5035 är snart slopad tillsammans med övriga MaxCi ungefär upp till 5085/5087. De 48 nya bussarna
(28 Solaris och 20 MAN 2-axliga - alla biogas) är ju inte klart levererade och satta i trafik ännu. Det är i
dagsläget c:a 16 nya bussar som ännu ej kommit ut i trafik.

Tack för uppgifterna. Undantas inte några Maxci-bussar i serien 5035-5085/87 slopning den närmaste tiden? Jag tänker på de som har flyttats från Söderhallen, t ex 5063 (Hornsberg) och 5075 (Lidingö).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Frippe Fribas

Citat från: Cero skrivet 09 februari 2010, 14:12:41 PM
Som resenär blev jag inte lika övertygad som du. Solarisen (SL) bullrade, växlade otroligt ryckigt (så att tom övriga passagerare började reagera och diskutera med varandra), dörrarna uppförde sig sisådär och den var förvånansvärt orkeslös i backen upp mot Hjorthagen. Inredningen kändes väldigt enkel och påminde inte så lite om Leyland Panther H34. Dessutom hade någon placerat stolarna för nära ytterväggen, ungefär som i SL:s H2:or, vilket gör att en lite mer storvuxen figur inte riktigt kan få plats på innersätet vilket i sin tur gör att stackaren på ytterplatsen får sitta med 1/3 utanför. De kan inte ha haft en rejäl polsk varvsarbetare som mall där inte. ;D

Får väl ge den fler chanser men så länge håller jag nog Omnilinken för den trevligare bussen.
Jag får nog instämma i att Solarisbussarna verkar dras med en del barnsjukdomar.
Flera Solarisbussar står på verkstaden i Söderhallen och det verkar saknas reservdelar både till Solaris- och Ivecodelarna av bussen varför dessa måste beställas från Polen resp. Italien med åtföljande leveranstidsproblem.
Men å andra sidan var det en hel del bekymmer även med Volvo- och MAN-bussarna i Söderhallen när de kom, så det verkar vara oundvikligt att man får barnsjukdomar när man köper nya bussar...
//Fredrik

Fredrik Klint

Citat från: Ted S skrivet 09 februari 2010, 14:57:26 PM
OmniCity kommer också med (bio)gasmotor om jag inte uppfattat alldeles galet.

/Ted

Åsyftas leverans till SL-land? OmniCity II har ju knappt levererats till Sverige över huvud taget, endast tre stycken enligt SBH. Det vore ju kul om det kommer några, tycker jag.

yngrot

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 februari 2010, 10:07:56 AM
Jag får nog instämma i att Solarisbussarna verkar dras med en del barnsjukdomar.
Flera Solarisbussar står på verkstaden i Söderhallen och det verkar saknas reservdelar både till Solaris- och Ivecodelarna av bussen varför dessa måste beställas från Polen resp. Italien med åtföljande leveranstidsproblem.
Men å andra sidan var det en hel del bekymmer även med Volvo- och MAN-bussarna i Söderhallen när de kom, så det verkar vara oundvikligt att man får barnsjukdomar när man köper nya bussar...
//Fredrik

Men egentligen är det väl bedrövligt att det varje gång skall behöva bli barnsjukdomar..På den gamla "goda" tiden var det inte såna här stora problem med nya bussar. Man kan ju begära att bussen skall funka rätt redan från dag 1 tycker iaf jag.. :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 14 februari 2010, 13:12:27 PM
Men egentligen är det väl bedrövligt att det varje gång skall behöva bli barnsjukdomar..På den gamla "goda" tiden var det inte såna här stora problem med nya bussar. Man kan ju begära att bussen skall funka rätt redan från dag 1 tycker iaf jag.. :)

Precis som det är idag tycker jag att det har varit de senaste 10-12 åren, kanske mer. Detta oavsett tillverkningsland. Volvo hade många bekymmer med sina första Vegor, och vissa fel höll i sig ända fram till 2001 års modell vill jag minnas från den tiden de var splitternya.

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 februari 2010, 10:07:56 AM

Innan man hunnit bygga upp ett reservdelslager, samt rutiner att alltid ha de delar som behöver åtgärdas oftast blir det ju en hel del naturliga problem. Även nya fordon behöver ju reservdelar.

Robert Brink

CitatOmniCity kommer också med (bio)gasmotor om jag inte uppfattat alldeles galet.

Tillverkas Omnicity om tex en kund vill ha den? För just nu är det ju bara Omnilink som gäller!

//R

buskörare

Citat från: yngrot skrivet 14 februari 2010, 13:12:27 PM

Håller med, men å andra sidan så blir ju även bussarna mer och mer tekniskt utvecklade och det är väl oftast tekniken som krånglar.