Vänlig bilprovning för veteranbuss sökes

Startat av sebbe, 21 januari 2010, 11:46:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sebbe

Hej!

Jag äger en Mercedes Benz LP 608 från 1971 som ska besiktas i februari. Jag haft dåliga erfarenheter med bilprovningen i Göteborg där jag bor. Bilprovningarna i Mölndal och Partille var inte så hjälpsamma heller. T.ex ojämn bromskraftfördelning kritiserades (jag har aldrig sett en Mercer från 70-talet som INTE har ojämn bromskraftfördelning). Bromsarna funkar i övrigt helt fantastiskt; bara med en avvisning av 19%.

Min buss är verkligen i bra skick, men det verkar inte finnas någon med förstånd för veteranbussar där, helt enkelt.

Har ni något tips vart man skulle kunna åka för att få en schyst och fair besiktning?
Tack för hjälpen!

Vänliga hälsningar,

Sebbe

Drängen

Det där skulle du tagit upp med stationschefen. Dom ska göra en opartisk besiktning, oavsett vad du kommer med för fordon. Får du inget gehör, så gå vidare.

Nupski

Åk till Kinna... där fick vi hjälp av killarna att knuffa ut en buss för att få den att starta... Nej det jag vill säga är att Göteborg har blivit en knasig stad för att besiktiga tunga veteranfordon åka ut på landet eller till Stockholm där humaniteten finns kvar...

robergh

Avvakta avregleringen i sommar det kan mycket väl ge serviceöppningar (också kanske du kan besiktiga din buss på ICA eller nå´t sånt när du ändå hämtar posten!) Eller precis före avregleringar brukar de flesta vara ganska så spaka!

;)      

Mr H

Björn Forslund

Alternativet för den med tjock plånbok är att låta en ackrediterad verkstad titta på felet och "släcka" 2:an.

/Björn

Uffe D

Citat från: sebbe skrivet 21 januari 2010, 11:46:23 AM
Hej!

Jag äger en Mercedes Benz LP 608 från 1971 som ska besiktas i februari. Jag haft dåliga erfarenheter med bilprovningen i Göteborg där jag bor. Bilprovningarna i Mölndal och Partille var inte så hjälpsamma heller. T.ex ojämn bromskraftfördelning kritiserades (jag har aldrig sett en Mercer från 70-talet som INTE har ojämn bromskraftfördelning). Bromsarna funkar i övrigt helt fantastiskt; bara med en avvisning av 19%.

Min buss är verkligen i bra skick, men det verkar inte finnas någon med förstånd för veteranbussar där, helt enkelt.

Har ni något tips vart man skulle kunna åka för att få en schyst och fair besiktning?
Tack för hjälpen!

Vänliga hälsningar,

Sebbe


Jag kan rekommendera bilprovningen i Vara, dom är aldrig omöjliga.

Rolle

Om ditt fordon inte klarar besiktningens opartiska prov
ska fordonet inte få gå på allmäna vägar.Fordonet ska ha godkända bromsar med marginal.
Jag vill inte möta ett ikke godkänt fordon på vägen.Definitift inte ett fusk godkännt sådant.

Affe

Citat från: Rolle skrivet 22 januari 2010, 13:58:14 PM

Jag vill inte möta ett ikke godkänt fordon på vägen.Definitift inte ett fusk godkännt sådant.

Nä, jag kan inte tänka mig att vare sig Bilprovningens - eller så småning om "avregleringens" personal, släpper igenom trafikfarliga fordon.

Det där med att en 100-lapp i handskfacket skulle räcka, är inget mer än ett dåligt skämt. För att inte säga ett oförskämt ryckte om en kunnig yrkeskår.
Mvh Affe

groenis

Råkade titta på nyheter på Finska
Där finns ett bolag som sköter besiktningar i Finland och som är intresserade på att lägga
anbud i Sverige,de tyckte 300:- var alldeles för billigt för en P-bil de vill höja priset från 300:- upp till 900:- beroende på hur frekvent stationen var.
Populär station dyrare mindre populär station billigare.

/Lennart

Drängen

Citat från: Affe skrivet 22 januari 2010, 20:27:15 PM
Nä, jag kan inte tänka mig att vare sig Bilprovningens - eller så småning om "avregleringens" personal, släpper igenom trafikfarliga fordon.

Det där med att en 100-lapp i handskfacket skulle räcka, är inget mer än ett dåligt skämt. För att inte säga ett oförskämt ryckte om en kunnig yrkeskår.
Mvh Affe
Å andra sidan har det varit lite turbulent med mutskandaler inom Bilprovningen senaste åren, så helt galet var det ju inte. Har själv upplevt att bemötandet kan skilja mellan stationer. "Tätortsstationer" brukar ha lite drygare personal, medan tonen på landsorten har varit lite öppnare. På ett ställe var det en f.d Scaniamek som skulle beiktiga min Volvo, och började med att fullständigt såga Volvos kvalitet, samt tvivla på att den skulle klara besiktningen. Efter ett snack med stationschefen blev han utbytt till en opartisk kille. Bilen gick dessutom igenom med blanka papper.

erik t

Man tycker ju att en besiktning ska vara helt opartisk men på statliga instanser med monopol brukar det finnas personal som är tvungen att visa sin makt på ett felaktigt sätt.
Är man på bilprovningen med en veteran är det fördelen om man får en bilprovare som varit med ett tag och kan sin sak. När jag var med en Cyrysler från 1954 för någon vecka sedan så kunde inte bilprovaren manuvrera bilens växellåda och ingen vetskap om kardanbroms! Då undrar man ju om han var kapabel att besikta en veteranbil..

Drängen

Kommer det in en bil som dom inte behärskar, bör dom väl kunna be om instruktioner från ägarn?. Jag har sett skrämmande exempel på odugliga förare vid provkörning av diverse fordon. Håller även med om att vissa ska visa sin makt, med hänvisning till monopol.

erik t

Jo det tycker man dom borde göra fråga på ett hövligt sätt en att tycka man är heltokig som kör runt i äldre fordon

volvo b58

"Om ditt fordon inte klarar besiktningens opartiska prov
ska fordonet inte få gå på allmäna vägar.Fordonet ska ha godkända bromsar med marginal.
Jag vill inte möta ett ikke godkänt fordon på vägen.Definitift inte ett fusk godkännt sådant."

nej det är klart man vill möta godkända fordon, men som vi vet så skiljer ju det lite på dagens krav mot kraven på 70talet, och veteranfordon brukas inte så många mil / år och dessutom sällan med full last ofta kör man ju dessutom lugnare med dessa bilar, risken med att ställa allt för petiga krav är att man får fler helt obesiktade fordon längs vägarna då ägarna resonerar att det är billigare med böter OM man blir stoppad, än kostnaden för att bygga om fordonen så de uppfyller kraven på dagens bilar. Men de är ju klart att helt tokigt får det ju  inte vara med bromsar och så, det är ju inte så svårt att justera gamla hederliga trummor,,, :)

Stina

Många testpunkter har fastställda max/min värde, när det gäller bromsarna får ojämnheten vara 30%, om jag inte minns fel ska retardationen vara minst 4,2 m/sek, inget av detta ska vara några bekymmer med en gammal Merca. Problemet är ju att grejorna är lite till åren och kanske inte har riktigt samma prestanda som när de var nya.

Hur trevligt det än är med gamla fordon bör dom vara i skick om man ska ut i trafiken, det är alltså bättre att lägga pengarna på vapenvård än att spendera pengar på att köra runt och leta efter generösa bilprovare.

Även om man ju "kör försiktigt" och få mil kan det ju dyka upp en likasinnad i en korsning och då är det ju bra om åtminstonde det ena fordonet kan stanna.

Stina.