Vänlig bilprovning för veteranbuss sökes

Startat av sebbe, 21 januari 2010, 11:46:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Affe

#15
Citat från: erik t skrivet 23 januari 2010, 14:55:17 PM
Man tycker ju att en besiktning ska vara helt opartisk men på statliga instanser med monopol brukar det finnas personal som är tvungen att visa sin makt på ett felaktigt sätt.
Bilprovningen är inget statligt verk. Ägarskapet delas med åtta branschorganisationer och fördelningen är följande:
52 procent - Svenska staten
12 procent - Bilförsäkringsföretagen
                  (Holmia Försäkrings AB,
                  Folksam ömsesidig sakförsäkring
                  Länsförsäkringar Wasa Försäkrings AB,
                  If Skadeförsäkrings AB,
                  Trygg Hansa Försäkrings AB)
12 procent - Motorbranschens Riksförbund
5 procent - Motormännens Riksförbund
5 procent - Motorförarnas Helnykterhetsförbund
5 procent - Kungliga Automobil Klubben
3 procent - Svenska Taxiförbundet
3 procent - Sveriges Åkeriföretag
3 procent - Svenska Bussbranschens Riksförbund

Anställda i bolaget har ingen egen makt, utan skall följa de förordningar som Bilprovningen har som uppgift att kontrollera. Dessa uppgifter har skötts mycket bra.
Att enskilda personer på ett eller annat sätt åsidosätter sina åligganden, betyder inte att de är "snälla", utan snarare det motsatta. Förr eller senare riskerar de att avslöjas, med allt vad det kan innebära.
Mvh Affe



volvo b58

Jo de e kart man ska ha bra bromsar och att besiktningen är överlag bra, det jag menar är att det är skillnad på fordon som går i daglig trafik med 5-15 tusen mil om året och nästan alltid fullt lass i farter över 80km, I de lägre farterna som korsningar å  innerstaden och olastade  har inte bromsverkan samma betydelse visst är det ju trevligare med bra bromsar och man måste ju utgå ifrån att bilarna även ska kunna stanna i högre farter och med lass, men det jag menar är att man kör ju på ett annat sett med dessa veteraner, det är ju som på vintern då det är halt så ju de flesta ta det lite lugnare ( ja kanske inte hälften av SL chaufförerna i stockholm som kanske inte borde sitta i ett fordon större än en Micra.... ) men de är ju klart att dessa förare    kan ju iof också hamna i ett veteranfordon med tvivelaktiga bromsar å det är ju klart att då bör ju besiktningen utgå från att alla är idioter och ställa högre krav.. eller ska man kanske inte släppa ut outbildade förare i SLbussarna...Me det är ju en annan diskussion...

Men bussen som diskuterades nu hade en avvikelse på 19% å fick det vara 30 så borde det ju inte vara något bekymmer med besiktningen men det är klart det var ju i Göteborg.... Nämn nått bra som kommer därifrån.... Volvo nä Håkan hellström nää fy Kitty jutbring... nä....  8) 8) 8)  äh nått borde de ju kunna finnas... Fan jag är ju därifrån... nä de finns fog inget bra med GBG ::) ;)

Bromsar och däck SKA vara bra och godkända det tycker jag med, även om det inte verkar så på mitt inlägg...