GDG 2584 nu och då?

Startat av Buss-Hasse, 12 januari 2010, 10:27:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Hasse

Hej här kommer en dagsaktuell bild på GDG 2584.

Är det någon som har bild på ursprungslacken?
Träffade en gång en pratglad chaufför från g.a Swebus Express Borås (Linje 857 i början på 2000-talet) som blev helt lyrisk när han fick se denna redan då slutkörda buss. Han hade haft denna bussen många gånger till Spanien på GDG-linjerna. 

1896

Buss-Hasse

Info från www.fotobus.msk.ru

# ВІ 6832 АК
Information about vehicle
Region: Poltava region
Depot: Poltava, other swedish buses
Plate number: ВІ 6832 АК
Model: Van Hool T8 Alizée 360 (Volvo B10M-60)
Current state:  working 

S Svensson

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 12 januari 2010, 10:27:46 AM
Hej här kommer en dagsaktuell bild på GDG 2584.

Är det någon som har bild på ursprungslacken?
Träffade en gång en pratglad chaufför från g.a Swebus Express Borås (Linje 857 i början på 2000-talet) som blev helt lyrisk när han fick se denna redan då slutkörda buss. Han hade haft denna bussen många gånger till Spanien på GDG-linjerna. 
Kan det vara Holger ?
Färgen var orange av samma typ som sign j-a visat

j-a

Hittade ingen bild på GDG 2584 GUU 568 just nu,men väl en ur samma serie GDG 2587 FXB 708 i Göteborg sommaren 1988

Buss-Hasse

Tack! En go och pampig buss på den tiden. Föredrar baktoa och bakdörr.

Buss-Hasse

Holger låter bekant. En entusiastisk och pratglad chaufför med månag år på vägarna. Kändes som han verkligen hade rätt inställning till dett yrke å gjorde ett bra jobb. Vad hände med honom när Borås tappade 857 ? Lades förrsten inte S.E i Borås ned 2003? 

Ulf Fernestad

God kväll på er, de 25-vagnarna som gick på spanien innan 27-vagnarna kom var 2578,2579 och 2580. De gånger som 2584 skulle ha gått på linjeturen till spanien vill jag säga är lätträknade, vår gode Holger kände med all säkerhet igen bussmodellen,för övrigt så körde Holger istort sett bara på spanien,men undantag finns. (det blev många timmar på turerna) Han som var tilldelad 2584 vid den tiden var verkligen pratsam (också han boråsare)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 12 januari 2010, 22:18:07 PM
Holger låter bekant. En entusiastisk och pratglad chaufför med månag år på vägarna. Kändes som han verkligen hade rätt inställning till dett yrke å gjorde ett bra jobb. Vad hände med honom när Borås tappade 857 ? Lades förrsten inte S.E i Borås ned 2003? 

Efter vad jag hörde erbjöds alla ordinarie förare pension när Swebus Express i Borås lades ned 2003, däribland Holger.  Det är säkert Holger du avser, en av de få förarna vid Swebus Express i Borås som hade erfarenheter från utlandskörningar. De andra var gamla veteraner som fick behålla jobbet på Swebus när de förlorade linjetrafiken i Borås 1995.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Buss-Hasse

1896

2587 var väl inblandad i nån allvarlig trafikolycka, vill jag minnas ?

j-a

Nja var det inte 2585 som råkade ut för något i Boråstrakten eller däromkring.Staffan kanske vet mer?

Ulf Fernestad

Citat från: j-a skrivet 14 januari 2010, 19:22:30 PM
Nja var det inte 2585 som råkade ut för något i Boråstrakten eller däromkring.Staffan kanske vet mer?

2585 i Jönköping (Göteborgsbacken) kom från Finland, fick möte med en trailerdragare som knöt sig så framstammen kom som en vägg mot bussen

1896

Nu tänker jag vara envis, jag har sett bild på 2587 med intryckt front.

S Svensson

Holger körde i Borås några år. Bla körde han till Bs 17 nov  1995.
En annan förare som körde var Ingemar J som ofta körde 849. Körde tidigare ofta till Frankfurt och ännu tidigare till Brämhult.