Persontrafik 87 i Malmö del 5: Volvospecial 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 06 januari 2010, 16:27:04 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Volvo hade många bussar med på mässan. Här är några av dem. De med van Hool-kaross kommer i nästa avsnitt.

Länsbussarna i Örebro köpte några bussar med Ikarus-kaross. Eller "Ikarost" som folkhumorn kallade dem. Denna fick dock hyfsat lång livstid - 13,5 år. Blev sedan Näckrosbuss 4263 och Linjebuss 4263. I den senare skepnaden blev den dock inte gammal.


Så en nivåbuss till Halmstad. Det har berättats om dessa många gånger och de var alltså avsedda för linjer där hållplatskanterna var upphöjda så att man skulle kunna stiga in i i nivå med golvet. När Swebus köpte HL blev fick den numret 1233. 


En liten Säffle som efter sin tid som demobuss såldes till SJ och fick nummer 3006. Var också med till Swebus med samma nummer.


Ännu en demobuss från Volvo. Eftersom jag inte noterade chassinummer och inte har några regskyltar får det bli en gissning att detta är NTN 845, Wasatrafik 415 > Swebus 1022. Om jag inte helt missminner mig så var den ett tag lackerad Silja Transfer. Andra teorier om vad det kan vara för buss mottages tacksamt.


Så dessa båda bussar från den vackra sidan:


Denna Wiima till Buss-Persson i Hammenhög är fortfarande registrerad men avställd sedan juni 2006 och nu ägd av en privatperson.


Och så en Wiima till Billingens Trafik AB. När Swebus köpte detta 1996 fick bussen numret 5378. Den återvände sedan till tillverkningslandet och blev för cirka tio år sedan Pohjolan Matka 56. Eftersom ingen vet hur gammal en Wiima kan bli kanske den rentav rullar där fortfarande. Enligt SBH är regnumret JEO-745.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej! En av Ikarusarna, troligen den avbildade, var en tid placerad i Odensbacken där den snabbt fick öknamnet "Åbäket". På nästa stationsort kallades den "likkistan". En tung och otymplig vagn som alltid fick startas på ettan. Ibland gick den inte att starta på vanligt sätt. Då fick man trycka in en extraknapp placerad bakom förarstolen varefter det sedan gick att starta. Den var försedd med dubbla kopplingslameller. En gång blev jag utan koppling en dryg mil från Odensbacken men lyckades köra den genom att starta med startmotorn med växeln i och sedan växla utan koppling. Fick sedan bussen utbytt. Ena omgången lameller var helt rensad liksom hela tryckplattan.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Att Ikarusen skulle ha sålts till Linjebuss tror jag inte stämmer. Troligen något "tryckfel" hos SBH.
Säfflebussen på bild fyra och fem är en av de provvagnar som byggdes med "låggolv" och nedsänkt ram. Man kan se det på att nedre avbärarlisten(som ungefärligen markerar golvnivån) sitter lägre än på bussen intill. Jag tror att det är denna som senare fick reg nr NTN845 och såldes till Wasatrafik. Innan dess hade den varit försedd med annat reg nr i div broschyrmaterial och även varit upp till Skellefteå en sväng.

/GL

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 januari 2010, 20:51:10 PM
Att Ikarusen skulle ha sålts till Linjebuss tror jag inte stämmer. Troligen något "tryckfel" hos SBH.
/GL

Ja, det skall rimligen vara Busslink. Datum stämmer med detta. Också konstigt om bussen fick samma inventarienummer vid Linjebuss som hos Näckrosbuss. Linjebuss har också använt 42-serien mycket sparsamt.
Jag glömde skriva det förut men för NTN845 talar också det faktum att denna buss var demobuss innan den hamnade hos Wasatrafik och att den hade samma låga insteg som på bilden. Bussen hade också dessa färger den första tiden vid Wasatrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2010, 16:27:04 PM
Ännu en demobuss från Volvo. Eftersom jag inte noterade chassinummer och inte har några regskyltar får det bli en gissning att detta är NTN 845, Wasatrafik 415 > Swebus 1022. Om jag inte helt missminner mig så var den ett tag lackerad Silja Transfer. Andra teorier om vad det kan vara för buss mottages tacksamt.


Men hade Swebus 1022 dörrställning 2+2+1?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2010, 00:33:08 AM
Men hade Swebus 1022 dörrställning 2+2+1?

Ja, enligt SBH och även mina anteckningar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Helge Alared

Citat från: bilomnibussen skrivet 06 januari 2010, 17:27:50 PM
Hej! En av Ikarusarna, troligen den avbildade, var en tid placerad i Odensbacken där den snabbt fick öknamnet "Åbäket". På nästa stationsort kallades den "likkistan". En tung och otymplig vagn som alltid fick startas på ettan. Ibland gick den inte att starta på vanligt sätt. Då fick man trycka in en extraknapp placerad bakom förarstolen varefter det sedan gick att starta. Den var försedd med dubbla kopplingslameller. En gång blev jag utan koppling en dryg mil från Odensbacken men lyckades köra den genom att starta med startmotorn med växeln i och sedan växla utan koppling. Fick sedan bussen utbytt. Ena omgången lameller var helt rensad liksom hela tryckplattan.
Mvh Jan G

Hm.....salig 535 gick ju som Expressvagn Hällefors-Örebro, var den i Odensbacken först? Om inte minnet sviker var det en (1) förare i Hällefors som uppskattade vagnen och det var inte en nära släkting till undertecknad :) Sedermera avlöstes väl 535 av 538? Trevligt bildsvep i övrigt!

/Helge

1896

Vart hade Swebus 3006 stationerad ? Och vad gick den i för trafik ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 07 januari 2010, 10:03:10 AM
Vart hade Swebus 3006 stationerad ? Och vad gick den i för trafik ?

Den var Bohuslackad vilket tyder på att det först var Uddevalla. Men under många år sedan var den stationerad i Sollebrunn. Lär ha avslutat sin aktiva tjänst i Helsingborg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Ok, MWU har jag på min personbil...., fast jag kör med personlig skylt istället....

Stefan P

#10
Hej

Hur många "Expressbussar" av sorten 535 hade Näckros buss, jag har för mig att det fanns två olika sorters bussar det ena var Ikarus var inte det andra Van Hool?

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2010, 16:27:04 PM

Så dessa båda bussar från den vackra sidan:



Den vänstra bussen var intressant. Jag har aldrig tidigare sett den bakrutan på ett bakparti av den generationen Säffle. Hur vanligt var det?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 januari 2010, 15:10:20 PM
Den vänstra bussen var intressant. Jag har aldrig tidigare sett den bakrutan på ett bakparti av den generationen Säffle. Hur vanligt var det?

Den höga bakrutan matchar ju iaf verkligen den höga framrutan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 07 januari 2010, 14:24:24 PM
Hej

Hur många "Expressbussar" av sorten 535 hade Näckros buss, jag har för mig att det fanns två olika sorters bussar det ena var Ikarus var inte det andra Van Hool?

mvh Stefan P


Länsbussarna köpte tio boggibussar 1987 för expressbusstrafiken. Det var två av varje enligt:
531   MLO 771      Volvo B10M-70 van Hool Alizée
532   MLH 732      Volvo B10M-70 van Hool Alizée
533   MLX 963      Volvo B10M-70 Säffle
534   MLO 844      Volvo B10M-70 Säffle
535   MOE 855      Volvo B10M-70 Ikarus
536   MRS 986      Volvo B10M-70 Ikarus
537   MFC 507      Scania K112TL van Hool Alizée
538   MFE 778      Scania K112TL van Hool Alizée
539   MJZ 615      Scania K112TL Ajokki
540   MKN 775      Scania K112TL Ajokki

535 var mycket riktigt en tid placerad i Odensbacken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Tack för hjälpen, kan du se vilka som stationerade i Karlskoga?

mvh Stefan P