Huvudmeny

Nya SL-linjer

Startat av Fredde, 05 januari 2010, 23:06:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

groenis

En teori
Genom att låta SL vara med och utnyttja CT så kanske man påskyndar utbyggnaden av CT
har sett ritningarna och den lösningen skulle funka för alla.

/Lennart

Nico


Frågan är väl hur intresserade SL är av Cityterminalen? Visst finns det flera linjer som skulle kunna utgå härifrån, t.ex. vissa pendlarlinjer. Kruxet är dock att Cityterminalen ändå ligger aningen fel i förhållande till bl.a. T-banan. Även om man sedan bygger ut Cityterminalen så är det väl frågan om den skulle klara X antal turer med 10-minuterstrafik på linjer som 153, 565, 813, osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: groenis skrivet 07 januari 2010, 02:57:14 AM
En teori
Genom att låta SL vara med och utnyttja CT så kanske man påskyndar utbyggnaden av CT
har sett ritningarna och den lösningen skulle funka för alla.

Ett bra sätt vore ju att se till att överbelasta den lilla kåken, så kanske även beslutsfattarna märker att det krävs en rejäl utbyggnad av CT för att man ska kunna ha bra busstrafik till/från Stockholm City även i framtiden. Idag är det ju precis på gränsen att man klarar av dagens trafikkapacitet under rusningstrafik, och många bussar får köra runt runt på Kungsgatan då det inte finns någonstans att parkera.
Jag skulle vilja göra nåt användbart av marken man får genom att bygga över spåren väster om själva terminalen. Om det blir ett stor fastighet där hoppas jag att man låter bussar kunna utnyttja hela våningsplanet i samma gatunivå som Kungsgatan, gärna med en höjd på över 5 meter så även dubbeldäckare kan lasta inomhus. Då kanske man rentav kan däcka över hela dagens avstignings/taxizon mellan de bägge husen?

Ersa

Idag blev det officiellt. Från och med måndagen den 11 januari kommer alla Swebus Express linjer avgå från gate 10-13.

Omnilasse

#19
Citat från: Nico skrivet 07 januari 2010, 08:23:59 AM
Frågan är väl hur intresserade SL är av Cityterminalen? Visst finns det flera linjer som skulle kunna utgå härifrån, t.ex. vissa pendlarlinjer. Kruxet är dock att Cityterminalen ändå ligger aningen fel i förhållande till bl.a. T-banan. Även om man sedan bygger ut Cityterminalen så är det väl frågan om den skulle klara X antal turer med 10-minuterstrafik på linjer som 153, 565, 813, osv.
Jag ser väl att användandet av cityterminalen fyller två syften, dels att det helt enkelt är fullt på de andra avgångsplatserna kring Centralen, dels att det just ligger en liten bit från tunnelbanan. Det finns alltså ett litet antal resenärer som ändå vinner på att kunna gå till terminalen. Tyvärr blir väl ändå turtätheten för låg för att det skall bli något altnernativ (vem väntar 20-minuter istället för att ta tunnelbanan till Slussen?) En fördel är väl dock att det är en rätt behaglig miljö att vänta i - men det passar ju snarare för trafik med linjer som går relativt sällan - som direktbussarna förbi Hemmesta eller till Ingarö, eller kanske för 434? Vad jag förstår är ju huvudorsaken till att man valt att flytta några avgångar hit från 435 och 446, just att det inte får plats mer bussar i Slussenterminalen. Så vi får nog se mer av den här typen av lösningar, varefter busstrafiken till Värmdö/Nacka sväller...

Bussmicke

Tjaa, SL är väl delägare i terminalen och det känns konstigt man inte utnyttjat den mer tidigare?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Citat från: Fredde_J skrivet 05 januari 2010, 23:06:14 PM
I nuläget kommer 435C köras av Tyresö och 446C av Nacka/Värmdö. Tidtabeller finns på www.sl.se.

Såg det inte förrens nu, men en fråga i alla fall. Varför körs 435C av Tyresö? De har väl inga B9S? (Om det är nu de här "nya" ledbussarna heter?

God Fortsättning - Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

homer

Citat från: calken skrivet 12 januari 2010, 15:25:36 PM
Såg det inte förrens nu, men en fråga i alla fall. Varför körs 435C av Tyresö? De har väl inga B9S? (Om det är nu de här "nya" ledbussarna heter?

God Fortsättning - Calken
Tyresö har en svärm med b9s och fick dem samtidigt som Nacka/Värmdö fick sina

Carl Eric

Citat från: homer skrivet 12 januari 2010, 18:45:44 PM
Tyresö har en svärm med b9s och fick dem samtidigt som Nacka/Värmdö fick sina

Är B9S de här nya med helglasad mittendörr? Eller heter alla med "Bula" på taket, B9S?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: calken skrivet 13 januari 2010, 14:09:59 PM
Är B9S de här nya med helglasad mittendörr? Eller heter alla med "Bula" på taket, B9S?

B9S (B9SALE,& B9SALF) är en ledvagn från Volvo med Säfflekaross som har mittmotorn på vänster sida drivaxeln. De har kylare på taket, och därmed en bula för att skydda den:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31383.0

Helglasad mittendörr har nog inget med saken att göra då både B9S och andra märken kan fås med olika typer av enkel- och dubbeldörrar.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2010, 14:14:15 PM
B9S (B9SALE,& B9SALF) är en ledvagn från Volvo med Säfflekaross som har mittmotorn på vänster sida drivaxeln. De har kylare på taket, och därmed en bula för att skydda den:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31383.0

Helglasad mittendörr har nog inget med saken att göra då både B9S och andra märken kan fås med olika typer av enkel- och dubbeldörrar.

Okej, tack!

Tänkte om det var nån större skillnad på dessa två...

http://erret.se/Bussar/0032.htm

http://erret.se/Bussar/6167.htm

Den övre har "fläktskåpet" bakom takluckan där bak. Samt helglasad mitten dörr...

Har nämligen inte sätt den undre av dessa två hos Tyresö...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Yujin Zhang

Citat från: calken skrivet 13 januari 2010, 14:34:54 PM
Okej, tack!
Tänkte om det var nån större skillnad på dessa två...
http://erret.se/Bussar/0032.htm
http://erret.se/Bussar/6167.htm
Den övre har "fläktskåpet" bakom takluckan där bak. Samt helglasad mitten dörr...
Har nämligen inte sätt den undre av dessa två hos Tyresö...

0032 är drygt 4 år nyare (har ej kollat upp exakt), har nya förarplatsen och AC-lådorna är något ändrad som du skrev och den har 20 hästar mer. Sedan finns det en del småsaker på 0032 som gör att jag tycker 6167 (och alla B9S i den årsmodell) är bättre byggda än 0032.

Carl Eric

Citat från: Yujin Zhang skrivet 13 januari 2010, 16:26:44 PM
0032 är drygt 4 år nyare (har ej kollat upp exakt), har nya förarplatsen och AC-lådorna är något ändrad som du skrev och den har 20 hästar mer. Sedan finns det en del småsaker på 0032 som gör att jag tycker 6167 (och alla B9S i den årsmodell) är bättre byggda än 0032.

Ja jag vet ingenting om hur den är byggd mer än skillnaderna som man ser...

Dock tycker jag att det känns som om att B9S är tyngre och därför också går långsammare än bussar som typ denna. http://erret.se/Bussar/5496.htm

Men jag kan ha fel...

Dessa är dock mina favoriter! http://erret.se/Bussar/5863.htm

P.S. Hoppas att det är okej för dig Peter E att jag länkar till din sida... D.S.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Omnilasse

Citat från: Bussmicke skrivet 08 januari 2010, 19:37:24 PM
Tjaa, SL är väl delägare i terminalen och det känns konstigt man inte utnyttjat den mer tidigare?
Såg bland SL:s handlingar inför morgondagens styrelsemöte att man nu vill sälja aktierna i Cityterminalen (något som varit aktuellt redan 2004. Trots att man nu alltså börjat utnyttja den. Man menar dock att det inte ska påverka möjligheterna att använda terminalen, även om man gärna vill ha möjlighet att köra direkt söderut från terminalen för att passa trafiken...se ärendet här: https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2010/Ärende%205%20Försäljning%20av%20aktier%20STAB.pdf

Nico


Kan inte hjälpa det, men överlag känns hela Cityterminalen som en anomali. För trångt, för litet, ett konstigt angöringssätt av gaterna, för undermåligt byggt osv. Det sista är ju lite tragikomiskt i sig för det var noga med att man inte fick köra för fort, men orsaken var inte så mycket trafiksäkerheten i sig som att det uppstod vibrationer som skakade loss tegelstenarna ur väggarna. Nu ska jag väl inte döma ut det helt, men det känns lite som att de sneglade på bl.a. Port Authority Bus Terminal i New York innan de började bygga, men att man inte lyckades omsätta idéerna på ett praktisk vis.

OK, terminalen i New York blir man lite yr i skallen av den med då den inte heller är helt logisk, enormt stor och är en hel del år äldre. När man byggde Cityterminalen å andra sidan så hade man kunskapen med sig, men man verkar inte ha kollat upp tidigare misstag. Likaså känns det även som att arkitekterna aldrig kollade med bussfolket om vad som fungerade eller inte utan de bara ritade på... Kan faktiskt förstå om SL tröttnat och vill sälja för Cityterminalen har nog trots allt inte så mycket att erbjuda den dagliga och lokala SL-trafiken. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman