Huvudmeny

Nya SL-linjer

Startat av Fredde, 05 januari 2010, 23:06:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 25 januari 2010, 14:39:29 PM
Likaså känns det även som att arkitekterna aldrig kollade med bussfolket om vad som fungerade eller inte utan de bara ritade på... Kan faktiskt förstå om SL tröttnat och vill sälja för Cityterminalen har nog trots allt inte så mycket att erbjuda den dagliga och lokala SL-trafiken. 

Cityterminalen är uppskattad av kunderna men inte av dem som kör buss där. Det ena är förstås lika viktigt som det andra och det är möjligt att man stirrade sig alltför blind på att det skulle bli bra - och säkert - för bussresenärerna.

Nico

OK, men nu talar vi då om fjärrbussresenärer antar jag?

Undrar som sagt fortfarande lite hur man funderat när man försöker att sälja in Cityterminalen till lokaltrafikresenärer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Det har ju idag kommit fram nya fakta om Slussen, som enligt dagens media ska börja rivas/renoveras/återuppbyggas 2013, kanske är dessa 2 nya linjer ett sätt att kolla hur Nacka-Värmdö resenärerna gillar cityterminalen som kanske blir ett (av flera) allternativ under byggtiden av nya slussen

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 25 januari 2010, 20:53:45 PM
OK, men nu talar vi då om fjärrbussresenärer antar jag?

Undrar som sagt fortfarande lite hur man funderat när man försöker att sälja in Cityterminalen till lokaltrafikresenärer.

Alternativet är den blåsiga Klarabergsviadukten...
De undersökningar som har gjorts om kundnöjdhet är naturligtvis från tiden innan SL började trafikera Cityterminalen. Vad SL-resenärerna tycker om Cityterminalen är ännu inte undersökt, men gissningsvis är det väl gångsträckorna dit som väcker missnöje medan själva terminalen uppskattas.

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2010, 22:08:58 PM
Alternativet är den blåsiga Klarabergsviadukten...
De undersökningar som har gjorts om kundnöjdhet är naturligtvis från tiden innan SL började trafikera Cityterminalen. Vad SL-resenärerna tycker om Cityterminalen är ännu inte undersökt, men gissningsvis är det väl gångsträckorna dit som väcker missnöje medan själva terminalen uppskattas.

Men det borde väl finnas en utvärdering från den tiden när man körde "den svarta limousinen" till CT från Dalarö och sedan gick den väl ett kort tag från Sigtuna också? Hur som helst tror jag väl just att konceptet från SL - om man skall använda CT - så är det väl främst för linjer som inte går så ofta, där behovet av en bekväm och varm väntsal är större än gångavståndet. Problemet idag är väl också att man inte passerar någon bra hållplats på vägen som har anknytning till tunnelbana. Kunde man ordna en bra stopp vid Slussen-terminalen (likt 676:ans angöring vid Danderyd), så skulle det väl vara ypperligt för ex.vis 433-434, eller Ingarölinjerna?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 26 januari 2010, 15:09:35 PM
Men det borde väl finnas en utvärdering från den tiden när man körde "den svarta limousinen" till CT från Dalarö

Så vitt jag minns så gick den bara till och från Skanstull. Linjen gick en kort tid 1990 och hade inte särskilt mycket resande så någon utvärdering lär väl i dag ha noll eller intet intresse. Dessutom var man väl tvungen att platsboka för att vara garanterad att få åka med även om det vanligen löste sig ändå.

Donny Lindberg

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2010, 15:18:26 PM
Så vitt jag minns så gick den bara till och från Skanstull. Linjen gick en kort tid 1990 och hade inte särskilt mycket resande så någon utvärdering lär väl i dag ha noll eller intet intresse. Dessutom var man väl tvungen att platsboka för att vara garanterad att få åka med även om det vanligen löste sig ändå.

Linjen hade Vattugatan som ändhållplats, Fanns en artikel i Spårväg&Buss hösten 1990 om en tur med linjen. Man var väl tvungen att ha ett särskilt månadskort för att få åka med, Kostade väl 150 kr om jag minns rätt / DL

Staffan Sävenfjord

Citat från: Donny Lindberg skrivet 26 januari 2010, 16:23:44 PM

Linjen hade Vattugatan som ändhållplats, Fanns en artikel i Spårväg&Buss hösten 1990 om en tur med linjen. Man var väl tvungen att ha ett särskilt månadskort för att få åka med, Kostade väl 150 kr om jag minns rätt / DL

En artikel fanns även i Svensk Lokaltrafik 4.1990, skriven av Staffan Sävenfjord. Enligt denna kostade det 200 kronor extra att åka med bussen utöver ordinarie månadskort, som på den tiden kostade 225 kronor.
Klockan 07.05 gick bussen från Dalarö och klockan 07.55 stannade den vid Vattugatan efter att ha gjort uppehåll vid Gullmarsplan och Skanstull (Götgatan). Klockan 17.00 gick den tillbaka. När reportaget gjordes var linjen drygt en vecka gammal och ett 20-tal hade löst ut det särskilda tilläggskortet. Det var 11 resenärer med på morgonturen.
Finns intresse kan jag lägga ut artikeln som en pdf.