Nobina 4894 (På tal om kalla bussar)

Startat av RoTe, 28 december 2009, 17:17:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Denna vagn fick jag äran att ratta idag. Efter "viss" skrapning av rutor förståss... Fick stanna några gånger efter vägen eftersom is jag ej kom åt gled ner för vindrutan. Sedan blev det påfyllning av 15 liter glykol i Uppsala.



Notera vindrutan, inte helt genomskinlig...

Ulf Rådeström

Jahupp...det är sådana dagar man tänker "oj...bäst att åka lite tidigare till jobbet eftersom man inte vet hur det kan vara"
Så hinner man sätta på defrostern och bussen o tina upp den ett tag innan man använder den :P

Men det är väl sånt man bara får tänka om man kör turistbuss  ;D...eller?

RoTe

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 december 2009, 17:49:09 PM
Jahupp...det är sådana dagar man tänker "oj...bäst att åka lite tidigare till jobbet eftersom man inte vet hur det kan vara"
Så hinner man sätta på defrostern och bussen o tina upp den ett tag innan man använder den :P

Men det är väl sånt man bara får tänka om man kör turistbuss  ;D...eller?

Du skulle bara veta hur många timmar jag skänkt till företaget...

Björn Ax

Citat från: RoTe skrivet 28 december 2009, 17:54:13 PM
Du skulle bara veta hur många timmar jag skänkt till företaget...

Har ni inga fler bussar eller rampkoppling?? Skulle aldrig ta en sån buss om jag fick en med is på rutorna.

Fick en sån förra vintern och det blev direkt in till TL och kräva en annan buss.
Jag tänker inte stå och skrapa rutor.

RoTe

Citat från: Björn Ax skrivet 28 december 2009, 21:56:27 PM
Har ni inga fler bussar eller rampkoppling?? Skulle aldrig ta en sån buss om jag fick en med is på rutorna.

Fick en sån förra vintern och det blev direkt in till TL och kräva en annan buss.
Jag tänker inte stå och skrapa rutor.

Reservbuss i ett garage med 11 vagnar? Förstå vad det kostar!
Vi har 3fas 16A uttag samt 230V för batteriladdning på "ramp". Sedan fyra externa elpatroner så man kan koppla bussar utan intern värmare. Men många bussar läcker kylarvätska och utan kylarvätska blir ingen buss varm. Så var fallet idag, saknades ca 15 liter i 4894.

Fredrik Mattsson

Citat från: Björn Ax skrivet 28 december 2009, 21:56:27 PM
Har ni inga fler bussar eller rampkoppling?? Skulle aldrig ta en sån buss om jag fick en med is på rutorna.

Fick en sån förra vintern och det blev direkt in till TL och kräva en annan buss.
Jag tänker inte stå och skrapa rutor.

behövs det ens att krävas? skönt att man börjar på eftermiddagen, varmt och skönt ;) tack :)

groenis

Vete tusan om ett skyddsombud skulle släppa ut en sådan vagn i trafik?

/Lennart

Björn Ax

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 29 december 2009, 02:21:56 AM
behövs det ens att krävas? skönt att man börjar på eftermiddagen, varmt och skönt ;) tack :)

Nja kräva kanske var ett hårt ord. Jag sa "ge mig en ny buss". :P

Citat från: groenis skrivet 29 december 2009, 02:25:55 AM
Vete tusan om ett skyddsombud skulle släppa ut en sådan vagn i trafik?

/Lennart

Tja vet inte om det finns nån temperatur som en buss måste ha för att få vara i trafik.
Men att värma en buss som har is på rutorna måste ta väldigt lång tid.

Citat från: RoTe skrivet 28 december 2009, 17:54:13 PM
Du skulle bara veta hur många timmar jag skänkt till företaget...

Varför då? Skriv övertidsrapport direkt. Dom måste ju få veta att nånting e galet.
Du ska ju inte stå på din fritid och skrapa rutor på bussen.

Jag skulle iaf skrivit övertid på det direkt

Mikael Ringmarck

Citat från: Björn Ax skrivet 29 december 2009, 02:37:14 AM
Tja vet inte om det finns nån temperatur som en buss måste ha för att få vara i trafik.
Men att värma en buss som har is på rutorna måste ta väldigt lång tid.

På min arbetsplats är det 5 grader i bussen och 10 grader ur defrostermunstycke som gäller. Annars behöver vi inte köra den bussen. Jag trodde det var samma överallt (okej kanske inte turistare då).  ???

RoTe

#9
Citat från: Björn Ax skrivet 29 december 2009, 02:37:14 AM

Varför då? Skriv övertidsrapport direkt. Dom måste ju få veta att nånting e galet.
Du ska ju inte stå på din fritid och skrapa rutor på bussen.

Jag skulle iaf skrivit övertid på det direkt

Du tror inte det räcker med att ca fem kollegor per dag ringer och frågar vad tusan det är vi sysslar med?

Karsten

Citat från: RoTe skrivet 29 december 2009, 11:36:42 AM
Du tror inte det räcker med att ca fem kollegor per dag ringer och frågar vad tusan det är vi sysslar med?

Det gör det kanske, om det är någon bättring på gång så räcker det nog. Om det inte händer något så räcker det inte. Hur som helst ska du ju ha betalt för det arbete du utför åt arbetsgivaren, det tror jag ingen säger emot.

RoTe

Citat från: Karsten skrivet 29 december 2009, 11:53:58 AM
Det gör det kanske, om det är någon bättring på gång så räcker det nog. Om det inte händer något så räcker det inte. Hur som helst ska du ju ha betalt för det arbete du utför åt arbetsgivaren, det tror jag ingen säger emot.

Det är svårt att ta betalt för arbete som inte är önskvärt.

MartinMartin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2009, 12:42:45 PM
Man kan ju inte begära överidsersättning om man de facto inte arbetat övertid, inställer man sig på utsatt tid för att arbeta utgår ju ingen övertidsersättning.

Nej, men om man inget ser så får man ju ta sen tur och övertiden debiterar man sen när man inte hinner fram till sin obetalda rast.


Jonas Strömblad

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2009, 12:42:45 PM
Att man kommer i god tid när extrema förhållanden väntas gör man nog för sitt eget och kundernas välbefinnande.

Naturligtvis betalar väl arbetsgivaren för detta??? Något annat låter ju helt absurt!
Inte är det väl någon arbetsgivare som räknar med att man skall jobba gratis på fritiden?
/J

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2009, 16:14:27 PM
Om du på eget bevåg kommer en halvtimme tidigare till jobbet tror jag knappast att SJ AB betalar dig nån övertid? eller??

Kan man motivera det väl, så är svaret på frågan jo.