Bussolycka på länsväg 800!

Startat av KRNI, 26 december 2009, 21:41:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KRNI

En buss har kört av vägen och vält i diket på länsväg 800 vid Sillekrog.

/KRNI

Bjarne-W

Hm - "en vanlig dikeskörning"?   ???
Är det inte att ta det lite lätt på sitt förarjobb?
undrar
Bjarne

Uffe D

Citat från: Bjarne-W skrivet 28 december 2009, 17:04:28 PM
Hm - "en vanlig dikeskörning"?   ???
Är det inte att ta det lite lätt på sitt förarjobb?
undrar
Bjarne

På vilket sätt då?
Titta på bilderna så ser man ju att det var en vanlig dikeskörning, dra upp skiten på vägen bara så kan den köra vidare, det hade dom tom kunnat göra med folket kvar i bussen, så hade dom sluppit slå ut en ruta.

lil-sis

Tror att jag håller med föregående talare.

Ner i diket hamnar ju rätt så många och de allra flesta gångerna är det ju bara att dra upp fordonet på vägen igen och fortsätta.

Olycka var ju lite att ta i.

Leif D

Jo, nog är det så, under alla år som extraförare på alla de företag som kört den tidigare kommunala buss och spårvagnstrafiken i Norrköping, så har man ju fått vara med om sånt här.
Minns att jag något tillfälle för 15-20 år sedan fick i uppgift att åka med bärgare ut och hämta ett flertal fast och dikeskörda bussar.
Ut med vajern, spela upp, starta motorn, ladda luft, köra hem till vagnhallen.
Sånt som händer tyvärr i dylikt väglag som på bilderna, men inte mycket att hetsa upp sig över. Av någon anledning så får sånt här katastrofrubriker numera, vilket allafall förvånar mej en del.
;-)

Jobergg

Citat från: KRNI skrivet 26 december 2009, 21:41:25 PM
En buss har kört av vägen och vält i diket på länsväg 800 vid Sillekrog.

/KRNI

En liten rättelse om var det hände, det var inte på väg 800 vid Sillekrog utan på väg 782 som går mellan Överdragstationen och Västerljung samhälle i höjd med Hillestalund.

Leif D

Citat från: Jobergg skrivet 28 december 2009, 19:14:19 PM
En liten rättelse om var det hände, det var inte på väg 800 vid Sillekrog utan på väg 782 som går mellan Överdragstationen och Västerljung samhälle i höjd med Hillestalund.

Aha, inte direkt stora vägen då......     800, Sillekrog dock är ju fd E4. 
;-)

Bjarne-W

Hm - jag är nog glad att jag inte nyttjar kollektivtrafiken - om det är "vanligt" med dikeskörningar...  :)
BW

Jobergg

Citat från: Leif D skrivet 28 december 2009, 19:40:24 PM
Aha, inte direkt stora vägen då......     800, Sillekrog dock är ju fd E4. 
Man ska inte alltid tro på vad media säger...
782:an är en riktig smal väg där det knappt går att mötas vintertid, det är många som vart av på den vägen vintertid, lastbilar, plogtraktorer, bilar och nu en buss åter igen.
Vet inte vad som hände men jag gissar att han fick möte och kom ut för långt och det skar ner lite i diket.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jobergg skrivet 28 december 2009, 20:05:50 PM
Vet inte vad som hände men jag gissar att han fick möte och kom ut för långt och det skar ner lite i diket.

Vilket i sådant fall kan vara skicklighet av bussföraren som väljer diket framför att krocka med en mötande bil som inte har vett att stanna eller hålla undan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Uffe D

Citat från: Bjarne-W skrivet 28 december 2009, 19:52:58 PM
Hm - jag är nog glad att jag inte nyttjar kollektivtrafiken - om det är "vanligt" med dikeskörningar...  :)
BW

Vi som har som yrke att köra tunga fordon, i mitt fall handlar det om 12000-14000 mil om året i lastbil har nog en lite annorlunda syn på ett dikesbesök än vad "vanligt" folk har.
Utan att ha någon egentlig kännedom om vad som har hänt så tycker jag att det där är väl inget att hetsa upp sig över, det är sånt som händer helt enkelt.

En kompis till min bror körde ett tag SL-buss och då ofta linje 646(?) från Norrtälje via Älmsta till Simpnäs och Östersjö brygga, och enligt dom erfarna chaufförerna på den linjen så har man inte kört den "på riktigt" förrän man har varit av vägen någonstans efter Barnens ö.

Peter Elmheden

Citat från: Uffe D skrivet 28 december 2009, 23:24:35 PM
Vi som har som yrke att köra tunga fordon, i mitt fall handlar det om 12000-14000 mil om året i lastbil har nog en lite annorlunda syn på ett dikesbesök än vad "vanligt" folk har.
Utan att ha någon egentlig kännedom om vad som har hänt så tycker jag att det där är väl inget att hetsa upp sig över, det är sånt som händer helt enkelt.

En kompis till min bror körde ett tag SL-buss och då ofta linje 646(?) från Norrtälje via Älmsta till Simpnäs och Östersjö brygga, och enligt dom erfarna chaufförerna på den linjen så har man inte kört den "på riktigt" förrän man har varit av vägen någonstans efter Barnens ö.

Håller med dig helt och hållet. Men risken med forum som dessa är ju att skribenterna är proffs på det mesta, även de som äger tidningar och liknande ;)

Bjarne-W

Hm - lite ler jag när jag anar en gedigen "kåranda" bakom svar på min (som det var meningen) lite raljerande "undran" kring påståendet "bara en vanlig dikeskörning". Jag kan visst förstå att det finns gånger då det kan vara "befogat" med en dikeskörning - som t ex Staffan skriver - vid ett möte och för att undvika en kollision.
Lite fundersam blir jag dock över viss raljerande ton i några svar som verkar hävda att en "dikeskörning är väl inget att snacka om - det gör väl alla". Och liksom antyder att man inte är någon "riktig" bussförare förrän man varit nere i diket ett par gånger.
Tja - kanske det är så - vad vet jag som inte är bussförare.
Vad jag kan minnas körde jag aldrig i diket under mina sju år som spårvagnsförare - men jag ansågs ändå som en "j***l på att köra spårvagn"   ;D

KRNI

Alltid bra med kompletteringar Jobergg, skrev bara det som stod på Wighsnews. Angående benämningen olycka lil-sis så är det väl rätt vanligt att det ordet används även vid dikeskörningar.

/KRNI