Bussolycka på länsväg 800!

Startat av KRNI, 26 december 2009, 21:41:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KRNI

Ska vi kalla det avåkning så är alla nöjda?! :)
/KRNI

Bjarne-W

Jag förstår fortfarande inte invändningarna som Bjarne W har mot ordvalet, i diket hamnar man förr eller senare, iaf om man kör i alla väder som vi oftast behöver göra.
Hm - mitt första inlägg var tänkt som en "raljerande rolighet" som avsåg att peka på ordet "vanlig" i vanlig dikeskörning - som någon betecknade det hela som. Jag antog när jag skrev mitt inlägg - att dikeskörningar med buss var synnerligen ovanliga. Men så verkar det inte vara - om jag ska tro vad andra skriver i sina inlägg.
Då måste jag förstås böja mig för "verkligheten" och får förstås sitta här med smått röda kinder och skämmas lite för min okunskap - trots att jag är busstidningsägare...  ;)

Jan

Citat från: Bjarne-W skrivet 30 december 2009, 10:13:26 AM
Jag förstår fortfarande inte invändningarna som Bjarne W har mot ordvalet, i diket hamnar man förr eller senare, iaf om man kör i alla väder som vi oftast behöver göra.
Hm - mitt första inlägg var tänkt som en "raljerande rolighet" som avsåg att peka på ordet "vanlig" i vanlig dikeskörning - som någon betecknade det hela som. Jag antog när jag skrev mitt inlägg - att dikeskörningar med buss var synnerligen ovanliga. Men så verkar det inte vara - om jag ska tro vad andra skriver i sina inlägg.
Då måste jag förstås böja mig för "verkligheten" och får förstås sitta här med smått röda kinder och skämmas lite för min okunskap - trots att jag är busstidningsägare...  ;)

Bjarne - man får tänka sig för när man skriver här. Det blir ibland så att folk här misstolkar det som skrivs och du är inte ensam - tro mig.
I branschen i 40 år

Leif D

Citat från: Jobergg skrivet 28 december 2009, 20:05:50 PM
Man ska inte alltid tro på vad media säger...
782:an är en riktig smal väg där det knappt går att mötas vintertid, det är många som vart av på den vägen vintertid, lastbilar, plogtraktorer, bilar och nu en buss åter igen.
Vet inte vad som hände men jag gissar att han fick möte och kom ut för långt och det skar ner lite i diket.

Jodå, jag har lokalkännedom, även om den är gammal nu. For ju runt bland järnvägens signalskåp i de där trakterna hela 80- och 90-talet, så de fanns nog inte många vägar i trakterna där som man inte for på (även små skogsvägar).
;-)

bärlibus

Ja det är möjligt att dikeskörning eller avåkningar är vanligt som bussförare och att en del tycker att det hör till, precis som att man inte är en erfaren ryttare förrens man har druttat i backen 100 gånger......
Har kört buss i 6 år och då till ca 90% Expressbuss med ca 40-60mil bakom ratten per pass. Jag har aldrig åkt i diket trots dåligt väder med ishalka eller mycket snö på vägen. En gång, i början av min karriär, hade faktiskt bara haft kortet i 2 veckor blev jag utskickat med bussen till "ingenmansland". Det hade snöat hela natten och var rätt så mycket snö ute. Hade även blåst en del, tilläggas bör att detta var i den södra delen av detta avlånga land. Minns att jag inte alls tyckte detta var så upphetsande precis. På vissa ställen såg man bara ett stort öppet fält, var andra gången på rundan och första gången bakom ratten. Såg snöpinne - snöpinne och tänkte att jag kör i mellan så blir det säkert bra, det blev det också..........
Men visst, någon gång blir väl första gången...........

P.S Har aldrig varit känd som en "mesig" förare vid dåligt väder och mycket uppskattat av att det var jag som kom med bussen av mina resenärer vid dåligt väder". D.S

lil-sis

Jag tvivlar på att det finns folk som siktar på diken (annat än för att undvika kollision) eller anser att det krävs att man ska ner i diket ngn gång. Men det är sånt som händer, även de bästa. Det är jag noggrannt itutad, både från kollegor på egna bolaget och det jag dagligen åker med till och från jobbet.

Fart behöver ju inte ha så mkt med saken att göra, det är ju bara att prova första bästa hållplats med noggrant "polerad" kant som skjuter iväg bussen från hållplatsen efter att man stannat. Hamnar man på en sådan väg så tja...

Hästryggen har jag befunnit mig på i över tjugo år men jag hatar att ramla av, så jag tror det är 10ggr totalt på de åren. Med en bruten svanskota, skada i nacken i och en bruten fot som facit så ska jag nog fortsätta låta bli att ramla av  8)