Huvudmeny

Jag har smällt

Startat av Hans Fredriksson, 26 december 2009, 17:37:28 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

En bil var parkerad med större delen uppe på trottoaren till vänster om bussen.
När jag lämnade hållplatsen svänger jag till höger och naturligtvis var oturen på plats med att med svepet trycka in dörrarna på Volvon.

Att bilen inte har på hållplatsområde att göra förmodar jag är en förmildrande omständighet.

Kan man hoppas på delat ansvar av vållandefrågan?

RoTe

Verkar vara praxis att så länge fordonet du körde på stod stilla är det ditt fel, oavsett om det andra fordonet var på en plats det inte borde varit på.

homer

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 december 2009, 17:37:28 PM

knappast, du åker på allt, tyvärr...

Christer K

Citat från: homer skrivet 26 december 2009, 17:56:26 PM
knappast, du åker på allt, tyvärr...
Det blir väl Swebus Express som får ta kostnaden på försäkringen. Som förare behöver han inte betala något, möjligt kan det bli en rapport till åklagare om Polis kom till platsen. För vårdslöshets i trafik brukar det heta, är obligatoriskt då man är yrkesförare. Och så blir det avskrivet eller man får en bot för händelsen.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Jo

Citat från: RoTe skrivet 26 december 2009, 17:55:53 PM
Verkar vara praxis att så länge fordonet du körde på stod stilla är det ditt fel, oavsett om det andra fordonet var på en plats det inte borde varit på.

Så kommer det nog att bli. Dock kan man väl tänka sig att fler än vanligt har rymligt samvete i fall som dessa.

Citat från: Christer K skrivet 26 december 2009, 19:07:14 PM
Det blir väl Swebus Express som får ta kostnaden på försäkringen. Som förare behöver han inte betala något, möjligt kan det bli en rapport till åklagare om Polis kom till platsen. För vårdslöshets i trafik brukar det heta, är obligatoriskt då man är yrkesförare. Och så blir det avskrivet eller man får en bot för händelsen.

/ Christer K

Ifall Polisen nu skulle komma ut till en parkeringsskada vilket jag antar att man gör väldigt sällan så borde ju i så fall även bilföraren bötfällas för att ha kört på bussgatan, vilket sannolikt dock inte påverkar skuldfrågan.

Uffe D

Citat från: Jo skrivet 26 december 2009, 19:24:54 PM

Ifall Polisen nu skulle komma ut till en parkeringsskada vilket jag antar att man gör väldigt sällan så borde ju i så fall även bilföraren bötfällas för att ha kört på bussgatan, vilket sannolikt dock inte påverkar skuldfrågan.

Om det är en parkeringsskada kan dom ju inte bötfälla bilisten för att ha kört, för bevisligen så stod han ju still.

Björn Lövdahl

Citat från: Christer K skrivet 26 december 2009, 19:07:14 PM

/ Christer K

Detta kan man väl inte kalla vårdslöshet i trafik, behövs nog lite mer för den sakens skull
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Christer K

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 december 2009, 20:40:44 PM
Detta kan man väl inte kalla vårdslöshet i trafik, behövs nog lite mer för den sakens skull

Kanske man kan tycka, men åklagare kallar sådana saker för detta. Jag har gjort samma misstag, kört på en parkerad bil. Lämnat lapp och sedan bli anklagad för smitning från olycksplats. Det är inte heller kul. Nästa gång det råkade hända tog jag dit Polis och då gick det till åklagare för just vårdslöshet i trafik som i sin tur avskrivit saken.

Christer K.
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Danne B.

Citat från: Christer K skrivet 27 december 2009, 08:26:15 AM
Kanske man kan tycka, men åklagare kallar sådana saker för detta. Jag har gjort samma misstag, kört på en parkerad bil. Lämnat lapp och sedan bli anklagad för smitning från olycksplats. Det är inte heller kul. Nästa gång det råkade hända tog jag dit Polis och då gick det till åklagare för just vårdslöshet i trafik som i sin tur avskrivit saken.

Christer K.

Men du skriver ju själv att åklagaren avskrev ärendet vilket ju sannolikt bevisar att brottsrubriceringen (bedömning gjord av polismannen på plats) var felaktig och du således inte gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafik!

Att du blev anklagad för smitning från olycksplats kan bero på många faktorer men det intressanta är om du blev DÖMD i något av fallen?

Saken är ju den att du kan bli anklagad för egentligen vad som helst när som helst!

Vi tar ett exempel: (ganska förenklat men iaf)
Din kompis kan gå in till polisen och påstå att du stulit månen och polisen är då skyldiga att ta upp en anmälan mot dig! Då är du hux flux anklagad för stöld (grov?) alt. egenmäktigt förfarande (om du bara flyttat månen lite), men en åklagare lär med all sannolikhet avskriva fallet och därmed är du i lagens ögon helt oskyldig från början till slut! Skulle däremot åklagaren anse att det KAN vara så att du faktiskt stulit eller flyttat månen så blir du åtalad! Då är det upp till en domare i en domstol att avgöra om du ska bli dömd eller friad! I det här fallet kan man ju enkelt se om månen är kvar så då blir du friad... Och har varit och är oskyldig under hela denna process!

(OBS! Detta är en mycket förenklad version av hur det kan gå till, men bör iaf ge en fingervisning om dom olika momenten!)

Det är alltså en väldig skillnad på att vara anklagad eller åtalad och att vara dömd!

Och med detta som bakgrund är det väldigt viktigt att du som förare inte skriver under böter på plats om du anser att det finns minsta tveksamhet angående brottsrubriceringen! Begår rådrum eller skriv helt enkelt inte under och låt det gå till åklagare/domstol! Det kostar dig ingenting extra alls (oavsett om du blir dömd eller ej)!

//Danne

PS. Om nå´t är rörigt eller oklart kan det bero på att jag är ganska så nyvaken... ;)

Croonhielm

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 december 2009, 17:37:28 PM
En bil var parkerad med större delen uppe på trottoaren till vänster om bussen.
När jag lämnade hållplatsen svänger jag till höger och naturligtvis var oturen på plats med att med svepet trycka in dörrarna på Volvon.

Att bilen inte har på hållplatsområde att göra förmodar jag är en förmildrande omständighet.

Otur med smällen - men sånna smällar får man ta, ibland. Det blir nog bättre när snön har smält!

JDS

Citat från: Uffe D skrivet 26 december 2009, 20:28:04 PM
Om det är en parkeringsskada kan dom ju inte bötfälla bilisten för att ha kört, för bevisligen så stod han ju still.

Att parkera på ett område där man inte får köra är i och för sig förbjudet.

RoTe

Citat från: JDS skrivet 27 december 2009, 15:06:35 PM

Men det är ingen som bryr sig om det.
Jag blev påkörd i Stockholm en gång, en bil bytte fil rätt in i mig då jag låg i hans döda vinkel. Det är ju i sig olagligt men polisen sket fullständigt i en sådan lite fadäs. Att motparten varken kunde svenska eller engelska var inte heller deras problem. Jag kunde dock åka från platsen med ett foto på motpartens körkort, resten fick försäkringsbolaget fixa.

lil-sis

Citat från: JDS skrivet 27 december 2009, 15:06:35 PM

Men du kan inte bevisa vem det var som körde bilen dit.

...

Som Yrkesförare får man passa sig j***ans noga, för vi åker på det mesta om det inte är övertydligt eller finns vittnen. Eftersom vi ska veta bättre...

...

Strafföreläggande ska man bara skriva på om man vet att man kommer bli överbevisad. Då är det enklare. Minsta tvekan, låt det gå vidare.

(Satt i förhör för en "skitsak" som inte har med trafik att göra för ett par veckor sedan. Förhörsledaren försökte mer än en gång få mig att skriva på ett sådant. Men icke. Och nu är det hela nedlagt. Hade jag skrivit på hade jag ju fått en "dom" på mig. Onödigt.)

JDS

Citat från: lil-sis skrivet 27 december 2009, 21:50:40 PM
Men du kan inte bevisa vem det var som körde bilen dit.

Nej, men det har jag inte diskuterat heller. En felparkeringsavgift bör man hur som helst kunna få ut.

lil-sis

Nå jag kan inte se att jag någonstans skrev att man inte var skyldig... ;)

I mitt fall är jag inte skyldig, det ansåg inte ens förhörsledaren. Men det var anmält och således var de tvungna att rota lite i det. Ekobrott är allvarliga saker  8)