Huvudmeny

Sista vintern...

Startat av JDS, 25 december 2009, 12:34:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

... som man kan få denna destination på bild här:

Ersa

Det börjar bli dags att föreviga hela nuvarande 47:an nu.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Omnilasse

Citat från: yngrot skrivet 25 december 2009, 18:39:47 PM
Nerläggning av linjen??
Nummerändring och förkortning i och med nya cityspårvägen till Djurgården (blir linje 57), fast frågan är förstås vad förstärkningsbussarna kommer heta till spårvägen? (man kommer inte klara kapaciteten med bara spårvagn) Blir det 47, eller kanske 7?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 25 december 2009, 18:51:01 PM
Nummerändring och förkortning i och med nya cityspårvägen till Djurgården (blir linje 57), fast frågan är förstås vad förstärkningsbussarna kommer heta till spårvägen? (man kommer inte klara kapaciteten med bara spårvagn) Blir det 47, eller kanske 7?

Jag sätter en slant på 7E. Spårvägen lär väl få behålla det gamla klassiska linjenumret.

Ersa

Enligt dokument på SL.se kommer spårvagnslinjen heta 7, och kommer vissa tider behöva förstärkas med buss mellan Sergels Torg* och Skansen. Ingen busstrafik ska ske mellan Skansen och Waldemarsudde. Dagens busslinje 47 förkortas ner så den bara trafikera sträckan Tomteboda-Sergels torg*. Vad förstärkningsbussarna mellan Sergels Torg och Skansen kommer få för linjenummer är idag oklart, men Staffans gissning på 7E låter väldigt trolig.

* Med en reservation. Huruvida det blir Sergels Torg eller Centralen som blir "brytpunkten" är jag lite osäker på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 25 december 2009, 19:15:44 PM
* Med en reservation. Huruvida det blir Sergels Torg eller Centralen som blir "brytpunkten" är jag lite osäker på.

Det förblir väl så att bussarna vänder i en slinga Klara Porra - Mäster Samuel - Vasagatan och därför lär det bli Centralen (mitt emot Hotell Continental) som blir utgångshållplats i den riktningen och Sergels Torg vid Åhléns i den motsatta. Alltså det som gäller för bussarna på 47E i dag.
Med spårvägen blir för övrigt förbindelserna mellan Centralen och Djurgården rätt dåliga. Det blir cirka 500 meters promenad till spårvagnen i Hamngatan.

Yujin Zhang

Man kommer i första hand använda gammelvagnar som förstärkning mellan Skansen och Norrmalmstorg innan man kallar in bussarna. Jag tror det stod någonting om det i senaste mfss att man kommer ha som max 7.5min trafik med "nya" vagnar (5 turer ute tror jag?). Förutom det finns det plats i hallen för 3 "museivagnar" så som max kan vi väl räkna med drygt 3-4min trafik mellan Skn och Nmt. Detta kommer såklart inte räcka när det är tex Allsång på Skansen, men jag tror på en vanlig sommardag räkcer det med att enbart ha några 73XX-vagnar i beredskap (om ens det). JDS (och andra) får gärna korrigera mig här för det var säkert i somras som jag var ute på DjL sist och hört snacket.

virtual1

Citat från: Omnilasse skrivet 25 december 2009, 18:51:01 PM

Nummerändring??? Har inte 47:an hetat 47:an i evigheter? Trist...

JDS

Verkar meningslöst att byta nummer, är detta ett rykte med någon substans i?

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 25 december 2009, 21:11:57 PM
Nummerändring??? Har inte 47:an hetat 47:an i evigheter? Trist...

Sedan 1967 när man la ner spårvägstrafiken till Djurgården, före det var det linje 50 som gick till Karlberg , fast då gick den till Östra station via Centralen och Tegelbacken, så 47:an är ju en av de äldre...ska man räkna linjenummer som bäst bevarat sin sträckning så är det väl idag 62:an vinnaren - (även om den under en misslyckad omläggning blev förlängd till Hjorthagen)

Omnilasse

Citat från: JDS skrivet 25 december 2009, 21:47:19 PM
Verkar meningslöst att byta nummer, är detta ett rykte med någon substans i?

Står i SL:s rapport om trafikförändringar som nu är utlagd på deras hemsida under rapporter (riktlinjer) http://sl.se/upload/rapporter/trafikforandringar_2010.pdf, anledningen är att man tycker 47 är så förknippat med Djurgården, skriver man och kanske är det just en tanke att man vill ha öppet för att använda 47 för en extrabuss. Det kan ju vara så att man tycker att det blir lite otydligt att ha parallella bussar som inte går riktigt samma väg som har samma nummer som spårvagnen...

JDS

Citat från: Omnilasse skrivet 25 december 2009, 22:03:52 PM
Sedan 1967 när man la ner spårvägstrafiken till Djurgården, före det var det linje 50 som gick till Karlberg , fast då gick den till Östra station via Centralen och Tegelbacken, så 47:an är ju en av de äldre...ska man räkna linjenummer som bäst bevarat sin sträckning så är det väl idag 62:an vinnaren - (även om den under en misslyckad omläggning blev förlängd till Hjorthagen)

Inte 19 då?  ;)

Citat från: Omnilasse skrivet 25 december 2009, 22:07:12 PM
Står i SL:s rapport om trafikförändringar som nu är utlagd på deras hemsida under rapporter (riktlinjer) http://sl.se/upload/rapporter/trafikforandringar_2010.pdf, anledningen är att man tycker 47 är så förknippat med Djurgården, skriver man och kanske är det just en tanke att man vill ha öppet för att använda 47 för en extrabuss. Det kan ju vara så att man tycker att det blir lite otydligt att ha parallella bussar som inte går riktigt samma väg som har samma nummer som spårvagnen...

Oj, det var ett spännande dokument. Tack för den länken!

robergh

Citat från: Omnilasse skrivet 25 december 2009, 22:03:52 PM

Linje 47 till/från Djurgården är äldre än så! 47:an inrättades redan den 27 april 1963 som förstärkning till spårvägslinje 7 och trafikerades enligt trafikmeddelande från olika vändplatser efter spårvägslinje 7 till en slinga vid Hazeliusporten på Djurgården. Själv kommer jag ihåg att det var vanligt att man vände vid Eriksbergsplan och det var också mycket vanligt med ljusröda H24:or i trafik på linjen, så H24 5453 är verkligen en autentisk 47:a i sin ljusröda livré!

Mr H 

jocke

Jag förstår dom. 47an är ju skansen och grönan bussen för i princip alla :) Synd den går i graven :/
Jag förändrar era liv med detta inlägg