Huvudmeny

Sista vintern...

Startat av JDS, 25 december 2009, 12:34:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 december 2009, 20:33:39 PM
Man kommer i första hand använda gammelvagnar som förstärkning mellan Skansen och Norrmalmstorg innan man kallar in bussarna. Jag tror det stod någonting om det i senaste mfss att man kommer ha som max 7.5min trafik med "nya" vagnar (5 turer ute tror jag?). Förutom det finns det plats i hallen för 3 "museivagnar" så som max kan vi väl räkna med drygt 3-4min trafik mellan Skn och Nmt. Detta kommer såklart inte räcka när det är tex Allsång på Skansen, men jag tror på en vanlig sommardag räkcer det med att enbart ha några 73XX-vagnar i beredskap (om ens det). JDS (och andra) får gärna korrigera mig här för det var säkert i somras som jag var ute på DjL sist och hört snacket.

Du har rätt i att viss förstärkningstrafik kommer att köpas i form av veteranspårvagnar (och museivagnar) på stäckan Skansen-Norrmalmstorg. Med den uppställningsplan och trafikeringsplan som skissats på kommer dessa att rulla under dagtid i 15-22½ minuterstrafik, och således inte täcka varje lucka mellan ordinarievagnarna. På grund av bristande vändkapacitet vid båda yttre ändhållplatserna kommer det inte gå förstärkande spårvägstrafik till Walemarsudde eller Sergels torg mer än i undantagsfall. 

Omnilasse

Citat från: JDS skrivet 25 december 2009, 22:15:12 PM
Inte 19 då?  ;)

Ja, det är ju hur man räknar då, men en konvertering till tunnelbana gills väl ändå inte ;)? Dessutom har den ju haft olika slutdestinationer...och aldrig varit en buss..., men håller man sig till buss och accepterar lite större linjevariationer är väl linje 69 den äldsta...


Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 26 december 2009, 00:12:27 AM
Du har rätt i att viss förstärkningstrafik kommer att köpas i form av veteranspårvagnar (och museivagnar) på stäckan Skansen-Norrmalmstorg. Med den uppställningsplan och trafikeringsplan som skissats på kommer dessa att rulla under dagtid i 15-22½ minuterstrafik, och således inte täcka varje lucka mellan ordinarievagnarna. På grund av bristande vändkapacitet vid båda yttre ändhållplatserna kommer det inte gå förstärkande spårvägstrafik till Walemarsudde eller Sergels torg mer än i undantagsfall. 

Jaha, på så vis. Ganska logiskt när du säger det, det kan bli lite tajt med ett varv på 22½min (och då utan vändtid) Skn-Nmt-Skn, speciellt Strandv mot Nmt på eftermiddagar. Jag måste ha blandat ihop det med dagens trafikering med 12min trafik. :-[

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 26 december 2009, 00:25:55 AM
Jaha, på så vis. Ganska logiskt när du säger det, det kan bli lite tajt med ett varv på 22½min (och då utan vändtid) Skn-Nmt-Skn, speciellt Strandv mot Nmt på eftermiddagar. Jag måste ha blandat ihop det med dagens trafikering med 12min trafik. :-[

Nja, jag tror nog inte du blandat bort dig för mycket. Med tre tåg (och tre besättningar) blir det 15-minuterstrafik (något tätare ibland) från trafikstart tills första tåget tas in för rast. Under rastperioden svara två tåg åt gången för trafiken varvid 15-22½-minuterstrafik kan upprätthållas. När den tredje besättningen ätit klart blir trafiken åter något tätare. Lägger upp detta på rätt sätt så tajmas trafiktopparna rätt bra med den tätare extratrafiken.

Däremot räcker inte vagnarna riktigt till för att köra en extravagn mellan varje ordinarie tur, där kanske det kommer gå buss i stället.

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 25 december 2009, 21:11:57 PM
Nummerändring??? Har inte 47:an hetat 47:an i evigheter? Trist...

Citat från: jocke skrivet 25 december 2009, 23:50:14 PM
Jag förstår dom. 47an är ju skansen och grönan bussen för i princip alla :) Synd den går i graven :/

Citat från: Mr H skrivet 25 december 2009, 22:48:07 PM
Linje 47 till/från Djurgården är äldre än så! 47:an inrättades redan den 27 april 1963 som förstärkning till spårvägslinje 7

Men spårvägslinje 7 är väl ändå äldre än busslinje 47, så det är väl ändå det äldsta numret som går segrande ur striden?
Skulle man på något sätt lyckas med konststycket att återuppbygga spårvägen till Solna och återinföra linje 15 på bekostnad av busslinje 515 är det ju inte heller någon anledning att sörja linjenumret, då situationen snarare återställs till "det normala". ;)