Vinterproblem för bussarna i Stockholm!

Startat av Robert Brink, 17 december 2009, 14:11:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

http://www.dn.se/sthlm/stora-forseningar-i-pendeltagstrafiken-1.1015366

DN rapporterar stora problem för bussarna runt om i Stockholm! Med tanke på vädret kanske inte så konstigt! Men jag vill nog påstå att busstypen spelar stor roll! Körde igår först en Scania 113 Maxci, och efter 10 min paus, bytte jag av en Volvo B9S! Behöver jag tala om skillnaden i att komma iväg???  Och igår em, var det inte ens i närheten av det väder som varit under dagen här!
B9S är en katastrof som vinterbuss, och den är från Sverige!

//R

Jo

Citat från: Robert Brink skrivet 17 december 2009, 14:11:23 PM
http://www.dn.se/sthlm/stora-forseningar-i-pendeltagstrafiken-1.1015366

DN rapporterar stora problem för bussarna runt om i Stockholm! Med tanke på vädret kanske inte så konstigt! Men jag vill nog påstå att busstypen spelar stor roll! Körde igår först en Scania 113 Maxci, och efter 10 min paus, bytte jag av en Volvo B9S! Behöver jag tala om skillnaden i att komma iväg???  Och igår em, var det inte ens i närheten av det väder som varit under dagen här!

//R

En ny tråd  där vi kan diskutera låggolvsbussens vara eller icke vara!  ;)

hursomhelst borde man väl kunna förbättra busstypen lite ute på depåerna. Om man placerar barlast av samma vikt som motorn på höger drivhjul borde man väl balansera upp vikten och på så sätt förbättra vinteregenskaperna. Dessutom kanske uppmaning till passagerna att undvika använda ledvagnen skulle förbättra framkomligheten. Hur är det med bränsletankens placering? Finns det kanske möjlighet att även här trimma in nivån för bättre framkomlighet?

Björn Forslund

Om man barlastar bussen med motsvarande drivlinans vikt måste ju tjänstevikten ökas motsvarande, och därmed minskar antalet passagerare om samma totalvikt ska gälla.

michael k

annars kan man ju testa ett annat gammalt knep
nya vinterdäck
dock ej från kina

Robert Brink

Vid extrema förhållanden, spelar det nog ingen roll egentligen om det är en B9S eller något annat! Det jag är lite inne på, är att den trots allt har betydligt svårare att komma iväg från hållplatser, stopp vid korsningar mm! Hur den är att köra i högre farter på landsväg, har jag ingen erfarenhet av i snöväder och halka!
Sen har den en tendens att kana med drivhjulen i sidled, få sladd helt enkelt.
Och visst spelar förarens körning även roll, att ge full gas vid hållplats har väl alldrig varit något stalltips oavsett buss!
Men just B9 är svår även om man verkligen smeker gaspedalen...

Men jag kommer ihåg en gång när jag tog över en Volvo B10M ledvagn som kört fast! Den stod och spann på tomgång, då fick man använda handbromsen, släppa upp den långsamt och låta bussen få fäste...

Jag har under åren kört många olika busstyper, och jag måste erkänna att jag går emot strömmen lite när det gäller motorplacering och halka! I trafik som är stadsliknande, det gäller även många av förorterna i Sthlm, föredrar jag bakmotor helt klart! Och framför allt gamla Scania 113 som inte bara har bra grepp, utan känns bra på vägen! Att man får ta det lite lugnt i korsningar och svängar är något man vänjer sig med!
Sen att det var hur  kul som helst att plocka ut en gammal Volvo B59/B10M kortvagn ur H1-H6 serien på vintern, är en annan historia... ;D

Nico

Citat från: Robert Brink skrivet 17 december 2009, 14:11:23 PMKörde igår först en Scania 113 Maxci, och efter 10 min paus, bytte jag av en Volvo B9S! Behöver jag tala om skillnaden i att komma iväg???  Och igår em, var det inte ens i närheten av det väder som varit under dagen här!

Visst är inte Volvo B9S direkt en optimal vintervagn, men nu jämför du ändå lite äpplen med päron när du jämför vinteregenskaperna hos en bakmotordriven normalvagn med de hos en ledvagn med sidmonterad motor. Rent generellt bör man nog i så fall snarast se hur jämförbara vagntyper har fungerat och där är som vanligt Volvo B10M och motsvarande normalgolvare bäst. Avslutade gårdagen med att köra loss en 3:a på Kungsholmen och upp till Söderhallen och det var inte så kul... pusherleder däremot har inte varit mycket att hänga i julgran. I jämförelse med dessa så har nog B9S varit relativt problemfria om man kört med tungan rätt i mun de senaste dagarna, i synnerhet de allra nyaste varianterna med urkopplingsbar antispinn.   :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

michael k

tycker det går lite knackigt även med mittmoter

Nico

Det där är en sidomotor även på den, men visst... B9S är inte en bra vintervagn det håller jag med om. Däremot är den nog ändå snäppet bättre än just pushers. Sen är en annan dumhet att många av de mera moderna vagnarna, oavsett drivning, inte har urkopplingsbar antispinn som helt sonika stryper all kraft vid minsta slirningstendens. I övrigt kan man jämföra med att pusshers har problem om man kikar på bilden som DN har på sin förstasida och som hänvisar till artikeln. Fortfarande gäller då, om det nu ska vara ledvagn, för min del helst en Volvo med mittmotor och normalgolv.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Att halka runt i en dåligt snöröjd vinterstad i Västerbotten var ju något som jag övade med olika vagntyper i tre års tid 2006-2009. Inte alltid roligt, men oerhört lärorikt. Här kommer en lista över hur jag upplevde de vinteregenskaper som stadens bussmodeller hade under den kalla årstiden. Detta med en skala från nr 1 som bäst, till nr 9 som rent värdelös.

1: Scania CN113CLB & MaxCi -97. Tvåaxliga kortvagnar med bakmotorer och riktig diffspärr. Totalt överlägsna terrängvagnar som var ett måste när man hade "flextjänst".
2: Solaris Urbino 12LE -06. Tvåaxlig kortvagn med bakmotor och ASR-antispinnsystem. Riktigt bra för att vara en ny modell.
3: Volvo B10BLE Säffle -01. Tvåaxlig kortvagn med bakmotor och okänt antispinnsystem. Helt okej, men kunde fastna på vissa ställen.
4: Scania CN113ALB -97. Pusher-ledvagn med bakmotor och ASR-antispinnsystem. En dröm på vinterväg.
5: Solaris Urbino 18LE -06. Pusher-ledvagn med bakmotor och ASR-antispinnsystem. Lyckades aldrig fastna en enda gång.
6: Scania OmniCity. Tvåaxlig kortvagn med bakmotor och TC-antispinnsystem. Bullrig och skakig men brukar ta sig fram. Oftast.
7: Volvo B9SALE Säffle -09. Ledvagn med "sidmittmotor" och okänt antispinnsystem. Ofta svår att få igång från stillastående men är därefter rätt stabil under körning.
8: Volvo B10BLE Säffle -01. Treaxlig boogievagn med bakmotor och okänt antispinnsystem. Vill gärna gå rakt fram överallt och spinner gärna. Ännu svårare att få rull på från stillastående än B9S.
9: Scania OmniCity. Pusher-ledvagn med bakmotor och ett helt värdelöst TC-antispinnsystem. Medtag varm dryck i termos att inmundiga i väntan på bärgare! 8)

yngrot

Ja nog var det lite sport att köra i dag   men skam den som ger sig...Är ju bara att ta det lite lungt på vissa ställen. Men nog är det betydligt lättare köra buss i halkan än personbil ... nåja vi räknar inte med B9S här  för den är som den är,,, Men lite galen kan man bli på de som kör max 50 på en 90 väg och visst lite halt var det men de kanske inte hade vinterdäcken på ... På min buss funka inte ASR men det gick ändå .. bara man tänker på att "hissa" boggien... innan man satt sig fast för då är det försent.. Vissa kolleger lyckas ju med sånt... Jag försökte alltid köra utan att låsa hjulen vid infart till hpl och även köra från hpl utan hjulspinn och för det mesta gick det bra till och med i Borås med alla backar,,,
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert Brink

CitatVisst är inte Volvo B9S direkt en optimal vintervagn, men nu jämför du ändå lite äpplen med päron när du jämför vinteregenskaperna hos en bakmotordriven normalvagn med de hos en ledvagn med sidmonterad motor. Rent generellt bör man nog i så fall snarast se hur jämförbara vagntyper har fungerat och där är som vanligt Volvo B10M och motsvarande normalgolvare bäst.

Nja, jag är inte riktigt beredd att hålla med där, men smaken är ju lite olika! Jag tycker nog att Scania CN113 även som ledvagn var att föredra, dock med försiktighet i korsningar och skarpa kurvor! Men med bra däck, så var den väldigt trevlig på snö, man kände bra kontakt med  underlaget och den gick stabilt genom modd, dessutom hade den bra fäste!
Jag gillade inte riktigt VOLVO B10M ledvagnarna på vinterväg, fördelen med dom var att dom på landsvägar och i farter över 50 helt klart var stabilare! Men  hur ofta kör man över 50 på vinterväg och i Råsta:s linjenät... ;)
Nackdelen med B10M, var istället oftast ZF lådan som inte ville jobba stabilt, äldre B59 och B10 med Alllison var helt klart att föredra när det var halt!
Och även B10M ledvagnar kunde ha lite av samma symptom som B9S, svårt att få fäste när man skulle iväg! Dock ska jag hylla B59/B10M kortvagnar, det var en helt annan femma i halt väglag! :)

//R

Ersa

Citat från: Robert Brink skrivet 17 december 2009, 23:43:32 PM
Nja, jag är inte riktigt beredd att hålla med där, men smaken är ju lite olika! Jag tycker nog att Scania CN113 även som ledvagn var att föredra, dock med försiktighet i korsningar och skarpa kurvor! Men med bra däck, så var den väldigt trevlig på snö, man kände bra kontakt med  underlaget och den gick stabilt genom modd, dessutom hade den bra fäste!

CN113ALB var en underbar vagn, och släktskapet med den bökiga helt annorlunda OmniCity/Link-ledvagnen är ofta svårt att märka. Då känns snarare ledvagnsmodellen av Solaris Urbino mer lik CN113 än Omnin(!).

Nico

Jo, de äldre typerna av Scania-leder med ASR var ganska trevliga ska jag erkänna. De var även svåra att köra fast med så visst finns det även undantag. Sen har nog även automalådorna en hel del av skulden överlag.  :D

Alfred E. Neuman

Fredde

Citat från: Nico skrivet 17 december 2009, 23:55:09 PM
Jo, de äldre typerna av Scania-leder med ASR var ganska trevliga ska jag erkänna. De var även svåra att köra fast med så visst finns det även undantag. Sen har nog även automalådorna en hel del av skulden överlag.  :D

Absolut att det har med växellådan att göra. Nobinas 00-boggi (B12BLE) med I-shift är rena stridsvagnen att köra i eländigt väglag har delar av förarkåren låtit meddela... (till och med de som klagar högst i vanliga fall!)

Robert Brink

Sen tycker jag nog att som någon nämde längre upp: B10BLE kortvagnarna är inte helt knasiga att köra på vintern! Dock tycker jag att äldre Volvo bussar har något svårare bromsar, ofta finns det två lägen, lite broms eller mycket broms!  Fast tokigast var när man tex kört en B10M (SL H25) med tröga bromsar, och gick sen till en B59 (SL H1?) med Telma broms, man höll ju på att flyga genom framrutan...(OBS, jag vet att Telman, skulle vara urkopplad på vintern!)

Och när det gäller B9S, så visst går även den att köra på vinterväglag, men den är väldigt mycket mer krävande av sin chafför!

Generellt är kortvagnar alltid att föredra vid halt väglag oavsett motorplaceringen dock! Sen får man alldrig glömma att däcken har stor betydelse precis som föraren... Men det är väl lite tabu att prata högt om? ???

//R