Vinterproblem för bussarna i Stockholm!

Startat av Robert Brink, 17 december 2009, 14:11:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Citat från: Ersa skrivet 17 december 2009, 23:02:55 PM
8: Volvo B10BLE Säffle -01. Treaxlig boogievagn med bakmotor och okänt antispinnsystem. Vill gärna gå rakt fram överallt och spinner gärna. Ännu svårare att få rull på från stillastående än B9S.

Om du släpper ur trycket ur stödaxeln får du rejält drivaxeltryck mot att du tappar all styrning.  ;) 8)

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 18 december 2009, 01:13:23 AM
Om du släpper ur trycket ur stödaxeln får du rejält drivaxeltryck mot att du tappar all styrning.  ;) 8)

Visst, men det finns även andra faktorer som påverkar här. Som bra däck på drivaxeln och ett riktigt antispinnsystem som fördelar kraften bra. Saknas någon av de två faktorerna är B10BLE Säffle eller Carrus Vega-kaross från omkring 1998-2002-tal rent bedrövliga på vintern, trots aktiverad stödaxelknapp,

Nico

Citat från: Robert Brink skrivet 18 december 2009, 00:19:03 AMSen får man alldrig glömma att däcken har stor betydelse precis som föraren... Men det är väl lite tabu att prata högt om? ???

Möjligen att det i vissa fall talas lite tyst om det, men självfallet hör bra däck (året runt) på fordonet till de krav man kan och bör ställa som förare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2009, 05:23:54 AM
Visst, men det finns även andra faktorer som påverkar här. Som bra däck på drivaxeln och ett riktigt antispinnsystem som fördelar kraften bra. Saknas någon av de två faktorerna är B10BLE Säffle eller Carrus Vega-kaross från omkring 1998-2002-tal rent bedrövliga på vintern, trots aktiverad stödaxelknapp,

Fast det där känns som om växellådan spelar in i bilden också. I Björknäs finns B10BLE-boggivagnarna 4738-4743 med ZF-låda och 5141-5171 med Voithlåda. 47-vagnarna är det sällan problem att ta sig fram med medan 51-vagnarna lättare verkar fastna i uppförsbackar.

Robert Brink

Växellådan är ju viktig även när det inte är halt! Det var ju därför man var så förtjust i att köra gamla Volvo B59/B10M med Alllison lådan! Med några få undantag, så växlade dom gudomlligt trevligt! Det var som att köra manuell, man styrde helt växellådan med gaspedalen! Men jag vill nog påstå att B9S faktiskt är ett steg framåt förutsatt att det inte är halt! Många av dom B9S vi har på Råsta växlar oxå på ett sätt som i alla fall jag gillar!

Ett annat exempel på en halvsvår buss i halka, var våra Scania CL94(?) med Vest kaross! Och där  var nog växellådan oxå inblandad, det krävdes verkligen känslig gasfot när man skulle iväg med dom!

//R

yngrot

Min erfarenhet av ZF och Voith är väl att Voith är att föredra då den inte som ZF växlar upp och ner i otid men den absolut bästa är Wilson där man lägger i 2an och gasar lite sakta och fint och rullar iväg...  men tyvärr finns ju inte den lådan längre.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Karsten

Citat från: yngrot skrivet 18 december 2009, 22:31:00 PM
Min erfarenhet av ZF och Voith är väl att Voith är att föredra då den inte som ZF växlar upp och ner i otid men den absolut bästa är Wilson där man lägger i 2an och gasar lite sakta och fint och rullar iväg...  men tyvärr finns ju inte den lådan längre.. :P

Voith är toppen på bussar med lite starkare motorer. Våra B10BLE med Voith är ganska motorsvaga och då fungerar ZF bättre. Däremot gillar jag Voith bättre på bussar med större motorer, våra B10M-boggi med Voith är helt fantastiska att köra enligt min mening.

bussfan

varför inte allison automatlåda på nyare bussar? ;)