Köra med öppen framdörr vid tomkörning...!?

Startat av Danne B., 17 december 2009, 12:49:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Vad vi kommit fram till hittills angående att köra med öppen dörr är alltså:

* Många (alla?) gör det
* Få eller inga vill göra det med passagerare i bussen
* Någon har blivit stoppad men ej bötfälld
* Folk kan ramla ut om man gör det
* Någon har hört att det är olagligt (iaf om man har passagerare med sig)

;D

Ganska sunda svar för all del, men egentligen har vi inte kommit nå´n vart alls... ;)

//Danne

Ulf Rådeström

Rätt!
I vilken lag baserar Björn förbudet att ha öppen dörr när man kör, och i vilken samma lagtext står det att man då överskrider maxbredden?

Vilken lag refererade polismannen till när Svofs buss blev stoppad (för just dörren o inte för annat?).

Skulle vara väldigt intressant att läsa

Björn Forslund

Om du kör med en buss med öppen utanpåliggande dörr sticker den ju ut utanför profilen och maxbredden, så det säger ju sig självt att det knappast är lagligt. Skulle den t ex haka i en cyklist eller så, då blir det nog åtal för vårdslöshet i trafik.

Det går knappast att formulera enskilda lagar mot varje enskild dumhet som kan förekomma. Var och en begriper väl att ett fordon som är 260 brett blir bredare om man kör med öppen utanpåliggande dörr. Överskrider du maxbredden behövs det väl någon form av dispens.

Vet inte vilken lag polismannen åberopade, men vad jag förstått påpekade han att dörren ska vara stängd under färd. Några böter blev det inte, bara en tillsägelse.

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 december 2009, 08:48:59 AM
Vet inte vilken lag polismannen åberopade, men vad jag förstått påpekade han att dörren ska vara stängd under färd. Några böter blev det inte, bara en tillsägelse.

Som sagt: att en polisman har sagt något betyder inte att det är en regel. Att han inte skrev ut några böter är inte så konstigt eftersom det inte finns någon passande ordningsbot. Det närmaste man kommer är "Kört med för bred last" men det är svårt att hävda att den fast monterade dörren är last...

Björn Forslund

I det här fallet var det en inåtgående dörr som ej gick utanför bussens profil.
Polisen kollade väl bara att det inte fanns några passagerare i bussen och nöjde sig med det. Jag kan tänka mig att det skulle kunna rubriceras som "framkallande av fara" eller liknande om det varit pax ombord.

Jag har skickat en fråga till polisen om vad som gäller, samt vilket lagrum som isåfall åberopas. Få se om de har tid att svara...

Björn Forslund

Såhär:

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).

JDS

Ja, men framkallande av fara, vårdslöshet i trafik och liknande är ingenting som polisen kan skriva ut böter för på plats, utan det måste gå den långa vägen och det är jobbigt och leder sannolikt ingenstans om ingen verklig fara varit för handen. Därför tar man till "onda ögat" i stället och försöker tilltala det sociala förnuftet hos föraren. Och det är säkert en bra idé, men då är det uppfostran och inte regeltillämpning man sysslar med!

Skalman

Det är högst tveksamt om detta fall går att rubricera som vårdslöshet i trafik.

Om man läser i förarbeten och kommentarer till lagtexten så framgår det
att man måste ha vetskap om att det finns en risk att en olycka kan
inträffa - och att man ändå tar risken - för att kunna dömas.

Därmed måste åklagaren bevisa att 1) den öppna dörren utgör en risk för
att olycka ska inträffa, och 2) föraren var medveten om att den öppna
dörren kunde utgöra olycksrisk, men tog ändå risken.

Björn Forslund

Som bussförare bör man nog vara medveten om att en öppen dörr kan utgöra en olycksrisk.
Även om man är ensam i bussen kan man ju själv åka ur o klämmas ihjäl vid t ex en dikeskörning.

MartinMartin

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 december 2009, 12:20:46 PM
Som bussförare bör man nog vara medveten om att en öppen dörr kan utgöra en olycksrisk.
Även om man är ensam i bussen kan man ju själv åka ur o klämmas ihjäl vid t ex en dikeskörning.

Ja, men då slipper man nog böterna  ;D  ;D

Björn Forslund

Ja, och sedan återföds man och blir bussförare i Mogadishu. Där slipper man såväl dörrar som fönster, samt får en massa små runda hål av olika kaliber i karossen och får ett skönt drag i bussen i hettan..., precis som man ville i förra livet 8) Farbror Blå slipper man också, men får dras med krigsherrarnas buckliga Toyotajeepar med vidhängande kille med stor t-shirt och spegelsolglasögon bakom en 12,5 mm kulspruta.
Mjaaa...nog bättre att köra med stängd dörr...

RoTe

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 december 2009, 12:20:46 PM

Om du har det som argument, varför får man då färdas i bilar utan tak?

Björn Forslund

Om man åker i en bil utan tak har man väl valt det själv, och har dessutom bälte på sig normalt. En buss är en arbetsplats, och har man dessutom passagerare förväntar de sig nog en trygg resa.

RoTe

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 december 2009, 13:46:34 PM
Om man åker i en bil utan tak har man väl valt det själv, och har dessutom bälte på sig normalt. En buss är en arbetsplats, och har man dessutom passagerare förväntar de sig nog en trygg resa.

Mitt intresse av denna tråd ligger i tomkörning, det gör underverk för klimatet i bussen att kunna blåsa ur den rejält genom att köra med öppen framdörr en stund.

Om nu bussen är tom och jag har bälte på mig, vad gäller? Jag har väl förövrigt valt både jobbet och dörrens läge själv?

yngrot

Även om det inte finns nån direkt lag att peka så är det ändå inte lämpligt att köra med öppen dörr... Har ett skräckexempel från Borås där en förare körde med öppen framdörr med fullsatt buss och till och med några som satt i dörrbrunnen.... Detta hände på 80-talet....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina