Köra med öppen framdörr vid tomkörning...!?

Startat av Danne B., 17 december 2009, 12:49:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

En kollega påstår att detta är lagligt... Har han rätt? Jag är tveksam... Vad säger ni? Och framförallt, vad säger lagen?

//Danne

MartinMartin

Ja, någon lag som specificerar tomkörning har jag svårt att tänka mig att det finns,
så det gäller väl samma sak oavsett om man har folk i eller inte men jag skulle nog,
utan att veta säkert lägga min röst på att din kollega har rätt.
Så länge inte dörrarna skapar en olägenhet för nån annan trafikant så tror jag inte det är förbjudet
att köra med dem öppna.

Björn Forslund

Dörrarna ska nog vara stängda. En av våra förare blev stoppad av Farbror Blå efter att de sett BSBV 28 köra med öppen framdörr, även om den var tom.

bm1113

bara en fråga från en okunnig inom bussarna vad är vittsen att köra med öppen dörr ?
är det pga värme eller vad ?

Buss-Hasse

Jag kör gärna med öppen dörr om jag är tom på kortare lämpliga sträckor inom stan. Saknar du bra AC vid föraren (vilket är allt för vanligt) och det är en varm dag är det underbart skönt vinddrag att köra med öppen dörr. Har du stått still i solen länge och skall iväg  är det skönt och vädra ut värmen lite. Men det gäller och ha tömt instrumentbrädan på papper m.m innan....... annars gör vinden det. Men en å andra sidan - det blir lättstädat! ;D ;D

Jo

En tanke bara. I de fall man kör med utåtgående dörr, finns det inte risk att man kör sönder denna om den är öppen vid färd? Eller är fästen osv konstruerade för att den ska klaras av att köras öppen?

Björn Forslund

Med dörr som ligger utanför bussen när den är öppen överskrider man ju maxbredden. Är väl ungefär lika tillåtet som att köra sin bil med en dörr uppkilad och öppen?

Bussmicke

Då skulle farbror Blå se Malta, där kör 99% med öppen framdörr.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

JDS

Att en polis har stoppat någon någon gång för något betyder inte att det är förbjudet. Dock behöver man ju inte utmana ödet; jag skulle inte köra med öppen dörr och folk ombord!

hisen12

Jag har sett att ngn chaufför har gjort det med bakdörren öppen i bollnäs, och då äre massa gymnasie/skolelever i bussen, Vad händer om ngn av dom skulle ramla/hoppa ut under färd, Jo dom skadar sig självklart, Men vad blir det för föraren? det har jag funderat på, äre skadestånd elr direkt spark?

Björn Ax

Ja överskrider man inte maxbredd och dörren inte är nån fara för trafiken så är det inte olagligt. Jag kör också med öppen dörr på sommaren när jag kör tom.

Med folk i bussen skulle jag aldrig göra det.

Citat från: hissen12 skrivet 17 december 2009, 16:26:02 PM
Jag har sett att ngn chaufför har gjort det med bakdörren öppen i bollnäs, och då äre massa gymnasie/skolelever i bussen, Vad händer om ngn av dom skulle ramla/hoppa ut under färd, Jo dom skadar sig självklart, Men vad blir det för föraren? det har jag funderat på, äre skadestånd elr direkt spark?

Tja inte för att jag är jurist men vållande till personskada skulle nog inte vara helt omöjligt att föraren skulle bli åtalad för.

BadTab

Jag har kört med öppna mittdörrar med folk i, dörrarna vägrade stängas 2 hållplatser innan ändhpl, så jag körde i gångfart med järnkoll inne i bussen och i högerspegeln.. Gäller ju att känna av situationen rätt mkt också..

Ersa

Jag har hört att det är förbjudet i lag, men jag kan tyvärr inte hänvisa till några källor.

yngrot

Köra med folk i bussen med öppna bakdörrar ska man ju inte göra ens i krypfart...

Öppen framdörr vid tomkörning är en annan sak men inte helt bra om man vill stänga dörren för då kan den bli sned...de tål inte så mycket när farten ökas...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina