Så kom vintern till Tyresö

Startat av MrX, 14 december 2009, 14:37:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: UglyJazz skrivet 15 december 2009, 20:28:46 PM
Stopp stopp stopp...

Vinterdäck SKA sitta på bilen under denna tid på året. Utan undantag...

Däremot måste dessa inte vara av typen dubbdäck.

ALLA med icke MS-märkta däck färdas olagligt vid denna årstid efter det givna datumet.

Dubbfria vinterdäck är ju tillåtna på sommaren men man får inte färdas med sommardäck ens vid barmark i december...

Begreppsförvirring...

Så här är det:
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Fordon-regler/Dack/Vinterdack/

Alltså behöver man bara ha vinterdäck på under tiden 1 december - 31 mars om det råder vinterväglag. Övrig tid på året får man köra med sommardäck även om det är vinterväglag.

MM

Korrekt Staffan.  :)

Dessa regler trädde i kraft för ungefär 2 veckor sen om jag inte missminner mig helt, innan dess så var det obligatoriskt vid den här tiden på året.

Staffan Sävenfjord

Citat från: MM skrivet 16 december 2009, 02:07:55 AM
Korrekt Staffan.  :)

Dessa regler trädde i kraft för ungefär 2 veckor sen om jag inte missminner mig helt, innan dess så var det obligatoriskt vid den här tiden på året.

Nej, ända sedan lagen infördes har det stått att kravet på vinterdäck december - mars bara gäller vid vinterväglag. Åtminstone i södra Sverige kan det ju vara 4-5 plusgrader och ingen snö även under vintern och vill man köra då behöver man inte vinterdäck.
Men det verkar vara väldigt svårt att tolka den här lagen riktigt. Radio Sjuhärad har t ex misslyckats varje år. Detta gäller:
1 oktober - 15 april: tillåtet att köra med dubbdäck i alla väglag. Utanför denna period är dubbdäck tillåtet bara vid vinterväglag.
Året runt: vinterdäck utan dubbar är tillåtna (men mindre lämpliga att använda på sommaren).