Så kom vintern till Tyresö

Startat av MrX, 14 december 2009, 14:37:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrX

Mina fyra timmar som reserv byttes snabbt mot sju timmar körning. Det var en strulig morgon i Tyresö och SL i stort. I Tyresö ställdes all trafik in på Brevik under ett par timmar medan bussarna till centralen enbart gick till Gullmarsplan. Ordentliga förseningar är en självklarhet, då är det spännande å vara med. Så det var halt, ymnigt snöfall och enormt mycket bilar med sommardäck

Här är en lunchbild från Tyresö Brevik

Nobina 1845 vid Mossvägen

Undrar hur länge 1845 (och övriga 18-vagnar) kommer finnas kvar i Tyresö.

Karsten

Varför körde man inte till Centralen?

MrX

Köerna började i höjd med Norra Sköndal när det var som värst. Det var helt enkelt för att rädda senare avgångar och inte låta passagerarna sitta i bussarna så länge. Det var länge sen jag såg så här mycket bilar på Nynäsvägen in mot stan så jag misstänker att man hade slutat med 10-20 minuters försening till centralen. Genom att köra till Gullmarsplan vart vi inte lika sena. Jag tror Busslink gjorde likadant

RoTe

Otroligt smart att ha sommardäck i mitten av december...

New_options

Inte bara otroligt korkat - utan dessutom olagligt

Optimal

Citat från: New_options skrivet 14 december 2009, 15:46:39 PM
Inte bara otroligt korkat - utan dessutom olagligt

Nej. Om inte vinterväglag råder så behövs inga vinterdäck. jag bytte mina i fredags, då jag visste att det skulle bli kallt denna vecka. Att köra med vinterdäck idag var olagligt, men inte igår ( iaf inte där jag bor, då det var plsgrader)

Mikael T Nilsson

Tack för den vackra vinterbilden!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Och alla blir lika förvånde varje år, otroligt...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius

Citat från: Bussmicke skrivet 14 december 2009, 17:25:43 PM
Och alla blir lika förvånde varje år, otroligt...

Det är samma sak här i Uppsala med omnäjd så fort det blir lite vitt på backen, blir det koas.

Att folk aldrig lär sig   ;)

//Niclas

Bussis

eller denna som jag hittade i en blogg
http://johannachristersdotter.blogg.se/images/2009/pc140059_64666552.jpg
http://johannachristersdotter.blogg.se/images/2009/pc140058_64666450.jpg

Moderators edit: bilderna har ersatts av länkar. Det är inte tillåtet att lägga ut bilder som man "hittar" på nätet utan upphovsmannens tillstånd.

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

MrX

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 14 december 2009, 22:32:52 PM
Så kan man också parkera ;D

Jag såg den aldrig IRL, men jag misstänker att det var bussen som fastnade på Tegelbruksvägen. Nobina 5175 orkade visst inte upp för den glashala backen. Någon gång varje vinter händer det att en buss fastnar på Tyresö Brevik, så även i år.

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 14 december 2009, 16:08:37 PM
Nej. Om inte vinterväglag råder så behövs inga vinterdäck. jag bytte mina i fredags, då jag visste att det skulle bli kallt denna vecka. Att köra med vinterdäck idag var olagligt, men inte igår ( iaf inte där jag bor, då det var plsgrader)

Folk vill inte byta för tidigt för att inte slita på sina dubbdäck. Däremot går det jättebra att köra med samma dubbdäck långt in på våren... ::)
Själv har jag dubbfritt denna vinter (mest pga de följde med bilen jag köpte i höstas). Det är skönt att kunna slänga på dem redan i början av oktober utan att bekymra sig för märkbart slitage innan minusgraderna, och slippa panikbyta efter att snön kommit.

M224

Trevlig bild. Själv fick jag åka med dito vagn idag på 172. Mycket trevlig kärra, fin och ren i (som alltid när det gäller Tyresö) och den tuffade på bra ut till Norsborg från Högdalen.  ;)

UglyJazz

Stopp stopp stopp...

Vinterdäck SKA sitta på bilen under denna tid på året. Utan undantag...

Däremot måste dessa inte vara av typen dubbdäck.

ALLA med icke MS-märkta däck färdas olagligt vid denna årstid efter det givna datumet.

Dubbfria vinterdäck är ju tillåtna på sommaren men man får inte färdas med sommardäck ens vid barmark i december...

Begreppsförvirring...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...