Huvudmeny

Motoriserad fråga

Startat av Martin Maltkvist, 12 december 2009, 12:11:39 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Hur mycket ligger hästkraftantalet på för de personbilsmotorer som ligger på 2,7-3 liter?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

frigge

svårt att säga generellt.. turbo eller sugmotor? förgasare eller insprutning?
Min 3,7-liters ligger på så lite som 145 hk original, men går upp till en bra bit över 200 bara med bättre kammar och en extra förgasare

Björn Ax

Det är oerhört svårt att säga. Det beror på biltillverkaren.

Min 3Liters V6 ligger på 226hk.

Ur en sugmotor kan man få ut ca 125Nm per liter slagvolym.
125 * 3 = 375Nm och vid 7024rpm har man lika mycket Hk som Nm.

Men som sagt det beror helt på vad biltillverkaren har gjort med motorn.

bm1113

Japp det är svårt en B30 3 liters rak 6a i en Volvo C303 (nyare Valpen ) låg väll på kring 115HK medans  B30n i Volvo 164 låg väll på kring 130HK sen har vi ju alla sportbilar som tar ut rätt många 100 HK  Grup B Rallybilarna hade bara runt 2Liters Motorvolym men tog ut mellan 500 och 800HK

Ersa

PRV-motorn (Peugeot-Renault-Volvo) som kallades B27, B28 och B280 av Volvo hittar jag tyvärr inga effektuppgifter om just nu. Den satt iaf i Volvo 260 och 760, men även i ett flertal andra bilar, t.ex. den berömda De Lorean DMC-12.

Bensinkrisen i början av 1970-talet ledde till efterföljande skatter för motorer större än 2,8 liter, vilket är orsaken till att många europeiska biltillverkare hade V6:or på just 2,8 liter som sina största motorer.

bm1113

Jobergg

Citat från: bm1113 skrivet 13 december 2009, 02:24:55 AM
Hittade här där man kan läsa om PRVn
http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine

Det där var intressant Alexander, det står att motorn gick att få i Volvo 242 GLT/6, hur ovanlig måste inte den kombinationen vara? Har aldrig hört talans om det tidigare, däremot att den fanns i Volvo 244/6 är väl mer vanligt för en sån har jag ägt själv för en massa år sen.

Björn Forslund

Citat från: bm1113 skrivet 13 december 2009, 02:08:49 AM
Japp det är svårt en B30 3 liters rak 6a i en Volvo C303 (nyare Valpen ) låg väll på kring 115HK medans  B30n i Volvo 164 låg väll på kring 130HK sen har vi ju alla sportbilar som tar ut rätt många 100 HK  Grup B Rallybilarna hade bara runt 2Liters Motorvolym men tog ut mellan 500 och 800HK

Jag hade en 164 E en gång i tiden. Den hade en direktinsprutad variant av samma 6:a, B30 E, där man tog ut 160 hk DIN. Enda Volvon jag saknar...

michael k

direktinsprut har bara volvodeislar

Jobergg

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 december 2009, 10:47:46 AM

Jag hade en 164 E en gång i tiden. Den hade en direktinsprutad variant av samma 6:a, B30 E, där man tog ut 160 hk DIN. Enda Volvon jag saknar...

Lite OT men ändå. Nångång på mitten av 90-talet stod det en sån hos en bilhandlare, några kompisar var sugen på den och åkte dit för att provköra den, när de kom tillbaka frågade bilhandlarn vad de tyckte.
- Visst rörde den på sig sa handlarn.
- Det enda som rörde sig var ju tankmätaren sa ena kompisen.
- Stick härifrån ungj***ar.
;D

Björn Forslund

Citat från: michael k skrivet 13 december 2009, 11:20:10 AM
direktinsprut har bara volvodeislar

Volvo hade bensinmotorer med elektroniskt styrd insprutning redan år -71. De hette  B20E och B30E.
Bensinen sprutades in via insprutare.

Björn Forslund

Citat från: Jobergg skrivet 13 december 2009, 11:27:36 AM
Lite OT men ändå. Nångång på mitten av 90-talet stod det en sån hos en bilhandlare, några kompisar var sugen på den och åkte dit för att provköra den, när de kom tillbaka frågade bilhandlarn vad de tyckte.
- Visst rörde den på sig sa handlarn.
- Det enda som rörde sig var ju tankmätaren sa ena kompisen.
- Stick härifrån ungj***ar.
;D

Ja, på 90-talet var väl de som fanns kvar ganska slutkörda. Jag köpte en redan -77 och då var den fortfarande ganska "ny" och osliten. Gick som ett troll jämfört med de då förekommande bilarna.

pierrew

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 december 2009, 11:58:46 AM

Volvo hade bensinmotorer med elektroniskt styrd insprutning redan år -71. De hette  B20E och B30E.
Bensinen sprutades in via insprutare.

Det är skillnad på Insprutning och direkt-Insprutning.

Det senare används mest på dieslar men även på många nyare bensinare, där sitter insprutarens "topp" inne i förbränningsrummet. På så vis kan man styra exakt hur bränslet fördelas och då få en effektivare förbränning, dock har dessa motorer generellt problem med sotbildning då dessa går lite kallare än en traditionell insprutnings motor.

Björn Forslund

Citat från: pierrew skrivet 13 december 2009, 12:51:44 PM
Det är skillnad på Insprutning och direkt-Insprutning.

Det senare används mest på dieslar men även på många nyare bensinare, där sitter insprutarens "topp" inne i förbränningsrummet. På så vis kan man styra exakt hur bränslet fördelas och då få en effektivare förbränning, dock har dessa motorer generellt problem med sotbildning då dessa går lite kallare än en traditionell insprutnings motor.

Ja, nu menade jag inte direktinsprut a la dieselmotorer, utan mera att varje cylinder hade sin egen individuellt styrda insprutare, till skillnad från t ex GM:s system där en insprutare på insuget förser samtliga cylindrar med soppa.

michael k

nu har väl alla tillvärkare(nästan) ett sådant sniksystem med bara en insprutare
jag hade en golf 88 med ett sådant sprutt