Busworld 2009, Volvo B13R

Startat av Niclas Rosenius, 07 december 2009, 09:36:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Kollade lite på bilderna...är båda en B13R?
9700 har vita texten i multifunktionsdisplayen medan 9900 har röd...röda ser ut som om det är tydligare och mer lättläst.
Annars kunde jag inte hitta någon som helst skillnad i knappar eller funktioner som det ser ut vid en första bild-anblick...

Inte som Neoplan där man får leta livet ur sig efter nya placeringar på knappar efter varje år *om dom nån gång kunde bestämma sig - *suck**....OBS! Brasklapp!

Bergenga

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 december 2009, 19:13:24 PM

Begge er det ja. Du ser begge har den store risten på høyre side, i motseting til venstre side på alle andre hekkmotorer fra Volvo. Det er kanskje ikke praktisk å ha det på høyre side, men det er veldig lett å se at det er B13R.
Mvh.
Øyvind Berg

michael k

blåpunkt gps är en katastrof halvt oanvändbar
(eller så är det jag som är dum)

jag körde fö en volvo helmark för ett tag sedan
det var det vingligast elende jag kört >:(

Knut

Hos SweX faller veldig ofte mic2 bort på Volvo sitt system. Og med den udugelige mic på vindusstolpen er jeg uten mulighet for å si noe til mine passasjerer. Anser ikke den svanehals micen som trafikksikker, man må jo må bøye seg fremover for å betjene den. De gamle BP anleggene hnegr også ofte ikke med i jobben sin. Slukker brått. Om de starter da.

Niclas Rosenius

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 december 2009, 19:13:24 PM
9700 har vita texten i multifunktionsdisplayen medan 9900 har röd...röda ser ut som om det är tydligare och mer lättläst.
Annars kunde jag inte hitta någon som helst skillnad i knappar eller funktioner som det ser ut vid en första bild-anblick...

Inte som Neoplan där man får leta livet ur sig efter nya placeringar på knappar efter varje år *om dom nån gång kunde bestämma sig - *suck**....OBS! Brasklapp!

Japp, bägge är byggda på det nya B13R-chassit.

//Niclas

RoTe

Citat från: Peter Elmheden skrivet 07 december 2009, 19:06:35 PM
Nej du behöver inte göra någon lista. Du skriver ju själv att ni inte använder andra funktioner än radio...

Det är väl en fördel att ha fungerande display när man ska ställa in rätt radiostation?

Vi har bussar med sound and vision och coachcontrol och jag anser att kvaliten på volvos prylar vida överstiger blåpunkten.

Blue

VDO kan ni sluta drömma om då dom inte tillverkas längre, vi satte en Kenwood i vår senaste buss efter att ha kämpat med Blaupunkts navigator i ett par veckor.
Jag lyckades aldrig lägga upp en rutt med ett par tre etapper hur mycket jag än försökte.

Slocknade displayer har vi haft ett par gånger, tor vi har bytt lampor två gånger på 75000mil i dubbeldäckaren som har den gamla blaupunkt radion, ingen gång i HDH från -03 som har gått 50000mil och har den nya modellen.

Som samlat system så håller jag nog Blaupunkt högst då dvd, cd-vxl och annat är väl integrerat med vartannat!
I nästa buss blir det i-pod dockning, nu ska man bara skaffa en I-pod också...  ;)

ON-topic så ser Volvon rätt trevlig ut numera synd bara att man inte kan få en 12metare med boggie så man vågar lasta fullt också!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

groenis

Så lustigt att denna tråd gick i från inredning till trasiga radioapparater.
Men när vi ändå är inne på det hela en del vill ha VDO gps'er andra vill ha Blaupunkts
Kort historik VDO som hette Philips från början ansåg att bilrelaterade produkter inte var deras största gebit utan bestämdes sig för att avveckla och satsa mer på home entertainment,
Den enda köparen som var intresserad att vidareutveckla den biten var Bosch group AG
vilket för övrigt även äger Blaupunkt.
Att det finns användare som gillar VDO kan nog mera bero på att Philips utvecklade GPS'n till vad den är i dag,Blaupunkt å andra sidan köpte teknik från Philips som ansågs vara marknadsledare.

Nu över till radiodelen en del vill ha Soundvision systemet en del uppskattar om Blaupunkten låter gärna med rätt station inställd.
För de teknikintresserade om ni får råd att komma över en Sound från Volvo så blir ni besvikna
alla komponenterna kommer i från Blaupunkt då de har monopol på att leverera 24 volts apparater till buss och lastbilsidan plus att att 90% av de tysktillverkade bilarna och för Mercedes intresserade Becker är en undergrupp till Blaupunkt/ Bosch.

/Lennart