Busworld 2009, Volvo B13R

Startat av Niclas Rosenius, 07 december 2009, 09:36:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Denna gång visar jag Volvos nya B13R med båda 9700H och 9900-kaross.

Lite info

9700H

9900

//Niclas

groenis

Niclas
Den rödtonade inredningen var snygg jämfört med standarblå som Volvo har kört länge med nu

/Lennart

Peter Elmheden

Som Volvofantast kan jag bara säga: -"Äntligen".
Alltså att de har börjat köra med Blaupunkt radion.
Den gamla "Sound & vision" är en mycket svårarbetad apparat som nästan ingen gillar.
Däremot får de gärna plocka bort Blaupunkt GPS´en och sätta in en VDO istället (av samma anledning som ovan).

Gillar också den "röda" bussen bättre då den har hatthyllor med luckor.

Ska bli spännande att provköra med den nya motorn och uppdaterad växellåda.
Körde Volvos Oceanrace buss i höstas och den växlade äckligt mjukt om man jämför med tidigare varianter med I-shiften.

Peter Elmheden

Kan tillägga att jag önskar att de byggde ett nytt kök också.
Nu ser jag inte hur denna ser ut med tidigare har de haft ett
stort kök med dubbla kaffekokare och en liten korvkokare.

Skulle hellre haft en enkel bryggare med lådor på sidan istället som t.ex
Setra och Neoplan har.

RoTe

Är Blaupunkt verkligen bra? Tycker displayerna slocknar ganska fort på dom...

yngrot

Ja och ofta dålig funktion på dem... RDS ville inte hitta rätt station ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoTe

Citat från: yngrot skrivet 07 december 2009, 18:28:32 PM

Ja det glömde jag! Sämsta skiten någonsin!

Peter Elmheden

Citat från: yngrot skrivet 07 december 2009, 18:28:32 PM

Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 18:30:48 PM
Ja det glömde jag! Sämsta skiten någonsin!

Kom med lite konstruktiv kritik istället.
Vilken maskin är bättre och varför?
Anser fortfarande att Blaupunkt är en bra mediaprodukt.

RoTe

Citat från: Peter Elmheden skrivet 07 december 2009, 18:33:59 PM
Kom med lite konstruktiv kritik istället.
Vilken maskin är bättre och varför?
Anser fortfarande att Blaupunkt är en bra mediaprodukt.

Det är ju ganska enkelt att se. Bara gå ut till en massa bussar och kolla skicket på de enheter som sitter där. Vi har ett otroligt stort antal märken och dom som utmärker sig som dåliga är blaupunkt. Finns ju gamla sunkiga roadstar som är bättre...

Peter Elmheden

Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 18:43:03 PM
Det är ju ganska enkelt att se. Bara gå ut till en massa bussar och kolla skicket på de enheter som sitter där. Vi har ett otroligt stort antal märken och dom som utmärker sig som dåliga är blaupunkt. Finns ju gamla sunkiga roadstar som är bättre...

Tänker inte starta något krig här men anser fortfarande att Blaupunkt har de bästa produkterna.
Har aldrig haft något problem med dem.
Har det varit dålig mottagning på radion har det oftast varit problem med en avkörd antenn eller liknande.

Du skriver att ni har "ett otroligt stort antal märken" men bara BP är dåligt, vilka är då de andra märkena förutom Roadstar?

Gäller den dåliga funktionaliteten även Vhs (som iof nästan är död) och dvd och i så fall varför?

Simon Bertilsson

Trevligt!
Hur kommer det sig att man inte använder sig av den nya instrumentbrädan som Volvos FM och FH-modeller gick över till för ca ett år sen? Personligen föredrar jag den äldre som sitter i bussen, men tycker det verkar märkligt.

RoTe

Citat från: Peter Elmheden skrivet 07 december 2009, 18:57:28 PM
Tänker inte starta något krig här men anser fortfarande att Blaupunkt har de bästa produkterna.
Har aldrig haft något problem med dem.
Har det varit dålig mottagning på radion har det oftast varit problem med en avkörd antenn eller liknande.

Du skriver att ni har "ett otroligt stort antal märken" men bara BP är dåligt, vilka är då de andra märkena förutom Roadstar?

Gäller den dåliga funktionaliteten även Vhs (som iof nästan är död) och dvd och i så fall varför?

Ja du, jag får väl göra någon lista om jag orkar... Men blaupunkts kännetecken är en släck display vilket gör användandet snudd på omöjligt.

Vi använder inte annat än förarradio i våra bussar, trots det har vi blaupunkt coachcontroll i väldigt många vagnar.

Peter Elmheden

Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 19:01:23 PM
Ja du, jag får väl göra någon lista om jag orkar... Men blaupunkts kännetecken är en släck display vilket gör användandet snudd på omöjligt.

Vi använder inte annat än förarradio i våra bussar, trots det har vi blaupunkt coachcontroll i väldigt många vagnar.

Nej du behöver inte göra någon lista. Du skriver ju själv att ni inte använder andra funktioner än radio...

Ulf Rådeström

Trots allt är det väl ganska stor skillnad mellan linjevagnar där förare har en förmåga att trycka sönder knappar, sätta pennan i displayen o jag vet inte allt skit man har sett - må vara att du jobbar på en mindre depå och att alla förare naturligtvis inte gör så.
I en linjevagn behöver du oftast bara volymknappen och ändra station (där dessutom i 99% av fallen passagerarna inte ska ha någon radio på)...medan i turistbussen finns dvd, radio etc som skall skötas både hos förare och pass.utrymme.

Dock håller jag med...Sound & Vision är nog väldigt bra och många funktioner - men som sagt lite väl många funktioner för ett lätt handhavande...särskilt när man sitter och kör...."kan du höja volymen" eller sänka...då kan man inte hålla på o börja pilla på en massa extraknappar etc.
Förhållandet som skall råda mellan förardelen och passagerardelen är helt knäppt...varför skall det vara något förhållande däremellan...vill dom ha högre - höj...vill jag samtidigt ha lägre...sänk...

Blaupunkt-GPSen är totalt värdelös...vem vill ha info endast om vilket gatunamn man kör på...det vet man väl för f-n redan typ....
Den visar ju inte ett enda gatunamn på det man korsar...vilket är ju då man letar lite var man ska på kartorna...även om man blint kan köra efter röst eller tecken...så vill man ju ha lite egen koll ändå.

VDOn är outstanding! Snygga kartor och lätta funktioner...inget krångel.

Håller med Peter...Blaupunkt-radion är lätt och bra. Dock är det lite problem ibland med displayen eller mottagningen - men vad är det för fel att laga fel istället för att bara låta det vara och irritera sig?

Dock är det en beställningssak - man kan få antingen eller...och vill någon sätta in en radio av annat märke går det säkert alldeles utmärkt om man bara betalar extra...

Niclas Rosenius

Kan hålla med er båda när det gäller Blaupunkt. Enda felet med dom flesta Blaupunkt enheter vi har i våra bussar är ett displaybelysningen lägger av på våra äldre modeller. Kan bero på alla skakiga och gropiga gator och vägar vi tvingas köra på med stötiga bussar jämfört med bra fjädrade turistbussar.

Tycker annars att Blaupunkts radiodel har bra kvalite och ljud.

//Niclas