Busschaufför klämd...

Startat av cobra_81, 03 december 2009, 10:53:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

cobra_81

MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

Staffan Sävenfjord

Citat från: cobra_81 skrivet 03 december 2009, 10:53:58 AM
En busschaufför har blivit klämd i mellan 2 bussar här i borås idag.

http://www.bt.se/nyheter/boras/busschauffor-blev-fastklamdbr-under-rullande-buss(1662115).gm

För den som inte känner till platsen närmare kan nämnas att det där finns tre parkeringsplatser för bussar som för tillfället inte har någon tjänst. Det lutar ganska kraftigt på platsen och det är alltså lätt att en buss kommer i rullning om bromsarna inte är åtdragna eller om de släpper på grund av något tekniskt fel.
En tragisk olycka.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 december 2009, 11:38:03 AM
Kan man kanske anta att det rör sig om den klassiska huvudströmbrytarfadäsen? Som tagit livet av ett antal förare b.la en tidigare kollega till undertecknad

Du menar alltså att handbromsen glömts att ansättas och dörrbromsen släpper då huvudströmmen bryts?

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 03 december 2009, 12:10:34 PM
Du menar alltså att handbromsen glömts att ansättas och dörrbromsen släpper då huvudströmmen bryts?

Precis så. Inträffar nästan enbart med bussar som har dörrbroms, en funktion som tyvärr kan skapa en falsk trygghet. :(
Det "felet" gör man som förare bara en gång. Även om man klarar sig själv, andra människor och bussen utan skador är det en rejält skrämmande upplevelse. Att larmet till förargrinden ska fungera borde vara högprioriterat.

buskörare

Här hade Råstabromsen kanske kunnat motverka. Hoppas föraren klarade sig utan större skador.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 03 december 2009, 13:35:31 PM
Här hade Råstabromsen kanske kunnat motverka. Hoppas föraren klarade sig utan större skador.

Okej, vad är då Råstabroms för något?

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 03 december 2009, 13:54:33 PM
Okej, vad är då Råstabroms för något?

Råstabromsen (egentligen felaktigt, det är ingen broms) gör att bussen tutar med signalhornet om man stänger av huvudströmmen utan att ha dragit i handbromsen. Kommer från Råstagaraget i Stockholm som jag tror uppfann detta för att det var en hel del olyckor på deras garageplan.

michael k

i mariebo jönköping hände det en sådan sak också
föraren sprang och jagade bussen

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 december 2009, 14:12:51 PM
Problemet är då är det i regel redan försent när du vridit om nyckeln och bussen i värsta fall rullar iväg

Den har gjort sitt jobb och räddat många bussar. Så uppenbarligen räcker det en bra bit på vägen.

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 december 2009, 14:21:35 PM
Så länge inte bussen står i lutning så är det jättebra.

Precis. Och långt ifrån alla står i lutning. Eller så pass kraftig lutning att man inte hinner hoppa in och dra i handbromsen.

MrX

Citat från: buskörare skrivet 03 december 2009, 13:58:58 PM
Råstabromsen (egentligen felaktigt, det är ingen broms) gör att bussen tutar med signalhornet om man stänger av huvudströmmen utan att ha dragit i handbromsen. Kommer från Råstagaraget i Stockholm som jag tror uppfann detta för att det var en hel del olyckor på deras garageplan.

Det är väl som så att bromsventilen löser ut också? Då blir ju bussen stående. De nya volvobussarna vi fick till Tyresö (och NV också för den delen) har denna funktion.

Det är läskigt med rullande bussar utan broms, usch

Danne B.

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2009, 13:33:40 PMAtt larmet till förargrinden ska fungera borde vara högprioriterat.

Detta borde ju vara ett lagkrav på bussar med dörrbroms egentligen... Märkligt att det inte är det? Är ju en enkel sak för SBP att kolla t.ex.!

//Danne

yngrot

Tragiskt för vår kollega hoppas han inte får några svåra men av detta... Tyvärr händer sånt här nån gång emellanåt rätt svårt förebygga alla såna här saker... På B-L s bussar går motorn ej att stänga av om p-bromsen inte är dragen det bestämdes för ganska länge sen och fungerar den så kan man inte stänga av motorn och ej heller få bussen på rull ... dörrsummer fungerar väl nuförtiden på de bussar som har grind från fabriken det hände tyvärr ofta förr att tvättpersonalen kopplade bort dem det var orsaken till en Wiima som åker ner i Viskan på 80-talet vagn 193?? Osäker på numret...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: buskörare skrivet 03 december 2009, 13:58:58 PM
Råstabromsen (egentligen felaktigt, det är ingen broms) gör att bussen tutar med signalhornet om man stänger av huvudströmmen utan att ha dragit i handbromsen. Kommer från Råstagaraget i Stockholm som jag tror uppfann detta för att det var en hel del olyckor på deras garageplan.

Den finns på Busslinks 53xx Scania Omnicity. Vrider man av huvudströmmen utan att ha ansatt handbromsen så tutar bussen och dörrbromsen lossas inte. Iaf inte på endel av dom.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 december 2009, 18:58:00 PM
Tragiskt för vår kollega hoppas han inte får några svåra men av detta...

Borås Tidning är uppdaterad och tidigare uppgifter om att skadorna var allvarliga men inte livshotande har nu bytts ut mot att han bara blev lindrigt skadad.
http://www.bt.se/nyheter/boras/busschauffor-hamnade-under-buss(1662115).gm

Därmed lär väl två MaxCi-bussar förtidspensioneras. Även om inte skadorna är så stora så lär man väl inte lägga ned några större summor på att reparera dem eftersom de ändå skall bort om ett par månader.