Busschaufför klämd...

Startat av cobra_81, 03 december 2009, 10:53:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

preacher

Olyckor är alltid tragiska o när man är stressad eller trött är det lätt hänt.

Nu har vi inte systemet med huvudströmbrytare på våra Citaro i Blekinge utan bara en tändningsnyckel. Om man stänger tändningen utan att dra handbromsen tjuter en summer. Har fungerat hitentils iallafall.

Glad december
Pär

TH14b

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 december 2009, 23:14:20 PM
Vad?

Du blandar nog ihop den civilrättsliga delen med en eventuell brottsutredning.

Om det har begåtts ett brott eller ej påverkas inte av vem som är fordonets/fordonens ägare, är det samma ägare så blir det dock knappast någon civilrättslig följd av det hela, men rättsliga åtgärder blir det säkerligen eftersom vårdslöshet faller inom allmänt åtal, enbart om vårdslösheten är att anse som ringa kan påföljd efterges.

I ett fall som detta är det ytterst tveksamt om detta undantag kan åberopas när det uppstod kroppskada.

Vad som inte framkommit i tråden är att det var samme förare som parkerade bussen som blev "överkörd". Om det har betydelse i en rättsprocess vet jag inte, men oavsett om föraren varit vårdslös eller inte har denne enbart skadat sig själv.

yngrot

Därmed lär väl två MaxCi-bussar förtidspensioneras. Även om inte skadorna är så stora så lär man väl inte lägga ned några större summor på att reparera dem eftersom de ändå skall bort om ett par månader.

[/quote]

Vagn 026 är redan i trafik 018 väntar på nya vindrutor.. skadorna på bussarna var rätt små ändå...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

michael k

jag glömde handbromsen en gång
på gedserbåten
när båten tuffade iväg gav sig bussen iväg på egen hand
den parade sig med bussen framför
den bussen hade en skidbox monterad  så mina backspeglar gick på var sin sida om boxen ;D
inte en skråma blev det på någon av bussarna ;D
men det var ju lite pinsamt när de ropade på båten efter mig :-[

D_skalis

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

yngrot

B-T gör som vanligt när det gäller B-L men vem som helst kan ju göra en tabbe. Sen är det ju maximal otur att det var samma förare som gjorde detta och den stora masskrocken på Allegatan men han har ändå kört 16 är utan några tabbar... och han tillhör inte dem som kör som en biltjuv...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2009, 23:41:34 PM
Ja det är väl ganska ointressant för läsarna detta....  att glömma p-bromsen kan nog alla göra men de flesta gångerna händer ju ingenting.
Jag minns att jag dubbelkollade i flera år efter min lilla "incident" 2000 varje gång jag lämnade förarplatsen.

Även bussar där dörrbromsen kan slås av med en strömbrytare kan man få en otäck upplevelse när buss nr 9 av 10 plötsligt rullar fram sedan man öppnat framdörren och släppt fotbromsen. Då är man snabb på handbromsen även i de bussar som man "vet" har dörrbroms inkopplad jämt.
Av någon skum anledning har man ofta gömt ovan nämnda strömbrytare innanför en lucka ovanför föraren på Carrus Star och Volvo 9700, så man inte ser i vilket läge den är i. Man passar även på att gömma strömbrytaren för stoppsignalen där, så man inte kan ändra läge på den sedan man kommit ut på motorvägen... >:(

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 09 december 2009, 18:11:23 PM

Därmed lär väl två MaxCi-bussar förtidspensioneras. Även om inte skadorna är så stora så lär man väl inte lägga ned några större summor på att reparera dem eftersom de ändå skall bort om ett par månader.

Vagn 026 är redan i trafik 018 väntar på nya vindrutor.. skadorna på bussarna var rätt små ändå...

018 gick på linje 3 idag.