Helt okej att skicka sms

Startat av RoggaBoy, 02 december 2009, 10:59:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Nu alla förare! Det är okej att sms när du kör buss. http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/artikel.asp?Artikel=3279335

Vem kör först av vägen?

Richard

Det HD skriver är att det olämpligt, men att han inte har brutit mot någon trafikregel.

Det innebär ju inte automatsikt att det är fritt fram att använda mobilen hur som helst.
HD gjorde bedömningen utifrån att trafikförhållandena varit goda.

Vad gör det då självklart att sitta och sms:a när man kör buss, jag tror inte att HD hade gjort samma bedömning om det varit i rusningstrafik inne i Stockholm City .

Visst använd mobiler men använd dom med ansvar under körning och varje förare i sig vet väl om sin begränsning och jag tror inte att varken jag eller någon annan inte heller HD vet exakt vad varje förare kan göra utan att göra avkall på säkerheten.
Det vet nog förarna bäst själva som kör bussen.


buskörare

Citat från: Richard von Sauperl skrivet 02 december 2009, 11:22:16 AM
Det HD skriver är att det olämpligt, men att han inte har brutit mot någon trafikregel.

Det innebär ju inte automatsikt att det är fritt fram att använda mobilen hur som helst.
HD gjorde bedömningen utifrån att trafikförhållandena varit goda.

Vad gör det då självklart att sitta och sms:a när man kör buss, jag tror inte att HD hade gjort samma bedömning om det varit i rusningstrafik inne i Stockholm City .

Visst använd mobiler men använd dom med ansvar under körning och varje förare i sig vet väl om sin begränsning och jag tror inte att varken jag eller någon annan inte heller HD vet exakt vad varje förare kan göra utan att göra avkall på säkerheten.
Det vet nog förarna bäst själva som kör bussen.

Känns som rusningstrafiken inne i Stockholms C är det bästa stället att skicka SMS på, man står ju bara still i alla fall. :)
Men annars, ja, det är ju inte borttsligt att prata i telefon heller, så länge man inte kör vårdslöst. Sen är det väl dumt att göra nått av det i rullande buss, men jag skickar massor av SMS varje dag på arbetstid. Dock skriver jag och läser dom bara när jag står för rött t.ex. Eller sitter i köer  8)

mattej

Men det här var inte samma snubbe som de visade upp på ABC för ett tag sedan som blivit filmad av mobilkamera? Körde inte han mot Norrtälje? Jobbade inte han på Busslink? Vore kul att få veta namnet på den snubben så att man inte gör misstaget att anställa honom.

buskörare

Citat från: mattej skrivet 02 december 2009, 13:13:58 PM
Men det här var inte samma snubbe som de visade upp på ABC för ett tag sedan som blivit filmad av mobilkamera? Körde inte han mot Norrtälje? Jobbade inte han på Busslink? Vore kul att få veta namnet på den snubben så att man inte gör misstaget att anställa honom.

Nej, tror inte det är samma.

Ersa

HD-domen handlade om en långfärdsförare, och den händelsen inträffade långt innan Norrtäljebussen (Busslink) kom i fokus.

Nico


Citat från: Richard von Sauperl skrivet 02 december 2009, 11:22:16 AM
Det HD skriver är att det olämpligt, men att han inte har brutit mot någon trafikregel.

Det är just den springande punkten i det hela, dvs. att vederbörande inte har begått något fel ur rent juridiskt hänseende . Olämpligt uppträdande är däremot en annan sak. Problemet i stort är väl annars egetnligen att lagstiftningen inte har hunnit med tekniken på detta område. Olämpliga beteenden är ofta även farliga i t.ex. trafiken, men finns det ingen lagext så finns det heller inte så mycket att göra.


Citat från: Richard von Sauperl skrivet 02 december 2009, 11:22:16 AM
Det innebär ju inte automatsikt att det är fritt fram att använda mobilen hur som helst.
HD gjorde bedömningen utifrån att trafikförhållandena varit goda.

Vad gör det då självklart att sitta och sms:a när man kör buss, jag tror inte att HD hade gjort samma bedömning om det varit i rusningstrafik inne i Stockholm City .

Nej, börjar man vingla eller på annat sätt störa trafiken så kan man nog ändå ställas till svars. I synnerhet om det hela leder till vissa följder. Nackdelen med att HD var 'lite för snälla' i detta fall är att deras bedömningar som sagt är vägledande. Med andra ord kan man kanske säga som så att om det inte blir en ordentlig olycka p.g.a. någon liknande incident så lär poliser och jurister luta sig mot HD:s utslag vilket kan få negativa konsekvenser. Å andra sidan skulle ju hela saken undanröjas om även Sverige fick ett beslut mot handhållen nalle under färd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 02 december 2009, 14:26:30 PM
Det är just den springande punkten i det hela, dvs. att vederbörande inte har begått något fel ur rent juridiskt hänseende . Olämpligt uppträdande är däremot en annan sak. Problemet i stort är väl annars egetnligen att lagstiftningen inte har hunnit med tekniken på detta område. Olämpliga beteenden är ofta även farliga i t.ex. trafiken, men finns det ingen lagext så finns det heller inte så mycket att göra.


Nej, börjar man vingla eller på annat sätt störa trafiken så kan man nog ändå ställas till svars. I synnerhet om det hela leder till vissa följder. Nackdelen med att HD var 'lite för snälla' i detta fall är att deras bedömningar som sagt är vägledande. Med andra ord kan man kanske säga som så att om det inte blir en ordentlig olycka p.g.a. någon liknande incident så lär poliser och jurister luta sig mot HD:s utslag vilket kan få negativa konsekvenser. Å andra sidan skulle ju hela saken undanröjas om även Sverige fick ett beslut mot handhållen nalle under färd.


Jag har aldrig fattat skillnaden. Är man mer koncentrerad om man inte håller i mobilen? Tror massor av bilförare sitter och kör med en hand i alla fall, vad är skillnaden?

Ante

Citat från: buskörare skrivet 02 december 2009, 15:12:36 PM
Jag har aldrig fattat skillnaden. Är man mer koncentrerad om man inte håller i mobilen? Tror massor av bilförare sitter och kör med en hand i alla fall, vad är skillnaden?

Skillnaden i själva mobilpratet och sättet man håller den är väl inte särskilt stor. Bussföraren har ju dock ansvar för, ofta, över 50 människors säkerhet varför det blir stora rubriker då denna tar fokus från vägen och trafiken.

Domen finns för övrigt att läsa här: http://www.domstol.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2009/2009-12-02%20B%204690-08%20Dom.pdf

Nico


Citat från: buskörare skrivet 02 december 2009, 15:12:36 PMJag har aldrig fattat skillnaden. Är man mer koncentrerad om man inte håller i mobilen? Tror massor av bilförare sitter och kör med en hand i alla fall, vad är skillnaden?

Det här har inte enbart med koncentration att göra utan även om manövrering. Skillnaden i detta scenario är att även om man normalt bara kör/styr med en hand överlag så har föraren då i de flesta förekommande fall ändå denna hand snabbt tillgänglig om något skulle inträffa. Dvs. man är aktionsberedd.

Håller du däremot en nalle i handen så har du dels något som kan komma att skymma en bra bit av ditt fria siktfält och dels har du ena handen konkret upptagen... och det är knappast så många som har sinnesnärvaro nog för att frigöra den handen genom att bara snabbt slänga ifrån sig nallen om det händer något. Den upptagna handen kan och gör även i sin tur att t.ex. adekvat styrning, växling, blinkersanvändande mm. kan försvåras/hindras. Några av dessa punkter vet jag även att jag stött på som orsaker i när jag fått detta förklarat apropå förbuden utomlands.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Det handlar mer om att själva samtalet i sig gör dig mindre uppmärksam oavsett om du håller telefonen i hand eller har handsfree  ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico


Citat från: yngrot skrivet 02 december 2009, 17:28:01 PMDet handlar mer om att själva samtalet i sig gör dig mindre uppmärksam oavsett om du håller telefonen i hand eller har handsfree  ..

Vilket i princip svenska myndigheter är några av de få som hävdar medan de allra flesta gått vidare och inkluderat mera i detta...

Personligen tycker jag fortfarande att det känns som om vissa svenska myndigheter har svårt att svälja prestigen. Detta är å andra sidan gammal skåpmat i sig som diksuterats tidigare så jag släpper ämnet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL

Lagstiftningen på området borde helt klart ändras!  I t ex England anses mobilpratande vara minst lika trafikfarligt - om inte trafikfarligare - än rattfylleri, och det är således förbjudet att använda mobil under körning!

Dessutom innebär inte HD's dom att det nu är fritt fram för t ex yrkesförare att använda mobilen hur som helst.  I grund och botten handlar det om vilken policy resp trafikföretag har, och som bekant tillåts inte mobilanvändning av ett flertal trafikföretag i dagsläget - annat än om det gäller mer eller mindre "akuta" tjänsteärenden!

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 03 december 2009, 10:44:06 AM
Dessutom innebär inte HD's dom att det nu är fritt fram för t ex yrkesförare att använda mobilen hur som helst.  I grund och botten handlar det om vilken policy resp trafikföretag har, och som bekant tillåts inte mobilanvändning av ett flertal trafikföretag i dagsläget - annat än om det gäller mer eller mindre "akuta" tjänsteärenden!

Nej, HD:s dom innebär att det inte är straffbart att använda mobiltelefon om det inte direkt påverkar trafiksäkerheten. Visst är HD:s domar prejudicerande men det gäller bara liknande fall. En annan bussförare som knappar på mobiltelefonen vid körning på motorväg kan åberopa den här domen för att bli frikänd men inte den som sitter och gör det i tät stadstrafik.
Skulle det ha inträffat en olycka så hade säkerligen HD:s dom blivit en annan. Det hade räckt med att han kört in i räcket eftersom han då visade att han gjorde andra saker och inte hade kontroll över bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)