Linje 100 & 300 Sjuhärad

Startat av julle, 23 november 2009, 16:07:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Croonhielm

Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2009, 00:55:50 AM
Har de något val? Giganterna kör ju över dem hela tiden. Orsaken kan vara det jag hört ryktesvägen att kommunen inte längre skjuter till ägartillskott. BL har väl dessutom fått direktiv om att företaget numera skall vara helt självförsörjande och då kan man inte längre lägga underbud.

Så har jag i alla fall tolkat det och jag undrar om inte BL:s styrelse redan nu bör fundera på att avveckla bolaget helt 2013. Att ens försöka försvara stadstrafiken 2013 tycks för mig vara rätt onödigt. Dessutom, även om de skulle vinna upphandlingen, så lär väl tillgången på förare vara minimal?

Jag har svarat på huvudfrågan (som tillhör ämnet) om varför jag inte tror BL överklagar denna gång. Jag tycker också att jag svarat på den lite utanför ämnet ställda frågan om BL:s förehavanden i förra upphandlingen (som ju också dryftats i en annan tråd här på forumet) och tänker därför inte fortsätta diskussionerna mer här. Vill du veta mer hur jag tänker kring detta så kan vi ju alltid diskutera det över en lunch någon dag? :-)

yngrot

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 25 november 2009, 23:08:22 PM
Verkar ju som BL lägger sig ner och inte bryr sig så mkt längre
Vilken plats kom dem på i denna upphandlingen?

B-L kom väl sist av de 3 som la bud...och att Veolia inte la bud kan ju bero på att de dels har mkt med både Gbg och sjähärdsuppstaren att göra samt att de kanske har tröttnat på linje 100 som är den mest utskällda trafiken.. sen är ju dubbeldäckare inte helt gratis heller enligt B-L ca 4.2 milj styck + att Scania friskriver sig från att bussarna fungerar i temp under +4 grader med biodiesel...men ska bli intressant att se vilka vagnar Orust köper in...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Croonhielm skrivet 26 november 2009, 07:22:16 AM
Jag har svarat på huvudfrågan (som tillhör ämnet) om varför jag inte tror BL överklagar denna gång. Jag tycker också att jag svarat på den lite utanför ämnet ställda frågan om BL:s förehavanden i förra upphandlingen (som ju också dryftats i en annan tråd här på forumet) och tänker därför inte fortsätta diskussionerna mer här. Vill du veta mer hur jag tänker kring detta så kan vi ju alltid diskutera det över en lunch någon dag? :-)

Din replik är på ett inlägg som var replik på det Jan Sjöberg skrev så det finns kanske någon annan som vill svara?

Lunch är alltid trevligt, men nu får ni klara er utan mig en vecka. Jag försvinner söderut.

Citat från: yngrot skrivet 26 november 2009, 08:24:45 AM

B-L kom väl sist av de 3 som la bud...och att Veolia inte la bud kan ju bero på att de dels har mkt med både Gbg och sjähärdsuppstaren att göra samt att de kanske har tröttnat på linje 100 som är den mest utskällda trafiken.. sen är ju dubbeldäckare inte helt gratis heller enligt B-L ca 4.2 milj styck + att Scania friskriver sig från att bussarna fungerar i temp under +4 grader med biodiesel...men ska bli intressant att se vilka vagnar Orust köper in...

Enligt initierad så tror tydligen inte Veolia på projektet med att köra dubbeldäckare. Ej heller jag. Västtrafik måste vara ute och cykla här. Visserligen är det många som pendlar mellan Borås och Göteborg, men är det så många så att det behövs tvåvåningsbussar var tionde minut samt fler möjligheter på systerlinjen 101? Jag har svårt att tro det.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

julle

Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2009, 23:57:23 PM
Enligt initierad så tror tydligen inte Veolia på projektet med att köra dubbeldäckare. Ej heller jag. Västtrafik måste vara ute och cykla här. Visserligen är det många som pendlar mellan Borås och Göteborg, men är det så många så att det behövs tvåvåningsbussar var tionde minut samt fler möjligheter på systerlinjen 101? Jag har svårt att tro det.
Varför skulle Veolia inte tro på dubbeldäckare? Veolia är väl ett av de första bolagen som kört dubbeldäckare i Sverige, närmare bestämmt på kustbussen Sundsvall-Umeå-Luleå. Dessutom har bolaget börjat köra dubbeldäckare mellan Linköping och Kisa åt Östgötatrafiken nyligen. Jag tror inte att Veolia hoppat över att lämna anbud av denna anledning, det måste vara något annat som avgjort det hela hos dem, tex att det är en rätt stor investering med 14 dubbeldäckare á runt 4,5 miljoner styck.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2009, 23:57:23 PM

Mer än 80 procent av alla resor mellan Borås och Göteborg sker på annat sätt än med buss och tåg. Med en ny och förbättrad tidtabell finns det stor potential för att få fler resande.  Jag är mer orolig för att en dubbeldäckare var tionde minut är för lite under maxtimmarna. Studerar man bussinsatserna vid linje 100 vid Resecentrum i Borås mellan klockan 16.00 och 16.50 finner man att den kapacitet som finns i dag motsvarar sex dubbeldäckare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja det lär säkert bli som det brukar nämligen mer än fullspikat på vissa turer för "alla" vill åka på direkten....vissa avgångar på em är det 4-5 bussar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina