Linje 100 & 300 Sjuhärad

Startat av julle, 23 november 2009, 16:07:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

julle

Västtrafik har tilldelat Orusttrafiken uppdraget i Sjuhärad för de bägge trafikpaketen med linje 100 repektive 300. Trafikstart december 2010 (linje 100) respektive juni 2011.

Staffan Sävenfjord

Citat från: julle skrivet 23 november 2009, 16:07:56 PM
Västtrafik har tilldelat Orusttrafiken uppdraget i Sjuhärad för de bägge trafikpaketen med linje 100 repektive 300. Trafikstart december 2010 (linje 100) respektive juni 2011.

De är välkomna! Jag ber att få gratulera Orusttrafiken.

Västtrafiks pressmeddelande:
http://www.vasttrafik.se/Aktuellt/press/Pressmeddelanden/overgripande/Orusttrafiken-vann-upphandlingen-av-Buss-2011/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Sjöberg

Med detta så blir det väl så att Horredstrafiken får 0 bussar i Västtrafiks regi?
Även VL buss tappar stort .. hur många bussar är det på Skenedepån?
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Stefan P

Hej

Vilka bolag har trafiken idag?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 23 november 2009, 17:08:06 PM
Hej

Vilka bolag har trafiken idag?

mvh Stefan P

För linje 100 är det SJ AB som har entreprenaden i dag. Men de kör inget i egen regi utan anlitar Veolia Transport som underentreprenör. Veolia använder i sin tur Hallgrens Buss & Taxi som underentreprenör för 5-6 omlopp. Oklart om avtalet är skrivet med Hallgrens direkt eller Buss i Väst.
Linje 300 (och det som ingår i paketet) körs av Buss i Väst. Trafiken körs av delägarföretagen Kjellgrens (som lämnat Buss i Väst sedan Orusttrafiken köpte 40 procent med fortsätter befintligt avtal ut), Vänersborgs Linjetrafik och Horredstrafiken.
Kjellgrens i Tranemo ligger bra till geografiskt för att fortsätta köra en del av linje 300.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

cobra_81

200 paketet och 900 paketet ingår väl också i denna upphandling?
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

yngrot

Se där då var det ju tur att Kjellgrens sålde till Orust..  men linje 900 var inte den oxå med i denna upphandling?? Kjellgrens lär väl få köra mer än i dag med tanke på utökning i trafiken... Vad händer med  Hallgrens för det är ju rätt mycket de kör idag på linje 100
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: cobra_81 skrivet 23 november 2009, 17:16:06 PM
200 paketet och 900 paketet ingår väl också i denna upphandling?


Linje 200 är väl med under linje 101 eller har jag fattat det fel??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 23 november 2009, 17:17:19 PM

Linje 200 är väl med under linje 101 eller har jag fattat det fel??

Nej, linje 200 upphandlas inte denna gång. Så den lär Orusttrafiken få fortsätta att köra. Däremot bör det bli fler avgångar eftersom vare sig linje 100 eller 101 skall fortsätta till Ulricehamn.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

#9
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 17:48:33 PM
Nej, linje 200 upphandlas inte denna gång. Så den lär Orusttrafiken få fortsätta att köra. Däremot bör det bli fler avgångar eftersom vare sig linje 100 eller 101 skall fortsätta till Ulricehamn.


I o m. detta upphör väl SJ med sin linje G-Borås-Ulricehamn

Grattis Orusttrafiken.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Turbo

Hur stora paket handlade det om, antal fordon ?
Grattis Orusttrafiken, bra jobbat !

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 23 november 2009, 18:43:56 PM
I o m. detta upphör väl SJ med sin linje G-Borås-Ulricehamn

Ja, det är ju trafik som är upphandlad av Västtrafik så den upphör från december 2010. Eftersom den upphandlats på samma villkor som tågen har således SJ:s taxa gällt ombord på bussarna, men så blir det inte i fortsättningen.
För övrigt kommer SJ bara att köra Kust-till-kust-tågen mellan Göteborg och Borås från december 2010. Regionaltågen körs av DSBFirst.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Turbo skrivet 23 november 2009, 18:55:22 PM
Hur stora paket handlade det om, antal fordon ?
Grattis Orusttrafiken, bra jobbat !


Linje 100 handlade om 14 fordon inklusive reserver. Men då är det tidvis tuffa omlopp så antagligen blir det till att sätta in fler bussar om det skall fungera.
Beträffande de övriga passar jag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Turbo

Var det inte att antal dubbeldäckare i detta pkt ?

Jan Sjöberg

Orusttrafiken försvarar sitt nuvarande uppdrag i Ulricehamn (ca 15 fordon) och utökar verksamheten i Sjuhärad till att omfatta drygt 70 fordon
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss