Linje 100 & 300 Sjuhärad

Startat av julle, 23 november 2009, 16:07:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Hur ser listan ut, någon som vet? Alltså på vilka platser de olika bolagen hamnade på. Det förvånar mig att Orusttrafiken vann med tanke på hur dyra de var då de lade anbud på den trafiken Veolia tog. Dessutom är det sällan att ett bussbolag får behålla paket då de vet den faktiska kostnaden.

Ska BL överklaga?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jonas Gustafsson

Är det inte extremt ovanligt att resultatet av ett anbud presenteras med så lång framförhållning som 13 resp. 19 månader före trafikstart? Har 19 månader någonsin förekommit i Sverige förut?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Walter

Citat från: Svemicke skrivet 24 november 2009, 01:11:34 AM
Hur ser listan ut, någon som vet? Alltså på vilka platser de olika bolagen hamnade på. Det förvånar mig att Orusttrafiken vann med tanke på hur dyra de var då de lade anbud på den trafiken Veolia tog. Dessutom är det sällan att ett bussbolag får behålla paket då de vet den faktiska kostnaden.

Ska BL överklaga?

Varför skulle BL överklaga? Har man lagt anbud?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Olof Lagerkvist

Citat från: julle skrivet 23 november 2009, 23:33:05 PM
200 blir helt klart en snabbförbindelse Borås-Ulricehamn med rak körväg, dock verkar det inte som om Västtrafik höjer den till Expressbusslinje. 201:an blir den som får plocka byarna på vägen.

Okej. Det är väl en efterlängtad modell på relationen Ulricehamn-Borås. Det är dessutom en bra förberedelse inför nästa etapp av motorvägen, när den nu blir av. Trafikeringen blir ju lite liknande modellen med linje 870/871 osv i norra Bohuslän.

Citat från: julle skrivet 23 november 2009, 23:33:05 PM
När det gäller det där med JLT:s linje 250 respektive Västtrafiks tänkta 200, så återstår det nog att se hur det blir med linjenumret. Det känns som om Västtrafik inte riktigt pratat sig samman med kollegorna på JLT i den frågan. För exempel så ingick linje 250 i det senast JLT-anbudet, då med turerna/ omloppen som börjar och startar på Jönköpingssidan om länsgränsen (de som Bottnaryds Trafik idag kör). I Västtrafiks förfrågningsunderlag verkar både Ulricehamns- respektive Jönköpingsomloppen vara med, vilket skulle ge dubbel trafik i vissa fall.....

Verkar märkligt men det har väl hänt förr på den relationen att samordningen ordnats i sista stund. Ett exempel på det nyligen är biljettreglerna som för närvarande gäller på linje 250. Det känns som det blev onödigt krångligt. Nu har jag inte åkt den så mycket på sistone så jag vet inte om märkligheterna verkligen tillämpas eller om båda länens värdekort i praktiken accepteras längs hela sträckan på alla fordon, men jag misstänker det värre alternativet.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Croonhielm

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 november 2009, 08:55:06 AM
Ja på TÅ 100

Min bedömning är att BL inte kommer att överklaga denna gång. Om det nu skulle finnas skäl, i form av att upphandlingen genomförts på fel sätt, i vilket man fick rätt i sak gällande landsbygdstrafiken i 7-härad vid förra upphandlingen, så råder ju situationen likvärdig såtillvida  att BL inte kan anses lidit skada då de inte kommit tvåa i anbudslängden (Härlig mening). Härvidlag råder ju dessutom förhållandet att BL inte förlorade trafiken denna gång...

Kort sagt: BL hade mer kött på benen förra gången!

D_skalis

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

virtual1

Kortebo

Verkar märkligt men det har väl hänt förr på den relationen att samordningen ordnats i sista stund. Ett exempel på det nyligen är biljettreglerna som för närvarande gäller på linje 250. Det känns som det blev onödigt krångligt. Nu har jag inte åkt den så mycket på sistone så jag vet inte om märkligheterna verkligen tillämpas eller om båda länens värdekort i praktiken accepteras längs hela sträckan på alla fordon, men jag misstänker det värre alternativet.

[/quote]

Finns inga konstigheter när det gäller biljetterna på linje 250. Samtliga inblandade bussar(JLT o Västtrafik)ska ha båda maskinsystemen.  Resp konto/värdekort går att använda på sträckan, dock får man inte med sig det man rest på JLT-kortet om man vill fortsätta i Västtrafikland. Detsamma gäller om man ska fortsätta i Jönköping och har rest med konto dit.

Björn Lövdahl

Är väl jättebra att någon är ute i god tid?!
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Olof Lagerkvist

Citat från: Kortebo skrivet 25 november 2009, 17:49:26 PM

Citat

Finns inga konstigheter när det gäller biljetterna på linje 250. Samtliga inblandade bussar(JLT o Västtrafik)ska ha båda maskinsystemen.  Resp konto/värdekort går att använda på sträckan, dock får man inte med sig det man rest på JLT-kortet om man vill fortsätta i Västtrafikland. Detsamma gäller om man ska fortsätta i Jönköping och har rest med konto dit.

Det låter mycket bra, initialt lät det som det skulle bli lite rörigt. I våras när jag ställde frågan till Västtrafik och JLT blev svaret från Västtrafik att deras kontoladdning bara skulle accepteras på turer som startar/slutar i Ulricehamn, inte för de från Jönköping som vänder i Strängsered eller Bottnaryd. Från JLT-håll var man lite mer avvaktande och svarade att man arbetade för att båda systemen skulle accepteras parallellt längs hela sträckan men att man inte kunde lova att det skulle bli så. Bra alltså att det blev bra, i alla fall.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Croonhielm

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 november 2009, 20:14:39 PM
Vad?

Fick rätt i sak?

Det var väl det minsta man fick? alla BL:s invändningar sågades totalt.

Då har vi inte samma bild... Kammarrätten slår fast att det gjorts fel i upphandlingen som BL påtalat, men konstaterar också att BL inte lidit skada pga detta. Lite off topic, kanske. Jag lägger ingen prestige i detta - du får ha din uppfattning om du vill. Frågan gällde om BL skulle överklaga denna upphandling också - och då menar jag att de nog inte gör det.

Jan Sjöberg

Verkar ju som BL lägger sig ner och inte bryr sig så mkt längre
Vilken plats kom dem på i denna upphandlingen?
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Ersa

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 november 2009, 01:14:06 AM
Är det inte extremt ovanligt att resultatet av ett anbud presenteras med så lång framförhållning som 13 resp. 19 månader före trafikstart? Har 19 månader någonsin förekommit i Sverige förut?

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 25 november 2009, 18:43:42 PM
Är väl jättebra att någon är ute i god tid?!

Ja, verkligen! Att slippa vikariebussar är skönt bara det. Men även att i lugn och ro kunna beställa precis de bussar man vill ha utan att ta hänsyn till eventuella långa leveranstider (hos t.ex VanHool där det ju kan ta över ett år att få en buss). Hoppas att det är början på en ny trend. 13 månader är helt perfekt, och 19 månader var riktigt generöst.

Svemicke

Citat från: Croonhielm skrivet 25 november 2009, 22:33:16 PM
Då har vi inte samma bild... Kammarrätten slår fast att det gjorts fel i upphandlingen som BL påtalat, men konstaterar också att BL inte lidit skada pga detta. Lite off topic, kanske. Jag lägger ingen prestige i detta - du får ha din uppfattning om du vill. Frågan gällde om BL skulle överklaga denna upphandling också - och då menar jag att de nog inte gör det.
Jag förstår inte riktigt det här. Borås Lokaltrafik vann ingenting i överklagan. Det minsta BL begärde - utöver att få trafiken då de var de enda som lade ett fullgott bud redan från början, enligt dem själva - var att få till stånd en ny upphandling. Så skedde ej utan både Länsrätten i Mariestad och Kammarrätten i Jönköping fann att upphandlingen gått rätt till eftersom slutresultatet blev det som rådde redan från början då Västtrafik tillkännagav att Veolia Transport vunnit den trafik BL idag driver utanför stadsgränsen.

Om det gjorts fel i upphandlingen borde den väl ha gjorts om? I annat fall borde BL ha vänt sig till JO eller JK för då måste tjänstefel ha begåtts på flera ställen.
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 25 november 2009, 23:08:22 PM
Verkar ju som BL lägger sig ner och inte bryr sig så mkt längre
Vilken plats kom dem på i denna upphandlingen?

Har de något val? Giganterna kör ju över dem hela tiden. Orsaken kan vara det jag hört ryktesvägen att kommunen inte längre skjuter till ägartillskott. BL har väl dessutom fått direktiv om att företaget numera skall vara helt självförsörjande och då kan man inte längre lägga underbud.

Så har jag i alla fall tolkat det och jag undrar om inte BL:s styrelse redan nu bör fundera på att avveckla bolaget helt 2013. Att ens försöka försvara stadstrafiken 2013 tycks för mig vara rätt onödigt. Dessutom, även om de skulle vinna upphandlingen, så lär väl tillgången på förare vara minimal?
Busschaufförsmeriter:
Pågående: