Huvudmeny

Postnummer

Startat av Stefan P, 09 november 2009, 19:00:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krille

Citat från: Verspieder skrivet 09 november 2009, 23:05:50 PM
Apropå tiden innan postnumren. Märktes inte vissa städer med en siffra efter postadressen?
Jag har för mig att jag sett postadressen "Umeå 1" under gatuadressen på ett äldre kuvert.

Siffror efter orten betecknar sorteringsställe skulle jag tro.
Skellefteå 1 (Ettan) är tex gamla posten på Kanalgatan.

/K

Simon Bertilsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 10 november 2009, 09:14:49 AM
Lantbrevbärarturer brukar ha ett postnummer vars 4:e siffra är en 9:a
(obligatorisk nördfakta!)

/B

Där ser man. Stämmer med min gamla adress iaf!

HJP

Postnumren är nog bra, men varför har Posten ett så korkat postadressytem? Ofta har man en postadress till ett ställe där man inte bor.
Man kan undra varför ett företags system att sortera sin post, ska få ett sådant gensvar i hela samhället, där det bara ger upphov till missförstånd.

Jag bor i stockholmsförorten Mälarhöjden, där jag är uppvuxen. Tidigare hade vi postadress Mälarhöjden, men den ändrades till Hägersten, och omfattar åtta(!) stadsdelar. Tidigare bodde jag i Hagsätra, men hade postadressen Bandhagen(!?).

Alla vägmärken, anger, helt rätt, De olika stadsdelarnas namn, men Posten AB envisas med att hålla fast vid sitt korkade system.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 10 november 2009, 18:49:14 PM
Postnumren är nog bra, men varför har Posten ett så korkat postadressytem? Ofta har man en postadress till ett ställe där man inte bor.
Man kan undra varför ett företags system att sortera sin post, ska få ett sådant gensvar i hela samhället, där det bara ger upphov till missförstånd.

HJP

Att man begränsade antalet postorter på den tiden då breven sorterades på ortsnamn är inte så svårt att förstå. Meningen var också att postnumren skulle göra att stadsdelar skulle kunna få sitt eget namn och det har genomförts i viss mån men tydligen kommit av sig på vägen. Nu tror jag inte att ett brev som är adresserat med rätt postnummer men med Mälarhöjden i stället för Hägersten har särskilt svårt att komma fram och att det gör det i rätt tid.

Peter Rost

Jag bor i stockholmsförorten Mälarhöjden, där jag är uppvuxen. Tidigare hade vi postadress Mälarhöjden, men den ändrades till Hägersten, och omfattar åtta(!) stadsdelar. Tidigare bodde jag i Hagsätra, men hade postadressen Bandhagen(!?).

Alla vägmärken, anger, helt rätt, De olika stadsdelarnas namn, men Posten AB envisas med att hålla fast vid sitt korkade system.

HJP

Stämmer bra! Postadress Bandhagen omfattar, områden: Bandhagen, Högdalen, Rågsved, samt Hagsätra.

/Peter

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 november 2009, 19:31:33 PM
Att man begränsade antalet postorter på den tiden då breven sorterades på ortsnamn är inte så svårt att förstå. Meningen var också att postnumren skulle göra att stadsdelar skulle kunna få sitt eget namn och det har genomförts i viss mån men tydligen kommit av sig på vägen. Nu tror jag inte att ett brev som är adresserat med rätt postnummer men med Mälarhöjden i stället för Hägersten har särskilt svårt att komma fram och att det gör det i rätt tid.

Innan man hade postnummer, så kan jag också ha förståelse för det, men nu är det annorlunda.
Jag kan tänka mig postadressen Stockholm, eller Mälarhöjden. Med postnummer är det inte rimligt att ha en postadress till en plats där man inte bor.
Att man har ändrat på vissa postadresser, känner jag till. T.ex. bytte Skarpnäck till just Skarpnäck, från tidigare missvisande Enskede. Att man tänkt genomföra detta överallt, är däremot en nyhet för mig.
För en del år sedan, kämpade en person i Solberga, för att han skulle få just Solberga som postadress, istället för nuvarande Hägersten (Älvsjö?). Detta gick dock inte igenom.

Visst kommer breven fram om man skriver "rätt" postadress, men det är ju inte så det ska gå till.

HJP

Ersa

Ett annat kul exempel från landsbygden: Rimbo har postadress Rimbo. Rånäs en bit bort har postadress Rånäs trots att de saknat eget postkontor i många decennier. Men Gottröra/Abrahamsby ytterligare en bit bortanför Rånäs (i 08-området) har postadress Rimbo.

Nico

Finns nog ganska många anomalier om man kikar. En av de större är att Stockholms innerstad har just Stockholm som postort vilket även Sjöstaden, Gröndal och Liljeholmen utanför tullarna har. Samtidigt så har dock större delen av övriga kommunen postort (om än ofta ganska udda uppdelat som HJP påpekade) efter stadsdel/kommundel vilket är aningen fel enligt mig då i så fall samma borde gälla för hela kommunen. Alltså att även då stadsdelar som t.ex. Johanneshov, Bromma och Kista borde ha postort Stockholm.

Sen finns ju vissa faciliteter som ligger i Storstockholm som har/använder respektive områdes/kommuns postnummer, men har Stockholm som postort i vissa sammanhang, t.ex på hemsidorna men även officellt rakt av enligt postnummerkatalogen. Kika t.ex. på länken Postnummer Service. Detta har då skett (då enligt en förklaring) för att inte 'förvirra' utländska kontakter, men enligt min åsikt skulle man i så fall kunna sätta Stockholm som postort på rubbet inom Storstockholm.

Några av de mera kända institutionerna jag tänker på är då Karolinska sjukhuset som har 171 76 Stockholm (Solna), Huddinge sjukhus som har 141 86 Stockholm (Huddinge) samt Arlanda flygplats som har 190 45 Stockholm-Arlanda (Sigtuna). Finns även en massa andra exempel som då att i 120- och 121-XX-serien har vissa Stockholm som postort medan andra har t.ex. Årsta, Johanneshov, Stockholm-Globen, många företag i Solna med nummer i 169 8X-serien har enbart Stockholm osv. Total cirkus och anarki med andra ord så Stockholm rakt av hade nog varit enklast.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 11 november 2009, 08:56:54 AM
Total cirkus och anarki med andra ord så Stockholm rakt av hade nog varit enklast.
Jisses! Det där hade jag ingen aaaning om.
Stockholm för Stockholms stad går ju bra, och Solna, Huddinge etc, för de kringliggande kommunerna.

HJP