Huvudmeny

Då och nu...

Startat av Jeppe Hagelbäck, 08 november 2009, 13:33:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jeppe Hagelbäck

Hittar ingen lämplig avdelning för de här bilderna, så jag lägger dem under Buss-snack. Moderatorerna får gärna flytta tråden om den inte hör hemma här.

En liten jämförelse i alla enkelhet, inte mycket som har hänt sedan 1993. Men om man vänder sig 180 grader är skillnaderna större.

the0fiskis

den ända stora skilnaden är att det är mer trafik  8)

psy

Sen har SEB bytt logga och det ser ut som det byggs till vänster i bild?

Svemicke

För det första: Jättetrevligt att få se en gammal ML-buss igen. Att det dessutom var en Volvo var ännu roligare eftersom Scania dominerade bussparken på den tiden.

För det andra: Jättekul med en och samma vinkel gånger två. Hur det ser ut 180 grader bort vet jag inte. Längesedan jag var vid Centralen nu, men misstänker att Citytunneln börjar ta form.

För det tredje: Hade man så låga nummer på Volvobussarna som 079? Låg inte dem i 400-serien?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jonas Sandqvist

Kalasbilder! tack!

Kolla priserna på nallarna!! Bussreklamen på 079...

Hälsar Jonas  :)

New_options

OjOjOj... vilken nostalgitripp. De bussarna minns jag sedan jag bodde i Malmö. Det var på den tiden när de flesta chaufförer fortfarande hade strikt uniform med skärmmössa och Malmös bussar var fulare än mycket annat i färgen.

Jag minns att fotsteget vid bakdörren som fälldes ut ofta inte ville fälla in sig igen utan att det fick hjälp på traven - speciellt på vintern. Och vem kan glömma den gröna galonklädseln på sätena? De murriga bakstycken i äkta plastträ på samma säten?

Tack för den trippen långt tillbaka i tiden

Ersa

Jag är en stor diggare av då-och-nu-bilder tagna på exakt samma ställe, så tack! :)

Staffan Sävenfjord

Den del av denna tråd som kom att handla om mobiltelefonpriser har flyttats till en särskild tråd i Ordet är fritt http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=29720.0

Svemicke

Citat från: New_options skrivet 12 november 2009, 23:42:34 PM
OjOjOj... vilken nostalgitripp. De bussarna minns jag sedan jag bodde i Malmö. Det var på den tiden när de flesta chaufförer fortfarande hade strikt uniform med skärmmössa och Malmös bussar var fulare än mycket annat i färgen.

Jag minns att fotsteget vid bakdörren som fälldes ut ofta inte ville fälla in sig igen utan att det fick hjälp på traven - speciellt på vintern. Och vem kan glömma den gröna galonklädseln på sätena? De murriga bakstycken i äkta plastträ på samma säten?

Tack för den trippen långt tillbaka i tiden
Var det inte bara CR 112:orna som hade galonklädsel och plastträ? Hade inte Volvobussarna och Scaniorna med Aabenraa-kaross tygklädsel i tre nyanser grönt? Eller var det bara de senare CN 113-bussarna som fick det?
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Nils-Bertil

Hinner inte så ofta och kika in här, men Jeppe detta är toppen. Jättekul att jämföra. Kolla märkena på väggen efter reklamslyltarna som tagits ner. Finns dessa bilder på jsbild också.
mvh
Den gamle

Jeppe Hagelbäck

Tack alla!
Återkommer vid tillfälle med en "180-gradersbild".

Ulf Rådeström

Citat från: Svemicke skrivet 12 november 2009, 09:19:34 AM
För det första: Jättetrevligt att få se en gammal ML-buss igen. Att det dessutom var en Volvo var ännu roligare eftersom Scania dominerade bussparken på den tiden.

För det andra: Jättekul med en och samma vinkel gånger två. Hur det ser ut 180 grader bort vet jag inte. Längesedan jag var vid Centralen nu, men misstänker att Citytunneln börjar ta form.

För det tredje: Hade man så låga nummer på Volvobussarna som 079? Låg inte dem i 400-serien?

Volvo Aabenraa V3 hade nr 051-083, medan dom gamla V2 hade 431-

Svemicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 16 november 2009, 01:40:51 AM
Volvo Aabenraa V3 hade nr 051-083, medan dom gamla V2 hade 431-
Levererades de samtidigt som "Bosse Larsson"-bussarna? De hette ju 084 till 103.
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Niklas Bygdestam

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 08 november 2009, 13:33:44 PM
Hittar ingen lämplig avdelning för de här bilderna, så jag lägger dem under Buss-snack. Moderatorerna får gärna flytta tråden om den inte hör hemma här.

En liten jämförelse i alla enkelhet, inte mycket som har hänt sedan 1993. Men om man vänder sig 180 grader är skillnaderna större.

Då och nu-bilder är alltid roliga att se :D
Kan inte låta bli att göra en lista på de förändringar som i alla fall jag ser på bilderna

1. Eftersom det är Buss Snack så tar vi det viktigaste först nämligen bussen. På övre bilden en Aabenraa och på den undre en MAN-buss :)
2. På gula huset är SEB eller SE-Bankens logga är utbytt och på den nyare bilden sitter en skylt där det står P-Malmö som saknas på den äldre bilden
3. På det bruna huset ser man skyltar på den äldre bilden. På den nyare bilden är skyltarna borta. Men fläckarna och smutsränderna i fasaden på den nyare bilden vittnar om att det förr suttit skyltar där i många år
4. På den äldre bilden ser det lite vildvuxet ut till vänster om vägen. På den nyare bilden verkar det som om det är iordninggjort och att det finns cykelställ där
5. På den nyare bilden syns en röd-vit stolpe som saknas på den äldre bilden
6. På den nyare bilden är trottoaren breddad och har fått andra stenplattor och gatsten
7. På den äldre bilden syns en gammal kontaktledningsstolpe från spårvägen. På den nyare bilden är denna tyvärr ersatt med en alldeles vanlig belysningsstolpe
8. Själva belysningsarmaturerna som hänger i linorna är utbytta mot en nyare modell på den nyare bilden
9. Rödljusen som på den äldre bilden är av en äldre modell är utbytta på den nyare bilden
10. På den nyare bilden kan man ana cykelställ i pelargången i det bruna huset. Detta saknas på den äldre bilden

Ja det blev lite punkter som jag noterade och givetvis totalt onödiga detaljer att påpeka ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

blubb

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 november 2009, 22:45:55 PM

Då och nu-bilder är alltid roliga att se :D
Kan inte låta bli att göra en lista på de förändringar som i alla fall jag ser på bilderna

1. Eftersom det är Buss Snack så tar vi det viktigaste först nämligen bussen. På övre bilden en Aabenraa och på den undre en MAN-buss :)
2. På gula huset är SEB eller SE-Bankens logga är utbytt och på den nyare bilden sitter en skylt där det står P-Malmö som saknas på den äldre bilden
3. På det bruna huset ser man skyltar på den äldre bilden. På den nyare bilden är skyltarna borta. Men fläckarna och smutsränderna i fasaden på den nyare bilden vittnar om att det förr suttit skyltar där i många år
4. På den äldre bilden ser det lite vildvuxet ut till vänster om vägen. På den nyare bilden verkar det som om det är iordninggjort och att det finns cykelställ där
5. På den nyare bilden syns en röd-vit stolpe som saknas på den äldre bilden
6. På den nyare bilden är trottoaren breddad och har fått andra stenplattor och gatsten
7. På den äldre bilden syns en gammal kontaktledningsstolpe från spårvägen. På den nyare bilden är denna tyvärr ersatt med en alldeles vanlig belysningsstolpe
8. Själva belysningsarmaturerna som hänger i linorna är utbytta mot en nyare modell på den nyare bilden
9. Rödljusen som på den äldre bilden är av en äldre modell är utbytta på den nyare bilden
10. På den nyare bilden kan man ana cykelställ i pelargången i det bruna huset. Detta saknas på den äldre bilden

Ja det blev lite punkter som jag noterade och givetvis totalt onödiga detaljer att påpeka ;D

11. ML-grönt mer likt den vackra Uppsalagröna färgen än den fula Skånetrafiken gröna färgen som inte är lika harmonisk som Uppsalagrönt