Scania CF

Startat av lycbr, 03 november 2009, 21:35:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lycbr

SJ-buss O 927. Vet någon något om denna denna bussen? Tacksam om jag kan få så mycket info som möjligt. Ser ut som den har blivit omlackad på höger sida inget SJ märke. Kanske för att man satt in ny dörr på höger sida.

Niklas Bygdestam

Citat från: lycbr skrivet 03 november 2009, 21:35:37 PM

SJ-buss O 927. Vet någon något om denna denna bussen? Tacksam om jag kan få så mycket info som möjligt. Ser ut som den har blivit omlackad på höger sida inget SJ märke. Kanske för att man satt in ny dörr på höger sida.

Vilket år är den här bussen ifrån?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

lycbr

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 november 2009, 21:48:21 PM
Vilket år är den här bussen ifrån?
Vet ej. Vet bara var fotot är taget och året är 1967.

Niklas Bygdestam

Citat från: lycbr skrivet 03 november 2009, 22:07:19 PM
Vet ej. Vet bara var fotot är taget och året är 1967.

Är bilden tagen efter högertrafiksomläggningen? Eller kan bilden vara tagen strax före och bussen redan är förberedd?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Det är en tidig CF65 från ca 1960. Smal, med den gamla stora svarta tvåekrade ratten.
Troligen är bilden tagen före Dagen H, för efter denna hade alla bussar en gul dekal på hörnen som varnade för att gå över gatan innan bussen kört.

S Svensson

På bilden syns inv nummret 3028 som fått regnr O927 lev till SJ 600426 och ch nr 550116. Göteborg fick även 3027/O925.
Detta är alltså bild på en av SJ:s allra första CF6561.
Bussen hade bredden 2,35m troligen.Saknade troligen styrservo som senare CF hade.

Björn Forslund

Nja, CF hade nog allt styrservo. Det var bara det att den gamla stora ratten hängde med sedan tidigare.

lycbr

Citat från: S Svensson skrivet 05 november 2009, 19:09:47 PM
På bilden syns inv nummret 3028 som fått regnr O927 lev till SJ 600426 och ch nr 550116. Göteborg fick även 3027/O925.
Detta är alltså bild på en av SJ:s allra första CF6561.
Bussen hade bredden 2,35m troligen.Saknade troligen styrservo som senare CF hade.

Tack så mycket! Kul då kanske min far körde den också, han körde här på SJ till okt-61. Hur länge gick den i trafik??

S Svensson

Citat från: lycbr skrivet 05 november 2009, 21:33:43 PM
Tack så mycket! Kul då kanske min far körde den också, han körde här på SJ till okt-61. Hur länge gick den i trafik??

Jag vet inte exakt hur länge specifika individer gick i trafik. Men någon annan kanske gått igenom O läns bilregister.
Men SJ fick leverans av bussar typ B58-SKV,-HoS till Göteborg. Sedan omplacerades CF61 till andra platser,för Göteborgs del ofta Uddevalla. 1971 togs flera bussar CF61 och Vo 635-SKV ur trafik och flera hamnade hos försvaret. Intervallet 1967-1971 tror jag huvuddelen äldre CF försvann.
Vad gäller CF var de kvar i trafik  1978 i skoltrafiken i  Härryda (3423) och Stenungsunds kommuner. CF65 omplacerades en hel del även före 1967 eftersom bättre CF kom i trafik.

bilomnibussen

I Uddevalla fanns en SJ-CF:are med avvikande lackering. Den var troligen helt orange med vit bård runt. Jag såg den på 60-talet.

Vet någon när CF:arna fick luftfjädring?
Mvh Jan G

Björn Forslund

CF:arna fick inte luftfjädring rent allmänt, det var ett tillval. Och det var bara på bakaxeln. En vän har en fd TGOJ CF med luftfjädring bak.
De avvikande CF:arna var troligen de som försågs med provmålning innan man bestämde sig för den gängse orange/vita målningen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 november 2009, 22:33:06 PM
CF:arna fick inte luftfjädring rent allmänt, det var ett tillval. Och det var bara på bakaxeln. En vän har en fd TGOJ CF med luftfjädring bak.
De avvikande CF:arna var troligen de som försågs med provmålning innan man bestämde sig för den gängse orange/vita målningen.

Fanns det ingen CF alls med luftfjädring både fram och bak?

S Svensson

Citat från: bilomnibussen skrivet 07 november 2009, 21:29:45 PM
I Uddevalla fanns en SJ-CF:are med avvikande lackering. Den var troligen helt orange med vit bård runt. Jag såg den på 60-talet.

Vet någon när CF:arna fick luftfjädring?
Mvh Jan G

Jag har hört talas om denna också. Just nu hittar jag inte artikeln i SJ nytt om när vägfordon fick ny färgsättning.
Men jag skall försöka fråga mig fram.

Vad gäller vilken kulör som bussar skulle få så provades minst tre olika färgsättningar. Alltså varianter på "paprikatågen"/Yoa2/X9:s kulör. Nästan helt orange med svart bård blev ju den rådande när det gällde tjänstefordon (t ex Volvo Duett).

Luftfjädring.
Jag har inte hört talas om luftfjädring fram förrän Volvo började detta cirka 1979 på sina B58/B10M. Hur uttrycker man sig,standard i Sverige och tillval i andra länder.
På bakaxeln så förekom tydligen ett litet antal bussar med luftfjädring. Det borde finnas ett antal BF76 med luftfjädring bak också. Jag vet inte vad som är bäst. När det gäller lastbilar påstås att fjädringen blir jämnare vilket medför större last.

När det gäller CF6561 så byggdes dessa om till högertrafikutförande på verkstaden i Örebro, (hvst Ör).

eomer

Citat från: S Svensson skrivet 08 november 2009, 10:55:27 AM
Jag har hört talas om denna också. Just nu hittar jag inte artikeln i SJ nytt om när vägfordon fick ny färgsättning.
Men jag skall försöka fråga mig fram.

Vad gäller vilken kulör som bussar skulle få så provades minst tre olika färgsättningar. Alltså varianter på "paprikatågen"/Yoa2/X9:s kulör. Nästan helt orange med svart bård blev ju den rådande när det gällde tjänstefordon (t ex Volvo Duett).

Luftfjädring.
Jag har inte hört talas om luftfjädring fram förrän Volvo började detta cirka 1979 på sina B58/B10M. Hur uttrycker man sig,standard i Sverige och tillval i andra länder.
På bakaxeln så förekom tydligen ett litet antal bussar med luftfjädring. Det borde finnas ett antal BF76 med luftfjädring bak också. Jag vet inte vad som är bäst. När det gäller lastbilar påstås att fjädringen blir jämnare vilket medför större last.

När det gäller CF6561 så byggdes dessa om till högertrafikutförande på verkstaden i Örebro, (hvst Ör).

Vill minnas att det fanns någon form av luftfjädring på Volvo B-58 redan 1967 men att den förbättrades radikalt när B10M kom.
//Eomer

S Svensson

Fram tror jag inte det fanns luftfjädring så tidigt som 1967 på varken Scania BF/CF eller Volvo B58.
Däremot förekom det luftfjädring baktill  troligen ännu tidigare än 1967.