Scania CF

Startat av lycbr, 03 november 2009, 21:35:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Nja, B58:an hade väl ändå luftfjädring runt om ända från början? Dock var det i kombination med bladfjädring. Scania blev före med helluftfjädring, kom väl med CR/BR145. För Volvo försvann fjäderbladen först med B10. Vad gäller CF:en skulle jag gissa att det kom som tillval i o m CF65. Jag har då inte hört talas om CF75 med luftfjädring, men däremot hade de CF:ar från 1961 som gick på Norrlandskusten luftfjädring baktill, de benämndes CF6561L i registerhandlingarna.

/GL

Björn Forslund

Eftersom sista CF tillverkades -66 fanns det givetvis luftfjädring bak tidigare än så. Luftfjädring fram har aldrig funnits på CF vad jag vet.

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 november 2009, 22:30:53 PM
Eftersom sista CF tillverkades -66 fanns det givetvis luftfjädring bak tidigare än så. Luftfjädring fram har aldrig funnits på CF vad jag vet.

Björn, jag skrev att luftfjädring kom på CF65 1961 och det är väl före 1966?? (Nu tror jag kanske inte att du svarade på mitt inlägg, men det såg ut så)

/GL

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 08 november 2009, 22:36:52 PM
Björn, jag skrev att luftfjädring kom på CF65 1961 och det är väl före 1966?? (Nu tror jag kanske inte att du svarade på mitt inlägg, men det såg ut så)

/GL

Nej, jag svarade på Sörens inlägg, men du hann visst svara före! ;-)

Det stämmer med CF65, en kompis har en sådan med luftfjädring bak. (fd JKT och Jönköping- Husqvarna)

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 november 2009, 13:31:24 PM
Det är en tidig CF65 från ca 1960. Smal, med den gamla stora svarta tvåekrade ratten.

Finns det bilder på hur den gamla tvåekrade ratten såg ut och hur instrumentbrädan såg ut på CF:ar av just den här generationen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Den gamla ratten fanns även i äldre BF:ar samt Capitoler. Finns i min BF73 samt SvOf:s Capitol.

S Svensson

Tydligen stort intresse för CF. Detta värmer. Sedan så frågades väl inte efter olika kombinationer av fjädring. B58 kunde ha kombination av fjädringar framtill. Ren luftfjädring lär ha kommit hösten 1979 i samband med att B10M kom (B58 benämning på vissa marknader). Kanske jag är lite hemmablind. Det berättas ibland om andra kombinationer av fjädring också.
Men hoppas att de som frågat om fjädringar blev lite klokare.

bilomnibussen

Hej och tack för all information!
Mvh Jan G

S Svensson

Citat från: bilomnibussen skrivet 07 november 2009, 21:29:45 PM
I Uddevalla fanns en SJ-CF:are med avvikande lackering. Den var troligen helt orange med vit bård runt. Jag såg den på 60-talet.

Vet någon när CF:arna fick luftfjädring?
Mvh Jan G

Har pratat med bussintresserade i Uddevalla. Det var 3104 som hade provmålats i ovan färgsättning.Dewnna buss förknippas med linjen Vänersborg-Öxnered.

Om nu någon undrar över valet av färgsättning kanske jag skall erinra om nuvarande målningen på spårvagnar och stombussar i Göteborg. GS valde ljus överdel. Varför då liksom SJ:s en gång i tiden. Om man betänker stav och tappkurvorna och att de är förskjutna så innebär detta att vissa färger i mörker tenderar att se svarta ut och en ljus överdel i mörker fortfarande är ljus. Även om det är väldigt litet ljus. Sedan kan argonlampor även medföra att ljusa delar också ser ljusa ut. Oranga bussar kan se helt svarta ut och den ljusa delen kan se ljus ut. Jämför SJ:s växlingspersonal som en tid hade orange och blå färgade ställ. Inte enbart oranga varselkläder.

Vad gäller 3028 i Göteborg så gäller den uppskattning jag gjort om livslängden. Även om jag inte vet exakt så tror jag den försvann i samband med GDG linjeövertag eller något år innan. Nyleveranserna av B58/SKV & HoS gjorde sitt till men även trafikförändringar.

Ola Almquist

Citat från: S Svensson skrivet 11 november 2009, 21:45:37 PM
Har pratat med bussintresserade i Uddevalla. Det var 3104 som hade provmålats i ovan färgsättning.Dewnna buss förknippas med linjen Vänersborg-Öxnered.

Om nu någon undrar över valet av färgsättning kanske jag skall erinra om nuvarande målningen på spårvagnar och stombussar i Göteborg. GS valde ljus överdel. Varför då liksom SJ:s en gång i tiden. Om man betänker stav och tappkurvorna och att de är förskjutna så innebär detta att vissa färger i mörker tenderar att se svarta ut och en ljus överdel i mörker fortfarande är ljus. Även om det är väldigt litet ljus. Sedan kan argonlampor även medföra att ljusa delar också ser ljusa ut. Oranga bussar kan se helt svarta ut och den ljusa delen kan se ljus ut. Jämför SJ:s växlingspersonal som en tid hade orange och blå färgade ställ. Inte enbart oranga varselkläder.

Nu kom jag på var detta diskuterats förut:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22637.0

M.v.h.
Ola