Ja det är bäst att stå och vifta

Startat av Richard, 29 oktober 2009, 12:08:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard

Man ska stå och vifta om man ska med bussen, i KLT är det tydligen mer regel än undantag annars blir man frånåkt ;)

http://svtplay.se/v/1748191/bussen_struntade_i_siv

MartinMartin

Herregud vilket löjligt reportage !! Är det sån här skit license-pengarna går till ?
Ska man skratta eller gråta.
Hur f-n har dom tänkt sig att det ska fungera om folk skulle sitta och gömma sig i kurerna.
Tanten ska vara glad att hon fick en taxi, hade Jag varit bas på KLT så hade hon fått gått.  >:(

jonas a

Citat från: MartinMartin skrivet 29 oktober 2009, 13:11:12 PM
Herregud vilket löjligt reportage !! Är det sån här skit license-pengarna går till ?
Hur f-n har dom tänkt sig att det ska fungera om folk skulle sitta och gömma sig i kurerna.
Tanten ska vara glad att hon fick en taxi, hade Jag varit bas på KLT så hade hon fått gått.  >:(

Hoppas bussen kör förbi dig nästa gång det regnar och du använder busskuren, som av någon oförklarlig anledning både har bänk och tak för att göra det bekvämare och skyddar mot vädrets makter.

Nä det är bättre att alla busskurer skrotas och ersätts med en enkel stolpe med skylt.

BUSS
   l
   l
   l
   l
   l
   l

Björn Ax

Citat från: jonas a skrivet 29 oktober 2009, 13:20:08 PM

Hoppas bussen kör förbi dig nästa gång det regnar och du använder busskuren, som av någon oförklarlig anledning både har bänk och tak för att göra det bekvämare och skyddar mot vädrets makter.

Nä det är bättre att alla busskurer skrotas och ersätts med en enkel stolpe med skylt.

Nu har jag dock inte sett reportaget men även om det regnar och man sitter i busskuren kan man väl ändå vifta lite på armen för att visa att man ska åka med??

Det är folk otroligt dåliga på här i Uppsala. Kommer man till en hpl där det går 7-8 olika bussar och det står folk där som inte gör ett dugg. Dom bara står där rakt upp och ner och tittar upp i himlen. Då tar jag det som iaf att dom inte ska med mig. Men skulle nån vifta lite på armen och visa tydligt att det är mig dom ska med så är det så mycket enklare för oss förare.

MartinMartin

Ja, absolut och den här människan hade ju inte ens sett bussen, så han var väl i sin lilla värld.....

Johan Hansson

Citat från: Richard skrivet 29 oktober 2009, 12:08:16 PM
Man ska stå och vifta om man ska med bussen, i KLT är det tydligen mer regel än undantag annars blir man frånåkt ;)
Önskar att att den gick att till lämpa även här på västkusten
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Richard

Citat från: MartinMartin skrivet 29 oktober 2009, 13:11:12 PM
Tanten ska vara glad att hon fick en taxi, hade Jag varit bas på KLT så hade hon fått gått.  >:(

Men snälla du, om jag står på en hållplats eller sitter i en kur bara det visar ju i sig att jag ska med, detta gör att jag i alla fall  förväntar mig att föraren kör in på hållplatsen och stannar.
Det handlar inte om att folk gömmer sig i kurerna vilket jag tycker i sig är en otroligt korkad kommentar.
Det finns ingen skyldighet för en passagerare att stå och vifta för att man ska med en buss, däremot har föraren skyldighet att stanna på hållplatsen om någon står där och då menar jag inte att klänga på hållplatskylten.
Så länge ni förare inte har telepatisk förmåga att kunna veta vad passageraren i busskuren tänker så ska ni köra in och stanna.
VD:ns kommentar i tv:n är så himla löjlig så jag skrev ett brev till honom och sa att en mer korkad kommentar från en VD på ett länstrafikbolag har jag aldrig hört inom dom 25 år som jag sysslat med kollektivtrafik.
Hur ska det fungera om folk skulle sitta och gömma sig i kurerna? På dig verkar det som om passagerare gör ingenting annat än gömmer sig i kurerna för att dj***as med förare.
Det är många gånger som jag står vid en hållplats och vinkar förbi en förare om jag inte ska med bussen, men ska jag nu behöva vinka för att stiga på den också?
Om jag står på en hållplats så är det ett tecken nog att jag ska med alla andra kommentarer är bara dumheter.
Om ni inte kör för oss, kör inte alls förstår ingenting längre.
Nästa gång jag ska med bussen så ska jag moona är det ett tecken nog att jag ska med?

Dessutom var det inte en han utan en äldre dam på 80 år kollade du på reportaget innan du skrev eller??

Denna damen var ensam på hållplatsen så det stog inte en sju åtta och stirrade upp mot himlen, nog borde väl föraren i detta fallet förstå att hon skulle med.

Om föraren nu hade stannat vid hållplatsen så kan jag lova att den äldre damen inte hade ungått att missa den med en stor buss framför näsan, då hade ju detta inte behövt hända.

I Halland står det i tidtabellerna att man rekommenderar folk att visa att man ska med men det är bara en rekommendation.

jonas a

Citat från: MartinMartin skrivet 29 oktober 2009, 14:04:31 PM
Ja, absolut och den här människan hade ju inte ens sett bussen, så han var väl i sin lilla värld.....

Har du sett reportaget eller?

"Han var väl i sin egna lilla värld" 

Det handlar om en Kvinna och vad jag lärde mig i lågstadiet så kallas kvinnor för "Hon".

Richard

Citat från: jonas a skrivet 29 oktober 2009, 13:20:08 PM

BUSS
   l
   l
   l
   l
   l
   l

Problemet då är väl hur nära eller långt ifrån stolpen du står för att visa om du ska med eller inte ;D

Jonas

Citat från: Richard skrivet 29 oktober 2009, 16:56:59 PM
Men snälla du, om jag står på en hållplats eller sitter i en kur bara det visar ju i sig att jag ska med.

Nej det gör det INTE, speciellt om det passerar fler en EN linje.

Det finns ingen skyldighet för en passagerare att stå och vifta för att man ska med en buss.

Jo det gör det, vem har STÖRST intresse av att komma med bussen? Du som passagerare eller föraren?
Åter igen, det finns någon som heter egenansvar, även om många inte tror det!

Däremot har föraren skyldighet att stanna på hållplatsen om någon står där.

Nej det har han inte, däremot bör/ska man sakta ner och försöka få ögonkontakt med de som står vid hållplatsen.
Om då dessa inte verkar vilja åka med behöver man inte stanna.

För att de ska fungera att åka buss MÅSTE de som vill åka med engagera sig lite, det borde ligga i DERAS intresse att bussen stannar.
Du kan ju tänka dig vilken tid det skulle ta att åka buss om man skulle stanna vid varenda hållplats, öppna dörren och fråga om folk vill åka med...

Observera att detta gäller vid hållplatser som trafikeras av fler än en linje(som den i reportaget).
Vid hållplatser med endast EN linje ska man naturligtvis stanna om man ser att någon står/sitter där.

jonas a

Citat från: Z skrivet 29 oktober 2009, 17:30:51 PM

För att de ska fungera att åka buss MÅSTE de som vill åka med engagera sig lite, det borde ligga i DERAS intresse att bussen stannar.

Är du seriös???
I detta specifika fall så är det en busskur som Buss chauffören Inte ser in i på avstånd, Då bör antingen bolaget se till att föraren får en busskur de kan se in i (plexiglaskur), eller så är det bara för föraren att sakta in så mycket så denne ser in i kuren.

Det är väl bussföretagens nisch att transportera personer så det borde ligga i Bussföretagens intresse om dom vill ha kunder???

Richard

Citat från: Z skrivet 29 oktober 2009, 17:30:51 PM
Nej det gör det INTE, speciellt om det passerar fler en EN linje.

Jo det gör det, vem har STÖRST intresse av att komma med bussen? Du som passagerare eller föraren?
Åter igen, det finns någon som heter egenansvar, även om många inte tror det!

Jo om jag står på en hållplats så visar jag att jag ska med, men om det går flera linjer från den hållplatsen så visar jag fortfarande att jag ska med fast inte med vilken linje. ;D

Som jag skrev så vinkar jag förbi bussar som jag inte ska med, det gör jag för att underlätta för föraren så att han slipper och stanna.

Jag har absolut ingenting emot att hjälpa föraren med att visa  att jag ska med eller inte.

Men detta handlar om an gammal kvinna inte om mig då tycker jag att föraren när han ändå såg henne kunde köra in till hållplatsen och kolla om hon skulle med.

Det finns fantastikst många förare i Halmstad som hellre kör in och stannar på hållplatsen utan att öppna dörrarna för att förvisa sig om att ingen ska med och kör sedan nästan direkt.
Detta tar bara föraren någr sekunder  extra att göra, tack till alla er.

Det är väldigt sällan jag ser förare som bara blåser förbi om man inte gör något tecken i Halmstad.

Richard

Citat från: jonas a skrivet 29 oktober 2009, 17:46:41 PM

Är du seriös???
I detta specifika fall så är det en busskur som Buss chauffören Inte ser in i på avstånd, Då bör antingen bolaget se till att föraren får en busskur de kan se in i (plexiglaskur), eller så är det bara för föraren att sakta in så mycket så denne ser in i kuren.

Det är väl bussföretagens nisch att transportera personer så det borde ligga i Bussföretagens intresse om dom vill ha kunder???

Tack!

Inget mer att tillägga i denna tråden.

lil-sis

Är det bara en linje stannar jag.

Men är det halva vår trafik som går förbi så saktar jag in, söker ögonkontakt, om ingen gör minsta ansats till rörelse så kör jag vidare.

SÅ svårt är det inte att ta ett ynka litet steg i riktning mot bussen.

RoTe

Jag har kört ifrån många MÅNGA som inte visar att dom vill med.

Eftersom vi är livrädda att visa vad vi vill i Sverige räcker det med att ta ETT steg mot vägen eller att hålla busskortet tydligt i handen, så stannar jag. Den som inte gör det får ta nästa buss! Om det nu inte är endast en linje som trafikerar hållplatsen förståss, då är det en annan sak.

Samma sak gäller dom som inte ser till att synas när det är mörkt. EN reflex när jag har halvljus och kör i 90km/h räcker inte. Nästa buss gäller även där.

Moderators edit: ett mindre lämpligt ord har strukits.