Ja det är bäst att stå och vifta

Startat av Richard, 29 oktober 2009, 12:08:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Även om det bara är en linje som kör förbi en hpl så är det vanligt att den eller de som står där INTE skall åka med de väntar på nån kompis i bil eller bara hänger där.. så rör de inte alls på sig så kör man ju förbi...  inte sjutton ska vi behöva gå ur och fråga om de vill åka med.. Minns ett tillfälle i Borås på 1980 talet på Allegatan där stod ca 8- 10 pers men ingen rörde sig när jag körde sakta förbi och tittade på  dem så jag fortsatte såg sen i spegeln att då börja de vinka men då var det försent de fick åka med bussen efter mig ca 3 min senare kom den ...Visar man inte nått intresse får man ju räkna med att bussen inte stannar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Möllers

Typ ner jag var i Lund sist sprang det en tjej bankade på bussens dörr med har körde bara losades det snöade så dåligt still av bussföraren  :(
Tror det var på linje 169an mot Malmö.

Jonas

Citat från: yngrot skrivet 29 oktober 2009, 20:24:06 PM
Även om det bara är en linje som kör förbi en hpl så är det vanligt att den eller de som står där INTE skall åka med de väntar på nån kompis i bil eller bara hänger där.. så rör de inte alls på sig så kör man ju förbi...  inte sjutton ska vi behöva gå ur och fråga om de vill åka med.. Minns ett tillfälle i Borås på 1980 talet på Allegatan där stod ca 8- 10 pers men ingen rörde sig när jag körde sakta förbi och tittade på  dem så jag fortsatte såg sen i spegeln att då börja de vinka men då var det försent de fick åka med bussen efter mig ca 3 min senare kom den ...Visar man inte nått intresse får man ju räkna med att bussen inte stannar..

PRECIS!

Som sagt så är det ett SAMSPEL som ska till, men det har tydligen vissa personer svårt med...  ::)

Det verkar som om några här inte verka förstå hur verkligheten ser ut, men missförstå mig rätt:

Befinner man sig på hållplatsen och VISAR på något sätt att man ska med(ett steg fram, vinkar med handen, tydlig ögonkontakt etc.) så ska man SJÄLVKLART kunna räkna med att bussen stannar, inget snack om det!

Sedan ska man som förare naturligtvis också ha en större överblick, är det 5 min eller 2 timmar tills nästa buss kommer? Det har ju också rätt så stor betydelse i sammanhanget!

RoTe

Det står i tidtabellen från UL att man ska VISA TECKEN.

I början när jag var ny stannade jag hellre en gång för mycket... Känns väldigt dumt att stanna, öppna dörren, ingen kliver på, stänga dörren och försöka boxa sig ut i trafiken igen. Där försvinner TID, tid som tas från passagerarna redan på bussen.

Danne B.

I vårat grannland Finland måste man alltid visa att man ska med... Man håller ut armen, annars åker bussen förbi! Enkelt och smidigt för både passagerare och förare!

Egenansvar kan man kalla det, men även ömsesidig respekt och sunt förnuft...

//Danne

Staffan Sävenfjord

Jag har kvastat en hel del inlägg som innehåller personliga angrepp. Skall det vara så omöjligt att hålla en hyfsad ton när vi debatterar. Ord som "idioter" hör inte hemma i inläggen här. Varken förare eller resenärer skall betecknas så.
Tråden låses.