Fråga om Larvikskarosser

Startat av Niklas Bygdestam, 28 oktober 2009, 18:15:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Idag träffade jag på en person som påstod att det tillverkats Larvikskarosser som såg ut som SJ:s långfärdsbussar med Larvikskaross som skulle vara byggda på chassin från Leyland. Han påstod också det byggts på Mercedes. Kan detta stämma? Tror inte att dessa kan ha funnits i Sverige, men kanske i Norge där dessa karosser tillverkades?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 oktober 2009, 18:15:53 PM
Idag träffade jag på en person som påstod att det tillverkats Larvikskarosser som såg ut som SJ:s långfärdsbussar med Larvikskaross som skulle vara byggda på chassin från Leyland. Han påstod också det byggts på Mercedes. Kan detta stämma? Tror inte att dessa kan ha funnits i Sverige, men kanske i Norge där dessa karosser tillverkades?

Svensk Busshistoria förtecknar tre bussar med Mercedes-chassi och Larviks-kaross. De är från åren 1963-1966 och bör således ha haft kaross av samma typ som SJ-bussarna.
Någon Leyland med Larviks-kaross finns inte i SBH men inget hindrar ju att sådana har tillverkats för norsk marknad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Jag har en bild någonstans på en Merca med Larvikkaross. Men det var en kort vagn av bulldogtyp, så likheterna med en SJ-Larvikare är nog mest i ändarna. Givetvis kunde man få en Larvikkaross på vilket chassi man önskade, det var kunden som valde vad de skulle bygga på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 oktober 2009, 19:54:34 PM
Jag har en bild någonstans på en Merca med Larvikkaross. Men det var en kort vagn av bulldogtyp, så likheterna med en SJ-Larvikare är nog mest i ändarna. Givetvis kunde man få en Larvikkaross på vilket chassi man önskade, det var kunden som valde vad de skulle bygga på.

Åtminstone en av Mercedes-Larvikarna var av fullängd och en var kort (ca 25 passagerare). På den tredje saknas sådana uppgifter. Eftersom de har karossnummer insprängda i SJ-serien så bör karosserna varit av samma utseende med undantag av längden (och höjden).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

se "www.rhf.no" och slå fram en förteckning över Larviks bussar. Hittar inte länken dock.

Björn Forslund

Det har funnits åtminstone ett 20-tal mindre Mercedesbussar med Larvikkaross i Sverige. En större O317 ska ha sålts till Interbus, Västra Frölunda, enligt RHF.

Lasse S

Har just idag besökt skrotgården hos Rogers bil i Eksjö och hittade där en Merca med Larvikkaross reg nr CRW 098 har tjänstgjort som crossbuss. Bild kommer när jag fått kläm på hur det skall göras!  1896 frågade för ett tag sedan om Säfflebussen jag fotat på denna skrot och kan idag meddela att den är skrotad.

Mats Karlsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 oktober 2009, 18:15:53 PM
Idag träffade jag på en person som påstod att det tillverkats Larvikskarosser som såg ut som SJ:s långfärdsbussar med Larvikskaross som skulle vara byggda på chassin från Leyland. Han påstod också det byggts på Mercedes. Kan detta stämma? Tror inte att dessa kan ha funnits i Sverige, men kanske i Norge där dessa karosser tillverkades?

Nej, det har inte byggts Larviks-karosser på Leyland, men väl på Bedford. Däremot har det byggts en del på Mercedes, framför allt på de mindre chassierna typ LP och LPO.

Stina

Vi hade två st Mercedesbussar med 608 chassier och Larvik karosser på 70-talet, bussarna var från 1967 och karosserna var ungefär så fyrkantiga som en buss kan bli. En hade vanlig enkel linjeinredning och den andra hade vad vi kallade halvturist, ej fällbara stolar. Linjemodellen hette: GLJ404 eller 405, vi hade båda numren det ena på en Larvik och det andra på en minineoplan av samma årsmodel och med samma chassie.

Gubben köpte vid senare tidpunkt en Mercedes 317 med pannkaksmotor och Larvikkaross. Den hade använts av stuveribolaget i Göteborg och var utrangerad när gubben köpte den. Den blev aldrig använd och slutade sina dagar bakom en lada utanför Mörarp.
Det kan ju ha varit den bussen som Interbuss köpte?
Den bussen var helturist och stolarna var dessutom identiska med dom som sitter i min gamla Lierbuss.

Stina.

Mats Karlsson

GLJ404 hette den. Jodå, det måste ha varit en av de två O317/Larvik som Interbus hade. Några fler O317/Larvik fanns det inte i Sverige.

Niklas Bygdestam

Citat från: Stina skrivet 29 oktober 2009, 20:55:50 PM
Vi hade två st Mercedesbussar med 608 chassier och Larvik karosser på 70-talet, bussarna var från 1967 och karosserna var ungefär så fyrkantiga som en buss kan bli. En hade vanlig enkel linjeinredning och den andra hade vad vi kallade halvturist, ej fällbara stolar. Linjemodellen hette: GLJ404 eller 405, vi hade båda numren det ena på en Larvik och det andra på en minineoplan av samma årsmodel och med samma chassie.

Gubben köpte vid senare tidpunkt en Mercedes 317 med pannkaksmotor och Larvikkaross. Den hade använts av stuveribolaget i Göteborg och var utrangerad när gubben köpte den. Den blev aldrig använd och slutade sina dagar bakom en lada utanför Mörarp.
Det kan ju ha varit den bussen som Interbuss köpte?
Den bussen var helturist och stolarna var dessutom identiska med dom som sitter i min gamla Lierbuss.

Stina.


Såg dessa utvändigt ut som SJ:s bussar med Larvikskaross?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stina

Jag vet inte hur SJ.s bussar såg ut. Om du kan ordna en bild på dylika kan jag ju testa minnet.

Stina.

Niklas Bygdestam

Citat från: Stina skrivet 29 oktober 2009, 22:20:50 PM
Jag vet inte hur SJ.s bussar såg ut. Om du kan ordna en bild på dylika kan jag ju testa minnet.

Stina.

Lägger in ett par länkar till bilder på långfärdsbuss med Larvikskaross från SJ. Så här kan du jämföra med hur SJ:s bussar såg ut :D

http://i691.photobucket.com/albums/vv279/skandiahamn/Jonkopping1980x1.jpg

http://i691.photobucket.com/albums/vv279/skandiahamn/Jonkopping1980x2.jpg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stina

Tyvärr blev det nog inte mycket lättare av bilderna, det stämmer inte med mina minnesbilder. Jag är säker på att de små 608.orna hade lastbilsfronten även inne i bussarna fanns lastbilens instrumentbräda och låda över motorn. Den stora 317 bussen påminde om en typisk Merca i fronten, jag är helt säker på att den hade välvda vindrutor som gick "runt hörnet" och inte den lilla kilen som på SJ-bussen.
Dom små hade dörrar på hörnen där bak för bagaget, jag tror det var så även på den stora men är inte helt säker.

Stina.

Mats Karlsson

Det är helt riktigt, Stina.

De Larvik som byggdes på tidiga LP-chassier, bl.a. LP353, hade Larviksfront, medan de som byggdes senare på LPO608-chassier hade Mercedes egen front. Det kan säkert också stämma att O317-bussen också hade Mercedes-front. Jag har själv aldrig sett den. Det var nämligen vanligt att Mercedes levererade sina chassier med egen front på den tiden, vilket fick karossörerna att svettas för att få ihop fronten med sin egen kaross.