Fråga om Larvikskarosser

Startat av Niklas Bygdestam, 28 oktober 2009, 18:15:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

Jag miosstänkte också att de såg ut som Mercedes i fronten. Det där med Mercafront, var det för att behålla "imagen", att man skulle känna igen en Merca oavsett karossör?

Mats Karlsson

Ja, jag har funderat på det också. I skiftet 1940/50 valde ju Mercedes att karossera sina bussar själv och vägrade därmed sälja chassier till främmande karossörer. När man såg de förödande effekterna av detta, nämligen att nya bussmärken såsom Setra och Neoplan uppstod och tog marknadsandelar, så lättade man på embargot och började sälja chassier igen, men med egen front. På något sätt var det nog för att behålla Mercedes-karaktären på bussarna. 

Ove Bojarp

Tyvärr har jag bara uppgifter om 2 bussar jag kunnat finna, båda är LPO608 modeller men den ena
hade karossnamnet Lier kvar framtill, den hette CAK 994, den andra hette CCO 952, den sista kunde jag
inte se något karossnamn utvändigt, men på dessa är enda skillnaden att CCO 952 har ett dest.fönster upptill
ovanför fronten. Båda är dock försedda med MB-stjärnan framtill på grillen.

Mats Karlsson

Det stämmer bra, Ove. CAK994 hade Lier-kaross (år 1970) och CCO952 hade Larviks-kaross (år 1966). Eftersom båda hade Mercedes-front så ser de alltså ganska lika ut framifrån. Det enda som kan skilja bussarna i fronten är taknocken framtill, inkl. ev. destinationsskylt. Båda var byggda på chassiet LPO608/36 med 3.6 meters axelavstånd. Det var ett bussanpassat lastbilschassie.

Lars Borgemo

Leja Touring hade en i tidernas begynnelse en Lier-merca med bakdörr och rulltolsramp. Den ses här på ett inscannat foto från 60-talets slut med hela den dåtida vagnparken vid Gunnebo. Tyvärr vet jag inte vilket regnr den hade. (men den var väl som all bussar från Göteborgs och Bohus län O-registrerad...  ;D)

Lånat från Lejas hemsida

S Svensson

Företaget hette då troligen Mölndals Färdtjänst AB. Leija Touring kallade man sig men företaget hette inte detta. Leja efter Lennart Jaktlund.

Mats Karlsson

Jo, jag tror det var 1983 som man bytte namn från Mölndals Färdtjänst AB till LEJA Touring AB. Dessförinnan (ca 1979?) hade Jaktlund tagit över Vasa Buss Charter AB i Göteborg. Frågan är om LEJA Touring AB kom till genom en sammanslagning av Mölndals Färdtjänst och Vasa Buss Charter. Någon som vet mer om detta?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 november 2009, 19:27:13 PM
Jo, jag tror det var 1983 som man bytte namn från Mölndals Färdtjänst AB till LEJA Touring AB. Dessförinnan (ca 1979?) hade Jaktlund tagit över Vasa Buss Charter AB i Göteborg. Frågan är om LEJA Touring AB kom till genom en sammanslagning av Mölndals Färdtjänst och Vasa Buss Charter. Någon som vet mer om detta?

Lennart Jaktlund har själv berättat att han bytte namn till Leja Touring därför att färdtjänst hade fått en helt annan betydelse än vad det hade när han grundade sitt företag. Då var färdtjänst ungefär det som vi i dag kallar resetjänst men det blev under 1970-talet alltmer en betydelseförskjutning mot handikappresor i offentlig regi.
Namnet Leja Touring som marknadsföringsnamn kom betydligt tidigare än 1983 men det är möjligt att det officiella namnbytet på företaget ägde rum då. Leja körde på den tiden en hel del färdtjänst (i dagens betydelse av ordet) och därför kan namnbytet på bolaget ha dröjt.
Om övertagandet av Vasa Buss Charter hade med namnbytet att göra vet jag inte, men det var ju onekligen ett lämpligt tillfälle.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Det är riktigt. LEJA Touring fanns som marknadsföringsnamn redan under 1970-talet. Enligt mina gamla bussanteckningar var dock bussarna registrerade på dels Vasa Buss Charter AB och dels Mölndals Färdtjänst AB fram till april 1983, då de började registreras på LEJA Touring AB.

Muk

"Vasa Buss Charter AB" (org.nr 556128-8324) bytte namn till "Mölndals Färdtjänst AB" 1983 och det var samtidigt som det tidigare "Mölndals Färdtjänst AB" (org.nr 556164-7610) bytte namn till "Leja-Touring AB".

Ola Almquist

Citat från: Lasse S skrivet 28 oktober 2009, 22:29:18 PM
Har just idag besökt skrotgården hos Rogers bil i Eksjö och hittade där en Merca med Larvikkaross reg nr CRW 098 har tjänstgjort som crossbuss. Bild kommer när jag fått kläm på hur det skall göras!  1896 frågade för ett tag sedan om Säfflebussen jag fotat på denna skrot och kan idag meddela att den är skrotad.

Jag grävde fram Bussnytt 3/1999 och hittade den som f.d. H198 MB LP710/452 från 1965, levererad till Bengt Erlandsson i Påryd. Bild är alltid intressant!

M.v.h.
Ola