Huvudmeny

Torntorken

Startat av Martin Maltkvist, 08 oktober 2009, 11:11:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Vart sitter ovanstående i en 2-axlig 9700H från 2004?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

BadTab

Torntorken? :o Hoppas du menar lufttorken? ;)

På de flesta nyare volvochassin med bakmotor så sitter torken ca 1m framför bakaxeln, mitt under.. På¨säfflekarosser(8500) så är det oftast en lucka i golvet ovanför..

Martin Maltkvist

Citat från: BadTab skrivet 08 oktober 2009, 13:58:19 PM

På de flesta nyare volvochassin med bakmotor så sitter torken ca 1m framför bakaxeln, mitt under.. På¨säfflekarosser(8500) så är det oftast en lucka i golvet ovanför..
Tänkte mer på att luften torkas i ett slags torn...
Nåja, bussen är i detta fall utrustad med mittmotor och jag har inte lyckats hitta anordningen.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

MrRep

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 oktober 2009, 11:11:53 AM
Vart sitter ovanstående i en 2-axlig 9700H från 2004?

Sitter den inte i samma lucka som Oljestickan och oljepåfyllningen brevid bränslefilterna till höger? Bakom första bagagelucka högersida

Patrik

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 oktober 2009, 14:43:07 PM
Tänkte mer på att luften torkas i ett slags torn...
Nåja, bussen är i detta fall utrustad med mittmotor och jag har inte lyckats hitta anordningen.

Lufttorkaren består av ett eller två torn, så mycket har jag lärt mig från teorin...
http://phbuss.1g.fi - Bussbilder från hela Sverige

BadTab

My bad, antog att det var bakmotorchassi :)

Martin J

Sitter som mrrep säger tillsammans med oljestickan och bränslefiltren på högersidan.

M

Citat från: BadTab skrivet 08 oktober 2009, 13:58:19 PM

B7R och B9R som du skriver framför bakaxeln. B12B på vänster sida bakom bakaxeln/boggieaxeln. B9L/LA vänster sida gämte motorn.B9S Vänster sida gämte växellådan.

/M (Bussbyggare)