BL-buss tappade bakhjulen

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 september 2009, 08:42:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Dinchi86 skrivet 26 september 2009, 18:54:23 PM
Jag anser att BL borde gjort sig av med dem gamla Scania bussarna för längesedan, vet någon varför nästan alla stadsbussar i Borås skramlar och låter så mycket?
Jag tror det kan bero på att vägarna i Borås är dåliga och så förstörs bussarna när dom kör i Allégatan och även förbi Åhléns. MAN bussarna går nog sönder mycket pga. att dem är gjorda för bra vägar, t.ex. dem i Tyskland.

MaxCi-bussarna låter inte särskilt bra och det torde väl bero på att de underhålls minsta möjliga, dock normalt så att de klarar trafiksäkerheten. En annan specialitet för Borås är att många gator är belagda med gatsten. Det gör definitivt inte gott åt bussarna. Sedan är ju också MaxCi en utpräglad stadsbuss och lämpar sig inte för de höga hastigheter som ibland kan förekomma på 40-linjerna. Linjerna till Viared körs ofta av MaxCi-bussar fast de går en bit på motorvägen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 26 september 2009, 18:00:02 PM
Så är rutinerna vid de flesta större bussföretag och depåer skulle jag vilja påstå. Blir både bättre och billigare om garagepersonalen har koll på alla bussar och ser till att de lämnas felfria och startklara efter städ, tvätt och tank.

Jo. Men det är nytt för dom. Det är bara några månader gammalt

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 17:44:59 PM
Nej, olycksbussen kan inte ha varit i trafik redan i dag. Den torde väl ha fått en hel del skador i underredet och frågan är om den någonsin kommer i trafik igen. Men i vilket fall som helst så torde den vara ur trafik ett tag i väntan på expertundersökning. Jag tror inte att dessa jobbar i dag eller i morgon.
Jag såg bussen på 9-an i går förmiddags. Men jag kommer inte ihåg vilket nummer den hade - och det finnns ju dessutom en liten chans att den byttes ut under dagen.

Vi lär väl få reda på vilken buss det var som råkade illa ut så småningom men jag *tror* man kan ringa in den till någon av följande: 019, 026, 029, 030, 031 eller 032.

Uffe D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 15:32:46 PM
Om det nu är några bultar som gått av lär väl föraren knappast ha märkt detta när han körde ut bussen 15 (inte 16 som jag skrev förut) timmar tidigare. Vid förarbyte under dagen finns ingen tid till kontroll av bussen. Frågan är om det ens gör det vid utkörning på morgonen. Däremot borde väl oljudet ha varit en larmsignal nog. Fast det är ju inte ovanligt att BL:s bussar för oljud vid körning.
För övrigt bör vi kanske hålla oss lugna innan vi anklagar någon för slarv tills vi vet den egentliga olycksorsaken.

Jag trodde att säkerhetskontrollen var något som alla bussförare gjorde innan dom tog ut ett fordon, jag har fått det intrycket iaf.
När man tappar hjul så beror det 9 gånger av 10 på att man har bytt hjul och "glömt" efterdra hjulmuttrarna, något som ska göras efter drygt 10 mils körning. Min högst personliga teori är att bussen har fått nya hjul, men att en miss i informationen har gjort att detta inte har nått fram till förarna. Detta hände på ett åkeri jag körde för en gång, efter det blev vi tvugna att skriva under ett papper på att vi hade efterdragit hjulmuttrarna efter hjulbyte.

Uffe D

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 september 2009, 18:46:25 PM
Men enligt lagen så är de väl förarens ansvar. Och dessutom kollar man bara över bultarna och inte känner på dem...

Fick du inte lära dig hur man ser att muttrarna sitter dåligt?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 21:25:40 PM
Jag trodde att säkerhetskontrollen var något som alla bussförare gjorde innan dom tog ut ett fordon, jag har fått det intrycket iaf.
När man tappar hjul så beror det 9 gånger av 10 på att man har bytt hjul och "glömt" efterdra hjulmuttrarna, något som ska göras efter drygt 10 mils körning. Min högst personliga teori är att bussen har fått nya hjul, men att en miss i informationen har gjort att detta inte har nått fram till förarna. Detta hände på ett åkeri jag körde för en gång, efter det blev vi tvugna att skriva under ett papper på att vi hade efterdragit hjulmuttrarna efter hjulbyte.

Möjligen. Men 10 mil kör ju bussen på cirka 5 timmar och då skall alltså trafikledarna se till att bussen kommer in till verkstad. I Borås byter man förare ungefär var tredje timme (ibland ännu oftare), så den som körde bussen vid olyckstillfället torde ha varit den femte eller sjätte den dagen. Det är orimligt att lägga ansvaret för att hjulmuttrarna är dragna på bussföraren.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Uffe D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 21:44:57 PM
Möjligen. Men 10 mil kör ju bussen på cirka 5 timmar och då skall alltså trafikledarna se till att bussen kommer in till verkstad. I Borås byter man förare ungefär var tredje timme (ibland ännu oftare), så den som körde bussen vid olyckstillfället torde ha varit den femte eller sjätte den dagen. Det är orimligt att lägga ansvaret för att hjulmuttrarna är dragna på bussföraren.

Det är det väl inte? Utrustning för att efterdra borde finnas i fordonen, det tar på sin höjd 5 minuter om chaufförerna hjälps åt vid förarbytet. Att efterdra hjulmuttrarna är något som alla yrkesförare borde klara av, eller räknar inte bussförarna som det?
Dessutom har vi ju nu sett ett talande exempel på vad som kan hända, är inte passagerarnas säkerhet viktigare än att det kan vara värt att bussen blir 5-10 minuter försenad, ja då tänker jag aldrig mer sätta min fot på en buss iallafall.

Karsten

Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 21:58:28 PM
Det är det väl inte? Utrustning för att efterdra borde finnas i fordonen, det tar på sin höjd 5 minuter om chaufförerna hjälps åt vid förarbytet. Att efterdra hjulmuttrarna är något som alla yrkesförare borde klara av, eller räknar inte bussförarna som det?
Dessutom har vi ju nu sett ett talande exempel på vad som kan hända, är inte passagerarnas säkerhet viktigare än att det kan vara värt att bussen blir 5-10 minuter försenad, ja då tänker jag aldrig mer sätta min fot på en buss iallafall.

Jo, de flesta skulle säkert klara av det om erforderlig utrustning och utbildning erhölls. Jag fick nämligen inte lära mig hur man ser att en feldragen hjulmutter ser ut, och jag gick ändå hos en "riktig" trafikskola och var klart intresserad av att lära mig det jag skulle. Jag tror då inte att bussförare som utbildas av de etablerade trafikföretagen, i vissa fall med ganska ointresserade elever, lär sig detta heller.

Autotransit

Detta problemet har ju egentligen inget att göra vare sig med fordonens ålder eller skötsel. Det är nog mer en fråga om information till föraren att ett hjul är bytt och måste efterdras. Sedan är det upp till föraren att avgöra hur han eller hon ska agera, det är till syvende och sist föraren som har det yttersta ansvaret för fordonet som framföres.

/Stellan

Karsten

Citat från: Autotransit skrivet 26 september 2009, 23:12:24 PM
Detta problemet har ju egentligen inget att göra vare sig med fordonens ålder eller skötsel. Det är nog mer en fråga om information till föraren att ett hjul är bytt och måste efterdras. Sedan är det upp till föraren att avgöra hur han eller hon ska agera, det är till syvende och sist föraren som har det yttersta ansvaret för fordonet som framföres.

/Stellan

Fast de flesta trafikföretags organistaion är inte uppbyggd på att förarna ska agera reparatör och efterdra hjulmuttrar ute på stan. Det finns ett tillvägagångssätt för hjulbyten inom dessa företag som fungerar i 99 fall av 100 utan att förarna blandas in i arbetet. Hade det inte varit så hade vi sett klart fler haverier av denna sort i våra städer.

buskörare

Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 21:25:40 PM

Som sagt, nej, vi ska inte göra säkerhetskontroll, den ska vara gjord innan vi går ut av tvätthallspersonal.
5-10 min försening för en buss handlar om att folk missar sina tåg, anslutande bussar och värre saker. Så bara för att du tycker det är okej, betyder inte att alla andra tycker det. Och med tanke på hur ofta lastbilar kör av vägen så är du bra mycket säkrare som passagerare i en buss än som passagerare i en lastbil.

Uffe D

Citat från: Karsten skrivet 26 september 2009, 23:16:43 PM
Fast de flesta trafikföretags organistaion är inte uppbyggd på att förarna ska agera reparatör och efterdra hjulmuttrar ute på stan. Det finns ett tillvägagångssätt för hjulbyten inom dessa företag som fungerar i 99 fall av 100 utan att förarna blandas in i arbetet. Hade det inte varit så hade vi sett klart fler haverier av denna sort i våra städer.

Det spelar ingen roll hur trafikföretagen lägger upp det med regler och instruktioner, till syvende och sist är det ändå föraren som är ansvarig om något inträffar, och trafikföretaget kommer för att rädda sitt skinn vid en eventuell rättegång benhårt hävda att det ingår i jobbet att se till att fordonet inte på något vis är trafikfarligt.
Alltså, oavsett vad din arbetsgivare säger, kolla hjulmuttrarna, om inte annat för att slippa leva med vetskapen att ett av dina hjul lossnade och massakerade en dagisgrupp som var på utflykt, för om det händer, då är det DU som räknas som ansvarig och kommer få dom svarta rubrikerna i tidningarna.

Uffe D

Citat från: buskörare skrivet 26 september 2009, 23:43:13 PM
Som sagt, nej, vi ska inte göra säkerhetskontroll, den ska vara gjord innan vi går ut av tvätthallspersonal.
5-10 min försening för en buss handlar om att folk missar sina tåg, anslutande bussar och värre saker. Så bara för att du tycker det är okej, betyder inte att alla andra tycker det. Och med tanke på hur ofta lastbilar kör av vägen så är du bra mycket säkrare som passagerare i en buss än som passagerare i en lastbil.

Men det är ju ändå du som förare som är ansvarig för fordonet, om du blir stoppad av polisen och hävdar att någon annan har gjort kontrollen och att du litade på att fordonet därför var i trafiksäkert skick så kommer dom bara flina åt dig och ge dig ett inbetalningskort att sätta in bötesbeloppet på.
Med tanke på vilket skick merparten av stadsbussarna befinner sig i är jag förvånad över att det inte händer fler olyckor, men det är en diskussion som inte hör hemma här.
Sedan undrar jag vad folk prioriterar, ett missat tåg, eller att få uppleva en allvarlig olycka live? Missar du tåget blir du oftast ersatt på något sätt, men olyckan kanske du inte överlever.

Karsten

Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 23:45:41 PM
Det spelar ingen roll hur trafikföretagen lägger upp det med regler och instruktioner, till syvende och sist är det ändå föraren som är ansvarig om något inträffar, och trafikföretaget kommer för att rädda sitt skinn vid en eventuell rättegång benhårt hävda att det ingår i jobbet att se till att fordonet inte på något vis är trafikfarligt.
Alltså, oavsett vad din arbetsgivare säger, kolla hjulmuttrarna, om inte annat för att slippa leva med vetskapen att ett av dina hjul lossnade och massakerade en dagisgrupp som var på utflykt, för om det händer, då är det DU som räknas som ansvarig och kommer få dom svarta rubrikerna i tidningarna.

Hur långt kan man dra detta resonemang? Vad är en förare skyldig att kontrollera och känna till om det fordon som denne framför? Inom järnvägsvärlden är det ett korrekt och accepterat tillvägagångssätt att någon annan (förare, rangerare) klargör (iordningsställer, säkerhetskontrollerar) fordon och signerar att detta utförts på ett dokument som sedan tillhandahålls föraren av tåget. På samma sätt går det till på många ställen i lokalbussvärlden, alltså att någon annan (förare eller tank/tvättpersonal) säkerhetskontrollerar fordonet och skriver under på att en fullständig säkerhetskontroll utförts.

Uffe D

Citat från: Karsten skrivet 26 september 2009, 23:58:14 PM
Hur långt kan man dra detta resonemang? Vad är en förare skyldig att kontrollera och känna till om det fordon som denne framför? Inom järnvägsvärlden är det ett korrekt och accepterat tillvägagångssätt att någon annan (förare, rangerare) klargör (iordningsställer, säkerhetskontrollerar) fordon och signerar att detta utförts på ett dokument som sedan tillhandahålls föraren av tåget. På samma sätt går det till på många ställen i lokalbussvärlden, alltså att någon annan (förare eller tank/tvättpersonal) säkerhetskontrollerar fordonet och skriver under på att en fullständig säkerhetskontroll utförts.

Ja, och det får dig naturligtvis att må mycket bättre den dagen en olycka inträffar och folk dör pga att någon inte riktigt hann med att göra en ordentlig kontroll av fordonet du kör?