BL-buss tappade bakhjulen

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 september 2009, 08:42:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Uffe D skrivet 27 september 2009, 00:02:54 AM
Ja, och det får dig naturligtvis att må mycket bättre den dagen en olycka inträffar och folk dör pga att någon inte riktigt hann med att göra en ordentlig kontroll av fordonet du kör?

Om en dylik olycka inträffar i tätortstrafik lär ingen här på forumet må särskilt bra, men samtidigt lär väldigt få klandra föraren som ju kan vara bussens 7:e förare efter att bakdäcken bytts ut dagen innan.

Får jag gissa att du gärna vill införa obligatoriska säkerhetskontroller vid varje uppstart och avlösning av en buss? Visst går det att genomföra, men till ett högt pris för samhället i form av högre anbud som leder till höjda skatter. Dessutom blir det riktigt ineffektiva tidtabeller i tätorterna pga en massa stilleståndstid vid varje förarbyte. Detta leder till att bussen får svårt att konkurrera med privatbilen inne i stan. Alternativet är att inga förarbyten sker, utan att alla passagerare får kliva ur och byta buss mitt på linjen istället för att föraren byts ut. Linjerna blir kortare och bussbytena vanligare på längre sträckor. Dessutom krävs många fler antal bussar i städerna för att kunna bedriva samma trafik som idag.

Jag får det då inte att gå ihop hur jag som förare ska hinna genomföra en rejäl säkerhetskontroll när jag tar över en buss mitt på en stadsbusslinje, särskilt som bussen i regel alltid kommer in till hållplatsen ungefär i samma minut som jag förväntas avgå med den. Faktumet att nästan inga större trafikföretag som kör upphandlad linjetrafik betalar sina förare för att utföra en säkerhetskontroll talar väl sitt enkla språk? Om den seriöse föraren som alltid genomför en rejäl säkerhetskontroll inte dyker upp 15-20 minuter innan dennes pass börjar, kommer denne således alltid att komma för sent ut till starthållplatsen där den första bussen ska avgå från. Hur länge får han/hon stanna inom företaget om detta sker varenda morgon?

Jan Sjöberg

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 08:42:07 AM
http://www.bt.se/nyheter/bl-buss-tappade-tva-hjul-under-fard(1542003).gm

Bussen är alltså en Scania MaxCi från 1995 (1 chans på 16 att den är från 1997), som kanske nu har rullat färdigt. Bussen hade varit i trafik denna dag i cirka 16 timmar när incidenten inträffade. En del av MaxCi-bussarna lär vara mycket upprostade så där kanske vi har orsaken, vilket också Borås Tidning är inne på i pappersupplagan.

Enl säker uppgift har det framkommit att samma sak 2ggr i veckan ! Första tillfället var på linje 1 Kungsleden som en av BLs MAN tappar ett drivhjul men det har tydligen tystas ner totalt .....
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 27 september 2009, 15:00:33 PM
Enl säker uppgift har det framkommit att samma sak 2ggr i veckan ! Första tillfället var på linje 1 Kungsleden som en av BLs MAN tappar ett drivhjul men det har tydligen tystas ner totalt .....

Finns det ingen som larmar tidningen så lär det väl heller inte bli känt utåt. Det är väl knappast så att något bussbolag skickar ut ett pressmeddelande i sådana här fall, i varje fall inte om inte någon människa kommer till skada.
Jag antar att du avser att det hände på Åsbogatan där linje 1 korsar Kungsleden. I så fall kunde det ha gått mycket illa, eftersom Åsbogatan utgörs av en relativt brant backe och ett lossat hjul kan få ganska bra fart nerför den. Det är också trakter där många fotgängare rör sig.
Men jag talade med en tidigare bussreparatör i går - han jobbade dock inte vid BL - och han menade att det kunde bero på att det blivit något fel på mutterdragaren så att den helt enkelt visar fel värden. Om det hänt två gånger på en vecka är det ju en indikation på att det kan vara något sådant fel.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

En dragare för hjulmuttrar som är tryckluftdriven skall cirka 1 gång per vecka kalibreras.
Sedan är det så att ett visst antal mil sedan hjul har bytts så skall det efterdras. Ofta med en momentnyckel.

Skall väl påpekas att sådant här har hänt förut. För åtskilliga år sedan råkade några SJ bussar ut för detta. Det fanns då en viss poäng i detta med efterdragning som tydligen glömdes av. Hjul lossnade och rullade in i en mötande bil. Vem var denna då?
Jå en anställd på bussverkstaden.
Det hela händer ytterst sällan. Det finna annat som är värre. En lossnad slitbana från ett däck t.ex

yngrot

Ja inte finns det nån tid avsatt till säkerhetskontroll av bussen på morgonen, man kan snabbt kolla om viss belysning funkar... är ju lätt nu när det är mörkt då ser man ju exvis blinker bromsljus... men kolla hjulen nej det kan vi inte.. Jag tror inte någon förare vet hur det går till ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

lil-sis

Jag går iaf alltid ett varv runt min buss om jag hämtar på depån, fast det händer nästan aldrig längre. Kollar dörrarna (kul att bli stående med dörrfel på en gång) och snabbkoll belysning. Bromsar och styrning ger sig själv eftersom man backar ut och svänger runt  ;D Jag är iofs alltid i väldigt god tid, har fått byta buss några gånger direkt i depån och har inte behövt stressa iväg. Gör hellre så och "bjuder på min fritid", för jag tror det rent hälsomässigt är bra i längden.

Men en fullständig... Nix.

Vid byte på stan finns det ju inte tid för sånt. Styrning och bromsar får man ju anta att det fungerar (bussen kom ju till hållplatsen iaf) och högersidan ser jag ju när den rullar in. Sen går jag ett varv till vid första ändhållplatsen.

Och så ropar jag om allt som känns "konstigt"  ;D (Vi har väldigt bra service på det viset. Skulle troligen vara noggrannare om jag körde någon annanstans).

Simon Bertilsson

Citat från: Busstobbe skrivet 26 september 2009, 16:54:38 PM
Det fick jag iallafall lära mig när jag tog C/CE-kortet på skolan, borde väl vara samma för buss?

Det är inget som står i körkortsutbildningen i varje fall, och det är klart att man inte kan förväntas ha tid till det. Däremot måste man ju se till att efterdra efter hjulbyte, men det är ju en helt annan sak.

Simon Bertilsson

Citat från: Uffe D skrivet 26 september 2009, 21:26:28 PM
Fick du inte lära dig hur man ser att muttrarna sitter dåligt?

Man lär sig att titta efter rostringar runt bultarna. Inte mer.

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 27 september 2009, 12:13:23 PM
Om en dylik olycka inträffar i tätortstrafik lär ingen här på forumet må särskilt bra, men samtidigt lär väldigt få klandra föraren som ju kan vara bussens 7:e förare efter att bakdäcken bytts ut dagen innan.

Får jag gissa att du gärna vill införa obligatoriska säkerhetskontroller vid varje uppstart och avlösning av en buss? Visst går det att genomföra, men till ett högt pris för samhället i form av högre anbud som leder till höjda skatter. Dessutom blir det riktigt ineffektiva tidtabeller i tätorterna pga en massa stilleståndstid vid varje förarbyte. Detta leder till att bussen får svårt att konkurrera med privatbilen inne i stan. Alternativet är att inga förarbyten sker, utan att alla passagerare får kliva ur och byta buss mitt på linjen istället för att föraren byts ut. Linjerna blir kortare och bussbytena vanligare på längre sträckor. Dessutom krävs många fler antal bussar i städerna för att kunna bedriva samma trafik som idag.

Jag får det då inte att gå ihop hur jag som förare ska hinna genomföra en rejäl säkerhetskontroll när jag tar över en buss mitt på en stadsbusslinje, särskilt som bussen i regel alltid kommer in till hållplatsen ungefär i samma minut som jag förväntas avgå med den. Faktumet att nästan inga större trafikföretag som kör upphandlad linjetrafik betalar sina förare för att utföra en säkerhetskontroll talar väl sitt enkla språk? Om den seriöse föraren som alltid genomför en rejäl säkerhetskontroll inte dyker upp 15-20 minuter innan dennes pass börjar, kommer denne således alltid att komma för sent ut till starthållplatsen där den första bussen ska avgå från. Hur länge får han/hon stanna inom företaget om detta sker varenda morgon?

En säkerhetskontroll om dagen borde räcka, men då gäller det också att kunna vara säker på att den gjorts...

groenis

På turistbuss sidan brukar iallafall på Interbus mecken lämna navkapseln på verkstan så att föraren
ser att det har varit demonterat OM föraren missar dekalen på instrumentet
dessutom som vidtalas alltid trafikledningen om att bussen ska in för efterdrag inom 50 mil körning
däremot så är det svårt för tank och städ personal att se hjulmuttrarna på grund av monterade kapslar

/Lennart

Svemicke

Mycket skrivet här och jag ser att det spekulerats i vilken buss det rör sig om, men har inte kollat igenom ifall ni kommit på vilken buss det var. Fick SMS inatt från Strömsdal där det framkom att det är 030.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bernt Talbrant

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 27 september 2009, 15:00:33 PM

Det verkar vara som du skriver - något i den stilen tycks uppenbarligen ha hänt med BL 076 som jag fotograferade idag. Bussen bredvid är Orusttrafikens utbrända 70701. Den brann i Viskafors i början av juni.

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 28 september 2009, 18:46:46 PM
Det verkar vara som du skriver - något i den stilen tycks uppenbarligen ha hänt med BL 076 som jag fotograferade idag. Bussen bredvid är Orusttrafikens utbrända 70701. Den brann i Viskafors i början av juni.

Var är detta foto taget, Bernt?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bernt Talbrant

Citat från: Svemicke skrivet 28 september 2009, 14:14:31 PM
Mycket skrivet här och jag ser att det spekulerats i vilken buss det rör sig om, men har inte kollat igenom ifall ni kommit på vilken buss det var. Fick SMS inatt från Strömsdal där det framkom att det är 030.

Tydligen blev det inga större skador på bussen då den idag går på linje 2.

cobra_81

Jag har försökt att hitta ett svar på vad det är som har hänt med 076 men det verkar inte vara någon som vet.
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005