Sjöströms har en likadan

Startat av Martin Maltkvist, 24 september 2009, 11:10:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Inspirerad av en liknande buss visar jag nu hur Sjöströms fina Volvo ser ut.

NUS den 16/9
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

RoggaBoy

Swebus i Umeå har också såna, även någon med godsutrymme. Sedan så klart de andra inom Busspoolen, men tycker dom låter lite väl mycket från motorn.

Ersa

Swebus Umeå har "bara" 9700 med gamla fronten i sin 62xx-serie, och några nya bussar lär det bli först med nya avtal.




RoggaBoy

Jo, de är inte nya fronten, men ändå så pass nya för att vara Swebus Umeå. Blå vägen ärny upphandling nästa år med trafikstart Juni 2011.  :)

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 24 september 2009, 11:45:11 AM
Jo, de är inte nya fronten, men ändå så pass nya för att vara Swebus Umeå.

Är det så? Jag tycker att årsmodellerna är på i stort sett samma nivå över hela länet oavsett operatör. Både Swebus och Busspoolens företag har väl ungefär lika gott om både nyare och lite äldre fordon i vagnparken? Att Busspoolen har gott om 1-2 år gamla bussar beror ju på avtalsvinsterna av Holmsund, Sävar och Vännäs nu senast, medan Swebus kör på lite äldre avtal förutom i stadstrafiken.
Mest sliten vagnpark torde dock Veolia ha pga oproportionerligt högt milantal på kusten jämfört med konkurrenternas trafik.

RoggaBoy

Citat från: Verspieder skrivet 24 september 2009, 12:25:23 PM
Är det så? Jag tycker att årsmodellerna är på i stort sett samma nivå över hela länet oavsett operatör. Både Swebus och Busspoolens företag har väl ungefär lika gott om både nyare och lite äldre fordon i vagnparken? Att Busspoolen har gott om 1-2 år gamla bussar beror ju på avtalsvinsterna av Holmsund, Sävar och Vännäs nu senast, medan Swebus kör på lite äldre avtal förutom i stadstrafiken.
Mest sliten vagnpark torde dock Veolia ha pga oproportionerligt högt milantal på kusten jämfört med konkurrenternas trafik.
Jo, visst har Busspoolen lite äldre bussar med. Kolla bara på Sjöströms gamla bussar som körs som skolbuss nu, tycker dom verkligen har gjort sitt, fast dom rullar inte så långt. Jo, Swebus lokalbussar är ju nya, men tex deras Helmark (dubbeldäckare) är ju 10år gamla och rullat omkring 130.000-140.000mil, och de övriga som går Blå Vägen, och till Bjurholm är de ju några som rullat Sundsvall - Luleå förut så de har nog rullat en del med, men visst har Veolias Norrlandskustbussar rullat långt. Vill inte ens räkna hur mycket dom rullar per dag, men till sommaren kommer nya, och tydligen inga dubbeldäckare, någon som vet varför?

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 24 september 2009, 12:35:35 PM
visst har Veolias Norrlandskustbussar rullat långt. Vill inte ens räkna hur mycket dom rullar per dag, men till sommaren kommer nya, och tydligen inga dubbeldäckare, någon som vet varför?

Upphandlingen av Norrlandskusten verkar ha avbrutits och drar ut på tiden, så att det blir nya bussar redan till sommaren låter lite väl optimistiskt.

Bussmicke

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 september 2009, 11:10:04 AM
Inspirerad av en liknande buss visar jag nu hur Sjöströms fina Volvo ser ut.


Se där ja, något att jaga nästa gång.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussnissen

Veolia har enligt uppgift fått förlängt sitt avtal på norrlandskusten till mitten på december 2010
så det blir nog inga nya bussar före det.

RoggaBoy

December 2010? Varför förlängt 6 månader, är de kanske för att man inte hinner med att få nya bussar? Då blir den nya perioden för Sundsvall - Umeå från december 2010 till Augusti 2011, alltså för Linje 100. Linje 10 ska ju rulla hela perioden. Sedan blir ju Umeå - Haparanda kvar, som en liten Linje 100. :)

Bussnissen

Det verkar inte finnas något större intresse från andra bolag att ta över den korta perioden som det
innebär, sex månader. Det råder tydligen också en viss osäkerhet om persontrafiken ska komma igång i tid på hela banan.
Därför har man vad jag förstått tänkt låta busstrafiken gå parallellt under en kortare tid.
Dubbeldäckarna försvinner förmodligen därför att de fått oförtjänt dåligt rykte, många avåkningar på vintrarna.
Personligen tycker jag att de är helt underbara att köra när de är servade och i gott skick.
Tyvärr har det tidvis varit dåligt med service och underhåll från Veolias sida.
De är hårt slitna men de rullar också drygt 100 mil om dagen som mest, beroende på var de startar på morgonen.

Anders Lundén

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 september 2009, 11:10:04 AM
Inspirerad av en liknande buss visar jag nu hur Sjöströms fina Volvo ser ut.

NUS den 16/9

Reg-nr på dennà?

Johan B


Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 24 september 2009, 11:38:50 AM
Swebus Umeå har "bara" 9700 med gamla fronten i sin 62xx-serie, och några nya bussar lär det bli först med nya avtal.


Dylika bussar har jag skymtat vid sjukan men aldrig fått någon bra bild på.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.