Huvudmeny

Bygg din egen lastbil

Startat av Remain, 09 september 2009, 15:27:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Ska med lägga ner att rita lastbilar med tycker det är jobbigt nu göra det var skoj i början men nu har man tröttnat på det.

Remain

Citat från: jonas a skrivet 29 september 2009, 19:13:16 PM
Men gud, snälla sluta bråka om en stackars bild.

Med andra ord är ALLA mina teckningar falska.

Font, upp med din bild igen.

antingen har någon raderat inlägg för jag ser då inget bråk i tråden. jag ser endast åsikter och fakta hur lagen egentligen är

pierrew

Citat från: jonas a skrivet 29 september 2009, 19:20:54 PM

Ok, då raderar jag mina teckningar då.

Och PierreW kan radera alla sina på den Nya Scanian, för orgilalet är gjort av en finsk med namn Wikingett eller nåt liknande.

Japp han har gjort dom som MALL så alla kan rita om dom. Ni får ju skilja på teckning och MALL för h*****e.

De var trevligt med alla snälla kommentarer på mina bilder, men nu blir de inga mer sånna postade på detta forum. Tack för mig Hej.

Simon Bertilsson

Citat från: pierrew skrivet 29 september 2009, 20:17:37 PM
Japp han har gjort dom som MALL så alla kan rita om dom. Ni får ju skilja på teckning och MALL för h*****e.

De var trevligt med alla snälla kommentarer på mina bilder, men nu blir de inga mer sånna postade på detta forum. Tack för mig Hej.

Varför vika sig för att en person beter sig illa? Jag är övertygad om att de flesta intresserar sig för dina teckningar.

jonas a

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 september 2009, 20:23:04 PM
Varför vika sig för att en person beter sig illa? Jag är övertygad om att de flesta intresserar sig för dina teckningar.

är det mig du menar?

ja eller nej?

Simon Bertilsson

Citat från: jonas a skrivet 29 september 2009, 20:25:08 PM

är det mig du menar?

ja eller nej?

Svårt att svara på. Dina inlägg verkar inte finnas kvar.

jonas a

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 september 2009, 20:36:05 PM
Svårt att svara på. Dina inlägg verkar inte finnas kvar.

et är ju tydligt att någon ritat en blå volvo här som nu är borta och någon börjar gapa om regler? Var finns dessa regler?
Var är bilden som det handlar om?
Var bilden plagiat eller omgjord?

Mycket heta känslor pga ett tidsfördriv. Men som Mattias skriver "det var skoj i början men nu har man tröttnat på det."

pierrew

Citat från: jonas a skrivet 29 september 2009, 20:55:20 PM

et är ju tydligt att någon ritat en blå volvo här som nu är borta och någon börjar gapa om regler? Var finns dessa regler?
Var är bilden som det handlar om?
Var bilden plagiat eller omgjord?

Mycket heta känslor pga ett tidsfördriv. Men som Mattias skriver "det var skoj i början men nu har man tröttnat på det."

Jag anser ju det ganska självklart att man inte "stjäl" andras saker, speciellt inte saker som det står Copyright på, så vitt jag vet så skall det räcka att skriva så på, det är mer en princip sak detta.

Jag håller annars inte på med sånna här grejer men nu har jag varit hemma från jobbet med ett skadat finger o tyckte detta var ett kul och lite givande tidsfördriv. Bra musträning om inte annat ;)

Att Bilden var min var ganska självklart då det enda som skett med den var annan färg och text på skåpet, jag ansåg den förstörd då den inte var "omlackad" med djup osv som jag gör när jag målar mina ekipage.

Han kunde ju frågat mig exempelvis genom att skicka ett litet PM, "Hej jag tänkte göra Simon Bertilssons Blå FM7 av din DHL budbil om det går bra?"

Svårare än så hade de inte varit. :(

Få se om de dyker upp nått mer från mig i denna tråd snart, har en ny på G i samma stil som DSV bilen, men de är klart då kanske jag anklagar mig själv för brott mot upphovsrättslagen  ;D

Simon Bertilsson

Citat från: pierrew skrivet 29 september 2009, 21:36:12 PM
Få se om de dyker upp nått mer från mig i denna tråd snart, har en ny på G i samma stil som DSV bilen, men de är klart då kanske jag anklagar mig själv för brott mot upphovsrättslagen  ;D

Ser fram emot den. :)

Men det är klart... Om, (och jag säger "om") du skulle få för dig att börja skissa på en FM7 med Martin Olsson-märkning så är jag den sista att misstycka!  ;D 8)

Nico

På förekommen anledning...

Frihet under ansvar är det som gäller här och vi kollar därför inte varje enskild tråd stenhårt. Vi påpekar dock att ni bör iaktta eventuella bildrättigheter mm. Bussnacks regler har inte tagit upp något specifikt just runt detta med bild/teckningsmallar, men det som allmänt står om copyright torde väsentligen kunna täcka det hela på ett adekvat vis.

I det här fallet då dvs. att man bör ha tillstånd av upphovsmannen att ändra en bild eller dess innehåll. Vad gäller interna regler på andra forum (i det här fallet då exempelvis skillnaden mellan teckningar och mallar) så är detta dock inget som Bussnack har något att göra med utan vi förutsätter att även det sköts snyggt.

Har man i övrigt andra angelägenheter som man vill diskutera så är pm ett bra sätt att lösa detta på istället för att diskutera ovidkommande saker på forumet alternativt komma med för ämnet irrelevanta kommentarer. Som avrundning så påpekas det även att stympade inlägg osv. inte är så kul och att de gör en tråd svår att följa framåt.

Då tråden i sig inte har något direkt att göra med lastbilar i skala 1:1 så flyttas den även till 'Ordet är fritt' som ju då är den avdelningen som gäller för aktiviteter som färdigmodeller, modellbyggen etc. vilket är en kategori som även denna fritidssysselsättning mera passar in i.

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Skusty

Snygga byggen gubbar, jag tog däremot ett steg längre i det här med att bygga.  :P

Senaste bygget, inte helt klart än.  ;)

pierrew

Snyggt Skusty. Jag gissar att den är till 18WOS???

Skusty

Citat från: pierrew skrivet 03 oktober 2009, 17:04:00 PM
Snyggt Skusty. Jag gissar att den är till 18WOS???

Tackar, och javisst, Haulin' för att vara mer exakt.

Andersson

Fina bilder pierrew!  :)

En detalj bara, Scania har grå färg på sina motorer, medans Volvo har gröna.
Såg att du hade målat motorn på T580in grön, men det kanske var ett medvetet val.

pierrew

Citat från: Andersson skrivet 03 oktober 2009, 20:04:52 PM
Fina bilder pierrew!  :)

En detalj bara, Scania har grå färg på sina motorer, medans Volvo har gröna.
Såg att du hade målat motorn på T580in grön, men det kanske var ett medvetet val.

Tack tack.

Aj vilken tabbe, inget ja tänkte på faktiskt, detta va den första jag ritade som de satt motor i från början. Men i övrigt är den inte så speciellt original heller så de gör inget ;)