Trådbussar i Stockholm i stället för spårvagnar?

Startat av Ersa, 08 september 2009, 10:37:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 11 september 2009, 19:12:00 PM
Min tanke var ungefär nåt i stil med: Upp med trådar först, och få väck de hemska OmniCitylederna till Hölö eller andra sidan Östersjön. Därefter in med trådbussar för att minska utsläppen i innerstan, och därefter börjar man bygga spår då tråden redan finns där. När spårvagnarna börjar rulla blir inte innerstadstrådbussarna arbetslösa, utan de flyttas till andra ställen i länet, till helt nya trådbusslinjer.

Varför det? Det kostar att bygga trådbussnät, och då är ju det bara pengar i sjön så fort spårvägen kan börja byggas. Dessutom lär nog trådarna få rivas redan under själva bygget, och då får man ändå sätta in diesel/gas/etanoldrivna bussar.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 september 2009, 01:42:24 AM
..*ähum*...var är det för fel med meningen "Jag hade fel" istället för att vända och vrida på det  :D
Nja...bygga för trådbussar och köpa in sådana är ju inte precis gratis - så då kan man lika gärna bygga spårvägen från början.
Att flytta trådbussarna hit och dit är inget man gör i en handvändning utan kräver en ganska omfattande beslutsprocess.
Så nja...det är nog bara vilda visioner och inte mycket verklighet i tyvärr...

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 12 september 2009, 01:52:23 AM
Varför det? Det kostar att bygga trådbussnät, och då är ju det bara pengar i sjön så fort spårvägen kan börja byggas. Dessutom lär nog trådarna få rivas redan under själva bygget, och då får man ändå sätta in diesel/gas/etanoldrivna bussar.

Antagligen. Jag är nog en "vild visionär" och ingen expert på byggande och dess kostnader. ;)

Bengt Jönsson