Trådbussar i Stockholm i stället för spårvagnar?

Startat av Ersa, 08 september 2009, 10:37:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Bygg inga nya spårvägar i Stockholm, utan satsa i stället på trådbussar. Då får man samma fördelar som med spårvagn, fast till en mycket lägre kostnad. Det hävdas i en analys som Stockholms Handelskammare presenterade på fredagen.
http://www.busstidningen.se/2009/09/05/tradbussar-i-stockholm-i-stallet-for-sparvagnar/

Personligen tycker jag att trådbussar ligger helt i tiden. Det är mycket miljövänligare med el än med andra drivmedel, och de är flexiblare än spårbunden trafik. Men om man vill bygga spårväg längs någon/några av linjerna 1-4 i framtiden så är ju trådbussar även ett bra övergångsalternativ. Att trådbussar håller längre är helt klart, och dessa bör således inte ha några årsmodellskrav på sig, som alla vanliga bussar i SL-trafiken har.

Bengt Jönsson

Trådbussar är je heller inget som bara finns i "öststaterna" utan även i Geneve där en linje går till flygplatsen!
8)

/B

Ulf Rådeström

Jag håller inte alls med.

Trådbussar löser inga framkomlighetsproblem för kollektivtrafiken. Slänga dit en tråd och "samma bussar" fast med strömavtagare löser väl inget flexibilitetsmässigt - trådbussen hamnar ju i samma kö som nuvarande vanliga bussar!

Med spårvagnar bygger man om och anpassar oftast hela gatumiljön. En allmän upprustning, och anpassning mer till den kollektiva trafiken där spårvagnen får företräde på ett helt annat vis än en trådbuss.

Visst är det en annan kostnad, men varför skulle trådbussen vara mer flexibel än en spårvagn? Så att man kan peta lika mycket i gatorna som man alltid gör - det kanske börjar krävas lite mer planering och samordning av vägarbetena om man har en spårväg?

Dessutom är det inte lika lätt att ändra linjenät stup i kvarten med en spårväg - utan möjligheten till att få ett långvarigt nät där resenärerna känner igen sig under en mycket lång period är långt större än med en trådbuss - där man kan ändra om lättare.

Om man dessutom som Verspieder tycker är bra att använda trådbussen som en övergång till spårvagn - varför inte dra ner trådbusskostnaden för en övergångsperiod till spårvagnsbyggnad från allra första början?

Att, som Stockholms Handelskammare skriver, långväga lastbilar och bussar skulle drivas med el må vara hänt - men det lär ligga myyyycket långt i framtiden - då man inte ens fått till några eldrivna bussar på kortare distanser ännu.

Nej - jag tar fram stora motorsågen och sågar förslaget jäms med fotknölarna!

Bengt Jönsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 september 2009, 12:30:17 PM

Trådbussar löser inga framkomlighetsproblem för kollektivtrafiken. Slänga dit en tråd och "samma bussar" fast med strömavtagare löser väl inget flexibilitetsmässigt - trådbussen hamnar ju i samma kö som nuvarande vanliga bussar!

Med spårvagnar bygger man om och anpassar oftast hela gatumiljön. En allmän upprustning, och anpassning mer till den kollektiva trafiken där spårvagnen får företräde på ett helt annat vis än en trådbuss.

Visst är det en annan kostnad, men varför skulle trådbussen vara mer flexibel än en spårvagn? Så att man kan peta lika mycket i gatorna som man alltid gör - det kanske börjar krävas lite mer planering och samordning av vägarbetena om man har en spårväg?

Dessutom är det inte lika lätt att ändra linjenät stup i kvarten med en spårväg - utan möjligheten till att få ett långvarigt nät där resenärerna känner igen sig under en mycket lång period är långt större än med en trådbuss - där man kan ändra om lättare.

Om man dessutom som Verspieder tycker är bra att använda trådbussen som en övergång till spårvagn - varför inte dra ner trådbusskostnaden för en övergångsperiod till spårvagnsbyggnad från allra första början?

Att, som Stockholms Handelskammare skriver, långväga lastbilar och bussar skulle drivas med el må vara hänt - men det lär ligga myyyycket långt i framtiden - då man inte ens fått till några eldrivna bussar på kortare distanser ännu.

Tanken att driva långväga lastbilstrafik med ström "von oben" är inte ny.
När man byggde Autobahn i Tyskland på 30-talet hade man tankar om att driva just lastbilar med elström från tråd. 

Och just därför är höjden från vägbana till överliggande broar och viadukter minst 4,5 m
En de-facto standard som blivit normbildande för infrastrukturern!

/B

Ulf Rådeström

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 september 2009, 12:35:28 PM

Tanken att driva långväga lastbilstrafik med ström "von oben" är inte ny.
När man byggde Autobahn i Tyskland på 30-talet hade man tankar om att driva just lastbilar med elström från tråd. 

Och just därför är höjden från vägbana till överliggande broar och viadukter minst 4,5 m
En de-facto standard som blivit normbildande för infrastrukturern!

/B

Javisst...men se hur realistiskt det var att bygga tråd flera hundra kilometer?
Det har inte ännu kommit något sådant - trots den fria höjden på 4,5m  :)

Nja...tror trots allt att verkligheten kommit ifatt sådana visioner..

Bengt Jönsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 september 2009, 12:37:00 PM
Javisst...men se hur realistiskt det var att bygga tråd flera hundra kilometer?
Det har inte ännu kommit något sådant - trots den fria höjden på 4,5m  :)

Nja...tror trots allt att verkligheten kommit ifatt sådana visioner..

Nere på Krimhalvön i södra Ukraina mellan Simferopol och Jalta finns världens längsta trådbusslinje!  ;D
Ersättning för järnväg som inte gick att bygga i den mycket backiga terrängen och jag vet att det har visats bilder om denna linje i detta forum!

/B

Simon Bertilsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 september 2009, 12:42:42 PM

Nere på Krimhalvön i södra Ukraina mellan Simferopol och Jalta finns världens längsta trådbusslinje!  ;D
Ersättning för järnväg som inte gick att bygga i den mycket backiga terrängen och jag vet att det har visats bilder om denna linje i detta forum!

/B

http://en.wikipedia.org/wiki/Crimean_Trolleybus

Karsten

Medhåll!

Tilläggas bör att man med trådbuss inte alls kommer upp i samma kapacitet som med spårvagn. Handelskammarens jämförelse mellan den längsta trådbuss som går att uppbringa och en spårvagn typ A32 blir ju bara fånig. Ett spårvagnståg med motsvarande två A32 (vilket är det som körs på t.ex. tvärbanan idag) finns det ingen trådbuss i världen som kan mäta sig med.

Därmed inte sagt att trådbuss är ett dåligt trafikslag, men man höjer knappast kapaciteten (vilket är det som är dagens Djurgårdstrafiks problem) genom att ställa om linje 7 till trådbuss.

Ersa

Självklart kan inga trådbussar matcha en spårvagn varken kapacitetsmässigt eller framkomlighetsmässigt. Det har jag heller aldrig påstått. Jag ser mer än gärna innerstadsspårvagnar i Stockholm, och där är vi nog alla helt överens. Att det blir färre parkeringsplatser inne i stan pga spår i gatan gör mig inget, även om det lär reta gallfeber på motorjournalisterna som klamrar fast vid sina bilars "rättigheter". Tvärbanan blev ju en succé trots alla negativa skriverier om den från motorjournalisterna åren innan den invigdes. Det är även intressant att spekulera i hur linje 15 Odenplan-Solna sett ut idag om man aldrig rivit bort spåren.

Men trådbussar kan vara ett ekonomiskt miljöalternativ i mindre städer med färre resenärer, och där ekonomin, klimatet, miljön och/eller terrängen kanske inte tillåter byggande av spårväg.

Ulf Rådeström

Nä nä...försök inte slingra dig undan din åsikt nu - vi pratade om Stockholm och du bedyrade att det skulle vara bättre att lägga om linjerna 1-4 till trådbuss och inte direkt till spårvagn.

Vi pratade inte om några mindre landsortsstäder som du försöker ge sken av vad du menade - stå för din åsikt istället och vänd inte kappan efter vinden :)

För övrigt är den första etappen beslutad och skall börja byggas i höst!

jocke

Spårvagnar är väl alltid trevligt.

Men de kostar mycket pengar att bygga spårväg i en redan färdigbyggd stad eller vad man ska säga.

Jag tycker dock de vore trevligt om man kunde ta spårvagnen till lite olika ställen i huvudstaden. Dock kommer Göteborg förlora delar av sin speciallite då :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

the0fiskis

jag skulle tycka att det fanns en linje till slussen eller till och med (ex) nacka forum/sickla
men jag tycker ochså kan både ha spårvang och trådbussar det har man ex i riga

Ersa

Min tanke var ungefär nåt i stil med: Upp med trådar först, och få väck de hemska OmniCitylederna till Hölö eller andra sidan Östersjön. Därefter in med trådbussar för att minska utsläppen i innerstan, och därefter börjar man bygga spår då tråden redan finns där. När spårvagnarna börjar rulla blir inte innerstadstrådbussarna arbetslösa, utan de flyttas till andra ställen i länet, till helt nya trådbusslinjer.

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 september 2009, 06:46:46 AM
Nä nä...försök inte slingra dig undan din åsikt nu - vi pratade om Stockholm och du bedyrade att det skulle vara bättre att lägga om linjerna 1-4 till trådbuss och inte direkt till spårvagn.

När jag läste texten ovan för första gången var det på min mobil, medan jag åkte runt i en spårvagn i Norrköping. How ironic! 8) Sen får du tro hur precis vad du vill om mina åsikter. Kanske är jag en sån som ogillar spårväg och järnväg, trots att jag i flera år argumenterat på en återuppbyggd Roslagsbana Kårsta-Rimbo samt av Länstrafiken upphandlad regelbunden persontrafik på Inlandsbanan på bekostnad av busslinje 45. Man vet aldrig! ;)

Vi pratade inte om några mindre landsortsstäder som du försöker ge sken av vad du menade - stå för din åsikt istället och vänd inte kappan efter vinden :)

Vända kappan efter vinden, eller ta till sig av andras argument? Det är den stora frågan.

För övrigt är den första etappen beslutad och skall börja byggas i höst!

Ulf Rådeström

..*ähum*...var är det för fel med meningen "Jag hade fel" istället för att vända och vrida på det  :D

Nja...bygga för trådbussar och köpa in sådana är ju inte precis gratis - så då kan man lika gärna bygga spårvägen från början.

Att flytta trådbussarna hit och dit är inget man gör i en handvändning utan kräver en ganska omfattande beslutsprocess.

Så nja...det är nog bara vilda visioner och inte mycket verklighet i tyvärr...