Sälenfjällen

Startat av j-a, 05 september 2009, 23:13:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

En bild från min fars album igen :)

GDG 205,100,171 vid Lindvallen 1969

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Peter Öden

Hej !

Vilken härlig bild !!
Är det månne två ScV BF 63:or och en Vlo B 514 ??

Mvh Peter Ö

Sven W

Hej

Nej men 2 st BF71 och en BF63L.

Hälsningar
Sven

Ulf Fernestad

J-A, är bussen längst bort GDG 171? det är inte så att det har blivit en etta för mycket, så att det ska vara GDG 71-W 221
Vo B514 1951 eller GDG 17- W 811 Vo B513 1950

j-a

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 06 september 2009, 23:01:07 PM
J-A, är bussen längst bort GDG 171? det är inte så att det har blivit en etta för mycket, så att det ska vara GDG 71-W 221
Vo B514 1951 eller GDG 17- W 811 Vo B513 1950
Ska höra med farsan,men det är möjligt stod 171 skrivet bak på kortet men 17 låter mer bekant

Bengt Jönsson

Citat från: j-a skrivet 05 september 2009, 23:13:32 PM
En bild från min fars album igen :)

GDG 205,100,171 vid Lindvallen 1969

Tidsdokument!!
Hämtade dessa passagerare från tåget i Sälen eller hade denna bana redan lagts ner när bilden togs?

/B

Sven W

Hej

17 kan det inte vara. Den här är frambyggd. Främre dörren på vänster sida syns tydligt genom vindrutan.

Utseendet stämmer inte för vagn 71.

Däremot stämmer utseendet mycket väl med 171 (W559)- Jag sätter hela veckopengen på att 171 är rätt.

Hälsningar
Sven

Niclas Rosenius

WOW, vilken guldgruva du har med din fars bilder.

Verkligen riktigt trevlig att se dessa.

//Niclas

Peter Öden

Hej !

Trafiken mellan Malung-Sälen lades ner 1968.

Av de tre bussarna så är den längst till höger en Vlo B 514 och då
ligger ju 71/W 221 bra till.

Mvh Peter Ö

Peter Elmheden

Oj vilka bilder!!
Jag som inte ens var uppfunnen på den här tiden undrar ju genast hur värmen
fungerade på dessa individer?
Jag vet ju av egen erfarenhet att det kan bli kallt "däruppe".
Startade de utan problem eller var man tvungen att ha len röst...?

Autotransit

Snacka om kulturgärning att ta dessa kort, och dessutom bevara dem!

Du får ursäkta j-a, men din fars bilder är nog stråt vassare än dina ;)
Men det kan ju ha att göra med att man själv var 13 år vid den tidpunkten och har lite minnen från den typen av bussar 8)

Återigen...många och hjärtliga tack för att du delar med dig av denna kulturskatt!

/Stellan

Sven W

Hej

Nej, det kan inte vara en B514. Tittar man  igenom den mellersta bussens alla fönster på bilden så ser man hur lång den här bussen är. 171 och dess systrar hade utseendet  Dörr - 5 fönster - Dörr - 4 fönster medan B514 hade Dörr - 4 fönster - Dörr - 3 fönster. Chassiet är ju BF63L. Jag misstänker att L-et indikerar att den är lång.

Vidare har bussen på bilden fått grillen modifierad till utförandet med 4 tunna horisontella remsor, en ombyggnad som förärades flera bussar i den generationen. 171 tillhörde dem som blev modifierade. 71-an blev, vad jag vet, inte ändrad så.

Bussen på bilden har två extraljus på kofångaren, något som 171 hade. Några extraljus har jag aldrig sett på 71.

Och, varför skulle man åka till Sälenfjällen med en ren stadsbuss?. Det är väl troligare att man behövt en större buss, typ 171.

Hälsningar
Sven

j-a

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 07 september 2009, 06:25:42 AM

Tidsdokument!!
Hämtade dessa passagerare från tåget i Sälen eller hade denna bana redan lagts ner när bilden togs?

/B
Skolutflykt från Malung

j-a

Hej igen :)Nu ska vi reda ut vilken buss som står längst till höger,har nu frågat min far och det är 171 en scania stadsbuss som flyttades upp till Malung från Borlänge och gick i Malung under ett antal år och fick även nytt nr,han var inte säker men trodde den fick nr 1101