Upphandling stadsbussarna Gävle

Startat av Fredde, 03 september 2009, 19:16:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Är det någon som har koll på när Xtrafik släpper tilldelningen av Stadsbussarna Gävle med trafikstart sommaren 2010 ?

Peter Öden

Hej !

Utan att veta exakt torde det väl bli under oktober !

Mvh Peter Ö

Fredde

Citat från: Peter Öden skrivet 03 september 2009, 19:58:08 PM
Hej !

Utan att veta exakt torde det väl bli under oktober !

Mvh Peter Ö

Det blir intresant framöver med andra ord, det är ju massa nya krav som ska uppfyllas så som boggebussar eller ledbussar till stomlinjerna samt AC och alkolås sedan finns även ett krav på stora områden runt mittendörren ska kunna hysa barnvagnar, rullatorer och rullstolar..
Förmodar att Gävle Stadstrafik får helt ny bussflotta from nästa sommar!
Blir det Swebus så blir det säkert MAN, blir det KR-trafik så blir det säkert MB, blir det Veolia blir det säkert Scania...

Dock kommer man sakna Volvo 8700 lite då dessa bussar har varit bra driftsäkra, har aldrig under dessa år varit med om när jag har åkt att dessa har behövt bytas ut under resan, dock har det i bland "regnat" in i några av dom...

Jag hoppas iaf att dom tidtabellerna som finns idag behålls då det är otroligt bra i city vid byte, dvs alla bussar har samma avgångstider i "lågtrafik" få städer som har det i dagsläget...

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 03 september 2009, 22:22:46 PM
Jag hoppas iaf att dom tidtabellerna som finns idag behålls då det är otroligt bra i city vid byte, dvs alla bussar har samma avgångstider i "lågtrafik" få städer som har det i dagsläget...

Ja, i lågtrafik är det inget snack om att det är smidigt att bytena funkar vid Rådhuset. Däremot så kanske man skulle kunna effektivisera i normaltrafiken när stomlinjerna har tiominuterstrafik och kanske bara låta :20- och :50-bytena vara ordnade. 1:an kan ju ha en ståtid på 10 minuter vid Rådhuset medan 2:an kan vara flera minuter sen. (2:an har dessutom femminuterstrafik i rusningen.)

Jag har inte begripit riktigt hur det funkar här i Lund (jag har åkt för lite buss än så länge) men alla lokalbussarna verkar ha fungerande byte vid Botulfsplatsen samtidigt som bussarna inte står inne mer än högst någon minut. Å andra sidan så har Lunds kommun jobbat rätt mycket med framkomlighet och bussprioritering, begrepp som är mer eller mindre okända i Gävle.

Anders

Fredde

Citat från: Anders Noren skrivet 04 september 2009, 09:12:54 AM
Ja, i lågtrafik är det inget snack om att det är smidigt att bytena funkar vid Rådhuset. Däremot så kanske man skulle kunna effektivisera i normaltrafiken när stomlinjerna har tiominuterstrafik och kanske bara låta :20- och :50-bytena vara ordnade. 1:an kan ju ha en ståtid på 10 minuter vid Rådhuset medan 2:an kan vara flera minuter sen. (2:an har dessutom femminuterstrafik i rusningen.)

Jag har inte begripit riktigt hur det funkar här i Lund (jag har åkt för lite buss än så länge) men alla lokalbussarna verkar ha fungerande byte vid Botulfsplatsen samtidigt som bussarna inte står inne mer än högst någon minut. Å andra sidan så har Lunds kommun jobbat rätt mycket med framkomlighet och bussprioritering, begrepp som är mer eller mindre okända i Gävle.

Anders

Det är på gång med trafikljusprioritering i Gävle..

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1324402

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 04 september 2009, 16:58:13 PM

Det är på gång med trafikljusprioritering i Gävle..

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1324402

Halleluja. Inte ett år för tidigt. Bara att de har fixat den korsningen kommer att märkas rätt snabbt i form av förbättrad punktlighet (vilket i och för sig lär tas ut i form av längre reglertider vid Rådhuset, tyvärr). Ett par korsningar till och man kan börja räkna besparingar i form av omlopp, bussar och förare. Helt plötsligt framstår en miljon eller två i kostnader för nya trafiksignaler som småpengar.

(Exempel: Teaterplan trafikeras av 600-800 bussar per dygn. Signalprioriteringen minskar väntetiden med kanske i snitt 45 sekunder per buss vilket på ett dygn blir 7,5-10 timmar. En hel förartjänst kan, teoretiskt sett, sparas in och pengarna användas för att utöka trafiken, sänka taxorna eller minska skattesubventioneringen.)

Anders

Fredde

Citat från: Anders Noren skrivet 04 september 2009, 17:34:11 PM
Halleluja. Inte ett år för tidigt. Bara att de har fixat den korsningen kommer att märkas rätt snabbt i form av förbättrad punktlighet (vilket i och för sig lär tas ut i form av längre reglertider vid Rådhuset, tyvärr). Ett par korsningar till och man kan börja räkna besparingar i form av omlopp, bussar och förare. Helt plötsligt framstår en miljon eller två i kostnader för nya trafiksignaler som småpengar.

(Exempel: Teaterplan trafikeras av 600-800 bussar per dygn. Signalprioriteringen minskar väntetiden med kanske i snitt 45 sekunder per buss vilket på ett dygn blir 7,5-10 timmar. En hel förartjänst kan, teoretiskt sett, sparas in och pengarna användas för att utöka trafiken, sänka taxorna eller minska skattesubventioneringen.)

Anders

Förbjuder man sedan biltrafik vid rådhuset så kan säkert lika mycket till sparas, man kan minska körtiderna avsevärt på flera linjer även på söder bör detta införas samt trafikljusen som S1 har till/från brynäs idag...  Även dom kontaktlösa korten som införs nu under hösten bör göra mycket om det fungerar, får man även igenom instigning i mittendörren så har vi stora tidsvinster att hämta här...  Säkert kan alla linjer minska körtiden med i snitt 4-5 minuter Centrum-Ändhållplats vv... Tänk vilka besparingar det blir i bränslekostnader samt ev lönekostnader på vissa linjer där man kanske kan ta bort ett omlopp, sedan tillkommer ökat resande då det går fortare som folk helst vill att det ska göra för att välja bort bilen...

jocke

Det är på tiden, jag snackade med en av dom som höll på där under förra veckan, och han sa att det hade med bussarna att göra :) Så jag har förstått de ett tag nu..

Håller dock med om att tidtabellerna behöver ädnras lite, åker själv 2an mo Södra bomhus till jobbet. Den är ALLTID sen i lågtrafik. Idag var den 8 minuter sen, och sen skulle de vara förarbyte och grej som gjorde att den blev ännu mer sen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoTe

I Gävle är ju gågatan det stora problemet. Fotgängare som vägrar låta bilar och bussar passera! Ibland får man pressa sig förbi med bussen och ofta får man långfingret... Sedan gnäller samma idioter på att bussarna är försenade!

jocke

Citat från: RoTe skrivet 06 september 2009, 01:19:35 AM
I Gävle är ju gågatan det stora problemet. Fotgängare som vägrar låta bilar och bussar passera! Ibland får man pressa sig förbi med bussen och ofta får man långfingret... Sedan gnäller samma idioter på att bussarna är försenade!

Förstår precis vad du menar, förrut hade ju dessa trafikljus bussprioritering, även om de inte fungerade bra då heller så funkade de LITE bättre, upplevde jag de iaf.

Kommer trafikljusen på gågatan få de nu igen, de är frågan?

AO

Hur är det med UL-bussarna, har de också sändare i bussen som gör att man kan justera trafikljuset vid gågatan Drottninggatan?

RoTe

Citat från: AO skrivet 06 september 2009, 19:10:03 PM
Hur är det med UL-bussarna, har de också sändare i bussen som gör att man kan justera trafikljuset vid gågatan Drottninggatan?

Nope, vi får försöka smita bakom en x-trafikvagn...

jocke

Citat från: RoTe skrivet 06 september 2009, 20:20:57 PM
Nope, vi får försöka smita bakom en x-trafikvagn...

Lite sport ska de ju vara ;)

Anders Noren

Citat från: jocke skrivet 06 september 2009, 02:51:45 AM
Förstår precis vad du menar, förrut hade ju dessa trafikljus bussprioritering, även om de inte fungerade bra då heller så funkade de LITE bättre, upplevde jag de iaf.

Kommer trafikljusen på gågatan få de nu igen, de är frågan?

Ljusen har funkat av och till, men aldrig särskilt bra, sedan installationen 2005. Vad problemen beror på har jag ingen aning om. Respekten för ljusen är dock så gott som obefintlig från såväl gående som cyklister. Man kan anta att respekten för ett trafikljus är proportionell mot hur ofta det fungerar.

Anders

RoTe

Det där med att folk går mot rött löses ju enkelt genom att montera starkhorn på bussarna. Tutorna som vi har låter ungefär som dom gjorde år 1927... Så länge det låter någonting verkar det vara ok.  ;D