Upphandling stadsbussarna Gävle

Startat av Fredde, 03 september 2009, 19:16:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Citat från: Anders Noren skrivet 07 september 2009, 13:23:17 PM
Ljusen har funkat av och till, men aldrig särskilt bra, sedan installationen 2005. Vad problemen beror på har jag ingen aning om. Respekten för ljusen är dock så gott som obefintlig från såväl gående som cyklister. Man kan anta att respekten för ett trafikljus är proportionell mot hur ofta det fungerar.

Anders

Det är väl just det som är problemet, det är ju inga vanliga trafikljus, dom har aldrig varit aktiverade som vanliga heller. Folk vet att dom bara kan gå ut här och bilarna måste stanna. Detta problem kommer vara svårt att lösa även med fungerade/vanliga trafikljus.

För även de gånger som det faktiskt är GRÖNT för bilar och RÖTT för gående så går ju folk ändå, för dom tror de är något fel.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredde

Man kan ju undra varför man inte har det som tex i Göteborg, där man har per automatik att det blir rött för gående när en spårvagn eller en buss ska passera dvs utan att en förare ska behöva aktivera det manuellt?


Hälsar Fredde från Gran Canaria där det just nu är 23 grader fast klockan närmar sig 24 på natten... Kan tillägga att här går busstrafiken dygnetrunt mellan Playa Del Ingels (San Agustin) - Las Palmas (dock bara 30 min trafik på natten)

Anders Noren

Citat från: jocke skrivet 08 september 2009, 00:09:59 AM
Det är väl just det som är problemet, det är ju inga vanliga trafikljus, dom har aldrig varit aktiverade som vanliga heller. Folk vet att dom bara kan gå ut här och bilarna måste stanna. Detta problem kommer vara svårt att lösa även med fungerade/vanliga trafikljus.

För även de gånger som det faktiskt är GRÖNT för bilar och RÖTT för gående så går ju folk ändå, för dom tror de är något fel.

Hur menar du med "vanliga trafikljus"? I mina ögon är trafikljusen på Drottninggatan helt vanliga trafikljus. Vanliga, men trasiga. Det är de gående som måste bytas ut mot vanliga gående. Vanliga gående förstår att röd gubbe betyder att man måste vänta på sin tur innan man går över.

Anders