ett förslag som kanske även hade kunnat revolutionera bussbranchen

Startat av homer, 28 augusti 2009, 19:44:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

76

Inom lokaltrafiken finns såna tjänster för att det helt enkelt är då folk åker buss.

Simon Bertilsson

Citat från: 76 skrivet 28 augusti 2009, 20:25:12 PM
Inom lokaltrafiken finns såna tjänster för att det helt enkelt är då folk åker buss.

Iofs.. Det låter ju rimligt, men det måste ju vara pest för chaufförerna?

Omnilasse

Nä, det kommer väl knappast att ske av hänsyn till förarna, men faktiskt innebär ju trenden med att införa stombussar runt om i landet, att turtätheten ofta förbättras under dagtid. På flera håll väljer man ju t.o.m. att ha samma turtähetet på dagtid som i högtrafiik. Detta möjliggör ju iaf att ta bort en del av de delade passen. Fast det är klart, landsbygdslinjer och områden där just arbetspendlingen är särskilt hög, kommer väl alltid behöva bestå av delade tjänster...

Nu är ju förvisso inte bussföraryrket något 9-5 jobb och jag tror också att det finns en hel del förare som iaf tycker det är ett bättre alternativ med delad tjänst, än att få kvälls- och eller nattpass....

76

Ja, det är pest. Men det finns de som gillar det. Det finns dock inte så väldigt många alternativ på mindre garage ute i landet. Förutom att göra om ett antal heltidstjänster till ett större antal deltidstjänster.

Som lasse säger så gör stomtrafiken i storstäderna att mer folk behövs även utanför rusningstid. T.ex i Uppsalas stadstrafik så minskade antalet delade tjänster i höstens listor kraftigt, från 35 till 14 av drygt 270 tjänster.

homer

Det är ju lite olika i olika delar av landet, på vissa mindre order tvingas ju personalen ha sin obetalda tid i någon helt annan stad än dem bor i eftersom bussen blir kvar där under dan, sånt är helt befängt och jag kan inte förstå hur någon kan acceptera de.

I Stockholms län är de väldigt svårt att hitta bostad och man kan helt enkelt inte välja och vraka som man vill, speciellt inte med en bussförarlön, detta medför att man kanske måste pendla långa sträckor varje dag då är de inte heller kul att ha delat, de lönar sig helt enkelt inte att åka hem varken tidsmässigt eller pengamässigt.

Ska man få folk att i fortsättningen vilja bli bussförare måste man nog från företagens sida göra allt man kan för att få bort så mycket delat som möjligt, möjligen med kombi tjänster. att man tex jobbar i verkstan under dagtid. vilket naturligtvis är en stor kostnad med utbildning.

det är troligen lättare att få folk att acceptera delat i Botkyrka än på Söderhallen, Täby eller Värmdö, just för att priset på bostäder nära garaget är för högt för våra löner

yngrot

Citat från: 76 skrivet 29 augusti 2009, 02:08:56 AM
Ja, det är pest. Men det finns de som gillar det. Det finns dock inte så väldigt många alternativ på mindre garage ute i landet. Förutom att göra om ett antal heltidstjänster till ett större antal deltidstjänster.

Som lasse säger så gör stomtrafiken i storstäderna att mer folk behövs även utanför rusningstid. T.ex i Uppsalas stadstrafik så minskade antalet delade tjänster i höstens listor kraftigt, från 35 till 14 av drygt 270 tjänster.

Då har ni det bra i Uppsala med bara 14 delade pass... när jag körde stadstrafik i Borås var det på en lista med mån-fred körning men nästan bara delade pass vilket gick rätt bra då jag bodde 5 min promenad från garaget... man slapp ju alla kvällar och helger... numera kör jag på landet och denna helgen nattkörning...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Leif D

Citat från: 76 skrivet 28 augusti 2009, 20:25:12 PM

Alltså precis som innom vården då, man jobbar när det finns arbete att utföra.......   och ledig däremellan.
Dock skriver ju den okunniga journalisten, att man först jobbar några timmar på morronen, för att sedan va ledig utan lön (antar att journalister är lediga med lön då), för att sedan gå på nästa tur på eftermiddagen.  Men enligt min förstånd, så är det ju inte frågan om delad tur om det är en tur först och en annan tur sedan. För att va delad tur ska allt hänga ihop i samma tur, men men upphåll mitt på.
Sånt finns nog på fler ställen än många tror, men det är väl upp till fackliga representanter att jobba bort så långt detta nånsin går i i lokala turlisteförhandlingar. Att generellt, med lag eller avtal, reglera bort detta är nog varken helt önskvärt eller ekonomiskt realistiskt.
Bra samarbete arbetsgivare lokalt fack, är nog det bästa sättet att minska delade turer till ett minimum. 
;-)

Leif D

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 augusti 2009, 00:27:21 AM
Iofs.. Det låter ju rimligt, men det måste ju vara pest för chaufförerna?

Varför det ??   Det där beror helt o hållet på vem du frågar faktiskt.
I min bransch, uppskattas det av vissa o inte av vissa. Att t.ex. ha 8 timmar kvartstid i Sthlm, var och varaanna tur man åker, de blir kanske jobbigt i längden. Medan 2 timmar kvartstid i Gävle gillas av de flesta, för då får man ju allafall en bra matrast.
;-)

Omnilasse

I mindre garage om man har någon enstaka tjänst som är delad, kan man väl kombinera mellantiden med att föraren får göra något annat. Men i ett större garage blir det ju omöjligt om man inte kör mer trafik. Ett exempel är ju busstrafiken i London, för även om det kan vara ganska trångt i London i högtrafik på bussarna, har man i gengäld faktiskt nästan rätt över ett linjenät där man i praktiken har nästan samma turtäthet från tidig morgon till relativt sent på kvällen måndag-lördag. I regel endast ett par omlopp mer i högtrafik på de flesta linjer. En orsak till detta - förutom traditionen är väl att linjerna i regel är rätt långa (sällan under en timmes körtid) och att garagen oftra ligger ganska långt ifrån linjesträckningen (tomköring till och från depå, äter därmed upp en stor del av vinsten). Men som sagt det kräver ju att trafikhuvudmännen väljer att köpa  trafik mellan rusningarna. I annat fall skulle en sådan förändring innebära en kostnadsökning på minst 5% och på vissa områden upp till 15% och kanske t.o.m. mer. Någon måste helt enkelt betala för det.

En möjlighet är förstås också att göra alla tjänsterna med relativt glesa körningar mellan rusningarna. Det vill säga att alla förare får upp till 2 timmars rast och pausar i mellantrafikperioden. Men frågan är om det skulle göra det hela attraktivare?   

Anders Noren

Citat från: Leif D skrivet 29 augusti 2009, 13:22:56 PM
Alltså precis som innom vården då, man jobbar när det finns arbete att utföra.......   och ledig däremellan.
Dock skriver ju den okunniga journalisten, att man först jobbar några timmar på morronen, för att sedan va ledig utan lön (antar att journalister är lediga med lön då), för att sedan gå på nästa tur på eftermiddagen.  Men enligt min förstånd, så är det ju inte frågan om delad tur om det är en tur först och en annan tur sedan. För att va delad tur ska allt hänga ihop i samma tur, men men upphåll mitt på.
Sånt finns nog på fler ställen än många tror, men det är väl upp till fackliga representanter att jobba bort så långt detta nånsin går i i lokala turlisteförhandlingar. Att generellt, med lag eller avtal, reglera bort detta är nog varken helt önskvärt eller ekonomiskt realistiskt.
Bra samarbete arbetsgivare lokalt fack, är nog det bästa sättet att minska delade turer till ett minimum. 

Jag som har jobbat en del i hemtjänsten förstår behovet av delade turer. Arbetet är nämligen som intensivast på morgonen eftersom alla kunder/brukare/vårdtagare (stryk det som ej önskas) då ska stiga upp och få hjälp med det de behöver få hjälp med. Eftermiddagarna är väldigt lugna eftersom få rena vårdinsatser behöver göras medan kvällarna klaras med begränsad bemanning eftersom ett sänggående inte är en lika stor procedur som ett uppstigande. Därför är det inte rationellt att ha full bemanning annat än morgon och förmiddag.

Arbetspassen i en hemtjänstgrupp är därför i huvudsak av tre typer: morgon (~0700-1300), heldag (~0700-1600) och kväll (~1600-2200). Genom att lägga ihop ett förmiddags- och ett kvällspass kan man skapa en heltidspass (t.ex. 0700-1300, 1700-2200). I annat fall skulle man behöva ha en kader av halvtidsanställda som jobbade antingen morgon eller kväll. Förmodligen är det mindre attraktivt att bara jobba halvtid än att jobba heltid med enstaka obekväma dagar.

Visst vore det praktiskt om alla arbetsplatser var 0800-1700, men i många branscher är förutsättningarna för det dåliga. En liftskötare kan heller knappast räkna med att jobba helår...

Anders

lil-sis

Delade pass är nog bara en pina om man tvingas till det...

Jag jobbade delade i våras och trivdes rätt bra. Det är perfekt om man t ex har djur (ut och rida i naturen är mkt trevligare när det är ljust) eller om man försöker vara lite ambitiös med träningen :-) Vi hade drygt fyra lediga timmar mitt på dagen, alldeles lagom.

Karsten

Citat från: Anders Noren skrivet 29 augusti 2009, 18:34:59 PM
Jag som har jobbat en del i hemtjänsten förstår behovet av delade turer. Arbetet är nämligen som intensivast på morgonen eftersom alla kunder/brukare/vårdtagare (stryk det som ej önskas) då ska stiga upp och få hjälp med det de behöver få hjälp med. Eftermiddagarna är väldigt lugna eftersom få rena vårdinsatser behöver göras medan kvällarna klaras med begränsad bemanning eftersom ett sänggående inte är en lika stor procedur som ett uppstigande. Därför är det inte rationellt att ha full bemanning annat än morgon och förmiddag.

Arbetspassen i en hemtjänstgrupp är därför i huvudsak av tre typer: morgon (~0700-1300), heldag (~0700-1600) och kväll (~1600-2200). Genom att lägga ihop ett förmiddags- och ett kvällspass kan man skapa en heltidspass (t.ex. 0700-1300, 1700-2200). I annat fall skulle man behöva ha en kader av halvtidsanställda som jobbade antingen morgon eller kväll. Förmodligen är det mindre attraktivt att bara jobba halvtid än att jobba heltid med enstaka obekväma dagar.

Anders
Nu hänger jag inte riktigt med på logiken här. Om det är störst behov av personal på morgon och förmiddag, varför uppstår då behovet att jobba delade pass? 

Leif D

Citat från: Karsten skrivet 29 augusti 2009, 22:15:39 PM
Nu hänger jag inte riktigt med på logiken här. Om det är störst behov av personal på morgon och förmiddag, varför uppstår då behovet att jobba delade pass?  

Läser man texten noga ser man att man även lägger ihop pass 0700-1300 med ett pass 1700-2200, till ett heltidspass, vilket blir ett hästpass, 11 timmars arbete. Får man då 4 timmar obetalt mitt i, då förstår allafall jag att man inte tycker de är nått kul alls. Ramtiden blir ju dessutom 15 timmar, vilket aldrig skulle va godtagbart i ett trafikjobb.
Skulle inte förvåna mej om samma människa sedan förväntas jobba tex 0700-1300 eller 0700-1600 dagen efter.
Så nog förstår jag att vårdpersonal inte gillar deras sätt att ha delade turer........

Visserligen jobbar jag själv nästan bara 11-timmarspass, men utan uppehåll. Har betald rast på ca 1½-timma. Dock bygger ju detta så pass mycket arbetstid så jag bara jobbar 3-4 dagar per vecka (normal veckoarbetstid är 38 timmar för mej).
;-)