ett förslag som kanske även hade kunnat revolutionera bussbranchen

Startat av homer, 28 augusti 2009, 19:44:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

När jag var placerad i Ösmo som bussförare körde jag alltid delade turer. I gengäld var jag ledig alla veckoslut så jag trivdes utmärkt med det. Det var aldrig brist på förare som ville ha delade turer just p g a de lediga veckosluten.

M v h
Ingwar

Omnilasse

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 30 augusti 2009, 05:47:29 AM
När jag var placerad i Ösmo som bussförare körde jag alltid delade turer. I gengäld var jag ledig alla veckoslut så jag trivdes utmärkt med det. Det var aldrig brist på förare som ville ha delade turer just p g a de lediga veckosluten.
Det är väl sådana lösningar som är bra - det vill säga att förarna själva anmäler sig /vill ha otacksamma pass för att de därmed får någon annan fördel (exempelvis slippa helger/förtur att välja semestertid etcetera), så det går ju att lösa! Jag tror att Busslinks system (även om det ingalunda är perfekt) är ett steg åt det hållet, det vill säga att förarna får anmäla själva, men att man för ett obekvämt pass får några bättre (något som kan utvecklas åtskilligt). Problemet har ju varit på många håll att man låtit de unga förarna ta de delade passen för att de lite äldre ska slippa. Men detta fungerar ju knappast på den moderna arbetsmarknaden med den rörlighet som finns och gör ju knappast yrket populärt att välja....

Ersa

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 30 augusti 2009, 05:47:29 AM

Samma lösning hade Polarbuss och Veolia i Umeå stadstrafik. Den förargrupp som körde alla delade pass var alltid lediga alla lör- och söndagar. Mycket populärt bland förarna.

En annan lösning har man på Swebus Express där långa hela arbetsdagar (8 timmar räcker inte) kompenseras med flera dagar ledigt i sträck. En långhelg på 3-5 dagar är inte alls helt fel, och slutresultatet blir ändå 40 tim/vecka i snitt under en månad.