Nya Tvärbanan påverkar busstrafiken - ny bussgata byggs

Startat av Göran B, 27 augusti 2009, 09:01:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran B

Tvärbanebygget Alvik - Solna påverkar busstrafiken mer och mer.
Den 17 aug skedde ju ett antal linjeförändringar i Sundbyberg. Förvirrade resenärer och bussförare!

Nu pågår bygget av en bussgata mellan Ulvsundavägen och Ulvsundavägen (lokalgata) som berör hållplatserna Flygplatsinfarten och Smältvägen (linje 112, 152, 156 och 509).  Snart går Smältvägen åt fanders och lär inte återuppstå på samma plats då Tvärbanan kommer att gå över nuvarande hållplatsen.

Linjebeskrivningarna verkar redan vara ändrade - det står redan "bussgata" i dem.

Någon som vet mer om denna omläggning?

Magnus_J

på vilket sätt menar du då?
Det finns ju lite grafik och info om tvärbanan på www.sl.se, sundbyberg.se solna.se osv.

http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=14363

http://www.sundbyberg.se/kommunalservice/boochbygga/stadsplaneringochbyggprojekt/aktuellaplanprojekt/pagaendedetaljplanering/tvarbanansolnagrenen.4.6446d4c81146f85f9a68000223.html

http://www.solna.se/templates/Page_solna_submenu____30119.aspx

detaljplan för ny depå
http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKPlanSearchBy.aspx?id=625

planarbetet
http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKPlanView____3781.aspx

mest om utbyggnaden av spåren. har på nåt ställe läst om att bussarna skall trafikera samma hållplats som tvärbanan på några ställen. kommer inte ihåg var jag läst det.. nåt internt dok. på jobbet kanske? eller nåt slags utkast till nåt. (osäker)

Göran B

De dokument du hänvisar till handlar om den stora omläggningen i Sundbyberg och mer övergripande om Tvärbanan. Där finns mycket skrivet!

Min fråga gällde trafiken på Ulvsundavägens lokalgata som uppenbarligen ska omledas till en temporär bussgata under byggtiden.  Denna omläggning finns inte nämnd någonstans i de källor du anger (som jag hade läst sedan tidigare i mitt sökande efter information!)

När allt är klart kommer säkerligen busstrafiken att ledas in via Tvärbanan och ha gemensamma hållplatser.

Den temporära bussgatan asfalterades f ö under gårdagen.

Magnus_J

Okej du tänkte så..
Tror inte det finns så mycket dokument om detta mer än internt på Swebus och Busslink som trafikmeddelanden.
Har inte ens kört den vägen själv på länge.

så vitt jag kommer på har jag inte heller sett något dokument om det. kollar på kartan och jag antar att den lokalgata du menar ligger på insidan av C**P och de andra butikerna?!

Göran B

Nej - jag menar den gata där hpl Flygplatsinfarten och Smältvägen ligger - dvs öster om "stora" Ulvsundavägen.  Den heter också Ulvsundavägen, men kallas i linjebeskrivningarna "lokalgata".

Nico

Utan att veta för mycket så kan man ju säga så här att det än så länge inte är anslaget några förändringar av linjesträckningar i området förutom de som gjordes nu 17/8. Möjligt att det blir så framöver, men annars så kommer kanske troligen bara att bli någon form av hinder.

Ser man till linjebeskrivningen så varierar det lite mellan 112, 152, 156 och 509. Mot Sundbyberg ska normalt gälla – Ranhammarsvägen (v) – Ulvsundavägen, lokalgata (h) – Smältvägen (v) – Karlsbodavägen (h) – osv. Att man nu i vissa fall ändrat Smältvägen till bussgata kan jag bara anta att det betyder att man kommer att ta bort (i alla fall tillfälligt) möjligheten för bilar att köra ut från Ulvsundavägens lokalgata och att Smältvägens lilla stump, som då idag förbinder lokalgatan med Karlsbodavägen, kan komma att göras om till ett spårviddshinder eller så.

Spekulerar man vidare så kan man nog samtidigt anta att den nuvarande lokalgatan kan komma förflyttas i sidled under arbetets gång, antagligen då till en tillfällig körbana enbart öppen för buss då det är ett smidigt sätt att få trafiken att flyta förbi ett arbetsområde. Att det redan står 'bussgata' i linjebeskrivningen från den 17/8 kan nog bara antas handla om rationalitet då det inte har någon praktisk betydelse för förarna samtidigt som det innebär att man inte behöver bekymra sig om att skicka ut några nya linjebeskrivningar i onödan.

Ser man till linje 112 så verkar man ha drivit detta ytterligare då det i dess linjebeskrivning är inlagt en extra sträckning på Flygplatsinfarten, förbi stormarknaderna och Bromma flygplats entré som då ska trafikeras av vissa turer. Antar att även denna förändring är latent till dess att allt är klart i området.  
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

är nog som Nico skrev. hittar ingen info mer om detta än omläggningen i SUBT (sundbybergs torg)

Göran B

Citat från: Nico skrivet 31 augusti 2009, 13:52:30 PM

Ser man till linje 112 så verkar man ha drivit detta ytterligare då det i dess linjebeskrivning är inlagt en extra sträckning på Flygplatsinfarten, förbi stormarknaderna och Bromma flygplats entré som då ska trafikeras av vissa turer. Antar att även denna förändring är latent till dess att allt är klart i området. 

Onej - 112 har gått vissa turer via Bromma flygplats i "åratal" - på tider då 110 inte går.

Just nu:
Från Alvik L 0630, 0730, 0830;  S 0830
Från Spånga M-F 2231, S 1801, 2001, 2231

Nico

Där ser man... har vid sällsynta tillfällen åkt med linje 112 sedan 70-talet och aldrig tänkt på detta. Alltid lär man sig något nytt.  :D

En underlighet däremot som inte kan relateras till detta är att jag, utifrån linjebeskrivningen för linje 112 och 152 (men inte för 156/509), inte riktigt får ihop var den rullar på det område som var grunden för huvudfrågan. Ser man till gatuuppräkningen så ska den rulla - Ranhammarsv - Ulvsundav, lokalg(h) - Karlsbodav, lokalg - Smältv(v) - Karlsbodav(h) - Bällstav(v) - osv. om man åker i riktning mot Spånga.

Här nämns inte bussgatan alls samtidigt som det talas om en lokalgata till Karlsbodavägen vilken då skulle vara belägen mellan Ulvsundavägens lokalgata och Smältvägen vilket verkar fel i sammanhanget. Kan så vara att biten mellan Masugnsvägen och Smältvägen ska räknas som lokalgata till Karlsbodavägen, men det stämmer inte med de kartor jag kikat på. Tror jag ska ta den vägen till jobbet idag bara för att kika.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

rengmark

Det ser ut att bli ändringar i Johannesfred också. Enligt senaste förslaget ska Ekbacksvägen och Johannesfredsvägen bli återvändsgator. Detta kommer att påverka linjedragningen för 110, 112 och 156.

Jimmy

Hej.
Entreprenören (Swebus) som kör linjerna 117, 118 och 119 verkar inte så alert på att uppdatera sina Linjebeskrivningar på nätet. På nämnda linjer nämns t.ex. att körvägen i Spånga är
* Värsta Allé - Hässelbyvägen - Solhemsvägen (117)
* Värsta Allé - Hässelbyvägen - Kälvestavägen-> Vinstavägen (118)
* Värsta Allé - Hässelbyvägen - Sörgårdsvägen (119).
Kruxet är att namnet Hässelbyvägen försvann för drygt tio år sedan och den döptes då om till Sörgårdsvägen. Märkligt nog är det helt korrekt i beskrivningen på linje 116 (som väl sedan numera är Swebus?). Konstigt också att ingen bussförare felrapporterat detta.

Samma entreprenör (Swebus) kör vid Ulvsunda linje 110 och 112, och dessa är inte uppdaterade med "bussgata", men det är däremot linje 156 och 509 som körs av en annan (i dessa frågor alertare) entreprenör (Busslink).

Hoppas jag fick till det rätt med entreprenörerna!
Och jag har uppfattat det som att SL ändrar i Linjebeskrivningarna på uppdrag av entreprenörerna.

Mvh Jimmy

Nico

Kollade nu i kväll och biten mellan Smältvägen och Masugnsvägen heter tydligen Karlsbodavägen 2-4 numera, men det kommer inte upp när man söker på Karlsbodavägen, Bromma hos Eniro. Å andra sidan är detta ändå oväsentligt i denna kontext och antagligen lär väl det bli en del förändringar framöver så man får väl se vad som händer med allt här...  :D

Alfred E. Neuman

Jimmy

Hej.
Är det någon som känner till när den nya bussgatan i Ulvsunda ska börja användas?

Jimmy

Nico

Visserligen börjar tråden bli lite gammal nu, men då detta är en direkt fortsättning på det hela så lägger jag in lite mera info här...

Tydligen så ska nu den nya bussgatan vid Smältvägen öppnas upp under nästa vecka, troligen då tisdag den 19 eller onsdag den 20 januari. Hpl. Flygplatsinfarten försvinner tydligen helt och linjerna 112, 152, 156 och 509 flyttar då ut till ett nytt gemensamt hpl.läge för hpl. Smältvägen på bussgatan. Den gamla lokalgatan kommer sedan att stängas av för genomgående trafik i slutet av januari och det kan nog bli lite problem för övrig fordonstrafik innan man lär sig att köra via utsidan på 'stora' Ulvsundavägen och sedan in höger till Karlsbodavägen.

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Lokalgatan, talar vi om gatan när man svängt höger ut från ranhammarvägen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.