Nya Tvärbanan påverkar busstrafiken - ny bussgata byggs

Startat av Göran B, 27 augusti 2009, 09:01:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran B

Citat från: Bussmicke skrivet 15 januari 2010, 20:47:55 PM
Lokalgatan, talar vi om gatan när man svängt höger ut från ranhammarvägen?

Stämmer bra. Den blir nu återvändsgata med vändplats framför kortkiosken. Bussarna går bakom korvkiosken på bussgatan.

Jimmy

Hej.
I dag öppnades den nya bussgatan, men den gamla körvägen är fortfarande farbar både för personbilar och större fordon.

Under de tio minuter jag stod vid den flyttade hållplatsen Smältvägen körde bussar på linjerna 152, 156 och 509 märkligt nog INTE den nya vägen utan de körde där hållplatserna var indragna.

En kvinna som skulle med linje 156 sprang förtvivlat mellan den riktiga stolpen och den indragna, viftande för att 156an skulle stanna till, men icke...

Min 112a kom dock körandes i båda riktningarna på den nya bussgatan. Vackert!

Man undrar ju hur förarna får reda på sådana här ändringar. De indragna hållplatsernas hållplatstavlor har tagits bort och linjenumren på de indragna busskurerna är borttagna, då borde man väl reagera att man kanske har förändrat något just här! Och det är väl både Nobina och Busslink som kör linjerna här tror jag.

Mvh Jimmy

Göran B

Råkade ut för samma sak den 15 december. Skulle åka med 155 från hpl Kista gård längs den nya linjesträckningen genom Kista. Långt bort på Borgarfjordsgatan ser jag en buss köra gamla sträckningen (där inga linjer går längre). Morr! Alla andra linjer som lades om den 13 december passerade Kista gård - men inte 155 i "min" riktning (Brommaplan).

Finns tydligen behov av att informera förarna bättre om nya linjesträckningar.

Magnus_J

det informeras. problemet är väl att de flesta inte tar till sig information.

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman